Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 122 s. |
Wymiar: | 165x240 mm |
EAN: | 9788388760785 |
ISBN: | 83-88760-78-5 |
ISSN: | 1427-1117 |
Data: | 2001-01-18 |
Cena wydawcy: 19.00 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
Materiały Dydaktyczne nr 118
Książka "Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie" - Jadwiga Majchrzak - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
Spis treści:
Wstęp 3
Część pierwsza: WYBRANE PODEJŚCIA I PROBLEMY 5
I. Zmiany w zarządzaniu przedsiębiorstwem 7
1. Źródła i czynniki zmian 7
2. Pojecie i znaczenie zmiany organizacyjnej dla funkcjonowania przedsiębiorstwa 12
3. Rodzaje zmian organizacyjnych 14
II. Czym jest zarządzanie zmianą? 20
1. Zarządzanie zmianami jako przedmiot zainteresowania nauki. Krótki zarys historii 20
2. Zarządzanie zmianami jako domena praktyki menedżerskiej (rola menedżerska) 22
3. Podejścia do analizy i przeprowadzania zmian organizacyjnych na tle dorobku nauki i praktyki zarządzania 25
III. Zmi ana j ako proces 31
1. Modele procesu zmian 31
2. Proces zarządzania zmianą 34
IV. Identyfikacja potrzeby zmian 37
1. Potrzeba dostosowania się do zmian otoczenia - analiza otoczenia 37
2. Diagnoza etapu rozwoju organizacyjnego 40
V. Badanie potencjału organizacyjnego przedsiębiorstwa dla potrzeb zmian 45
1. Wybrane modele analityczne 45
2. Ocena czynników organizacyjnych 50
VI. Wizja zmiany i wizjonerskie przywództwo 60
1. Istota i tworzenie wizji zmiany 60
2. Komunikowanie wizji i komunikacja w procesie zmian 64
VII. Uwarunkowania realizacji zmian 68
1. Analiza pola sił jako narzędzie diagnozowania warunków wdrażania zmian 68
2. Wybór momentu rozpoczęcia zmiany i kształtowanie jej tempa 72
VIII. Ludzie w procesie zmian 75
1. Potrzeby ludzi w procesie zmian 75
2. Nastawienie ludzi do zmian 77
3. Opór wobec zmian 80
4. Stymulowanie zmian 85
Zamiast podsumowania: Najważniejsze tezy i myśli 87
Część druga: PRZYKŁADY ZMIAN I NARZĘDZIA STOSOWANE W ICH DIAGNOZOWANIU 89
Przykład gruntownej transformacji przedsiębiorstwa „Oticon" 91
Kwestionariusz diagnostyczny rozwoju organizacyjnego Johna Lepparda 98
Analiza pola sił 103
Lista kontrolna nr 1: Gotowość do zmiany 104
Lista kontrolna nr 2: Kierowanie zmian 110
Lista kontrolna nr 3: Samoocena umiejętności kierowania - 116
Literatura 119
Część pierwsza: WYBRANE PODEJŚCIA I PROBLEMY 5
I. Zmiany w zarządzaniu przedsiębiorstwem 7
1. Źródła i czynniki zmian 7
2. Pojecie i znaczenie zmiany organizacyjnej dla funkcjonowania przedsiębiorstwa 12
3. Rodzaje zmian organizacyjnych 14
II. Czym jest zarządzanie zmianą? 20
1. Zarządzanie zmianami jako przedmiot zainteresowania nauki. Krótki zarys historii 20
2. Zarządzanie zmianami jako domena praktyki menedżerskiej (rola menedżerska) 22
3. Podejścia do analizy i przeprowadzania zmian organizacyjnych na tle dorobku nauki i praktyki zarządzania 25
III. Zmi ana j ako proces 31
1. Modele procesu zmian 31
2. Proces zarządzania zmianą 34
IV. Identyfikacja potrzeby zmian 37
1. Potrzeba dostosowania się do zmian otoczenia - analiza otoczenia 37
2. Diagnoza etapu rozwoju organizacyjnego 40
V. Badanie potencjału organizacyjnego przedsiębiorstwa dla potrzeb zmian 45
1. Wybrane modele analityczne 45
2. Ocena czynników organizacyjnych 50
VI. Wizja zmiany i wizjonerskie przywództwo 60
1. Istota i tworzenie wizji zmiany 60
2. Komunikowanie wizji i komunikacja w procesie zmian 64
VII. Uwarunkowania realizacji zmian 68
1. Analiza pola sił jako narzędzie diagnozowania warunków wdrażania zmian 68
2. Wybór momentu rozpoczęcia zmiany i kształtowanie jej tempa 72
VIII. Ludzie w procesie zmian 75
1. Potrzeby ludzi w procesie zmian 75
2. Nastawienie ludzi do zmian 77
3. Opór wobec zmian 80
4. Stymulowanie zmian 85
Zamiast podsumowania: Najważniejsze tezy i myśli 87
Część druga: PRZYKŁADY ZMIAN I NARZĘDZIA STOSOWANE W ICH DIAGNOZOWANIU 89
Przykład gruntownej transformacji przedsiębiorstwa „Oticon" 91
Kwestionariusz diagnostyczny rozwoju organizacyjnego Johna Lepparda 98
Analiza pola sił 103
Lista kontrolna nr 1: Gotowość do zmiany 104
Lista kontrolna nr 2: Kierowanie zmian 110
Lista kontrolna nr 3: Samoocena umiejętności kierowania - 116
Literatura 119