Zarządzanie wiedzą w polskich przedsiębiorstwach
Anna Błaszczuk, Jakub J. Brdulak, Marcin Guzik, Andrzej Pawluczuk
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Rok wyd.: | 2004 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 118 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9798373780995 |
ISBN: | 83-7378-099-8 |
Data: | 2001-01-12 |
Opis książki:
Teoria zarządzania wiedzą jest nową koncepcją w naukach ekonomicznych. Głównymi podmiotami gospodarczymi, które przyczyniły się do rozpowszechnienia koncepcji związanych z zarządzaniem wiedzą były firmy konsultingowe. To one jako jedne z pierwszych, które wprowadziły u siebie systemy zarządzania wiedzą, zaczęły przenosić te rozwiązania do innych organizacji, a przede wszystkim wzbudzać potrzeby badawcze u przedstawicieli nauki. Celem publikacji było zbadanie stopnia wdrożenia i uświadomienia koncepcji zarządzania wiedzą w polskich firmach, szcunek spodziewanych korzyści z zarządzania wiedzą oraz rozpoznanie barier występujących przy wdrożeniu tego systemu.
Książka "Zarządzanie wiedzą w polskich przedsiębiorstwach" - Anna Błaszczuk, Jakub J. Brdulak, Marcin Guzik, Andrzej Pawluczuk - oprawa miękka - Wydawnictwo Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Książka posiada 118 stron i została wydana w 2004 r.
Spis treści:
1.1. Pojęcie wiedzy
1.2. Rodzaje wiedzy
1.3. Cechy wiedzy
1.4. Zarzadzanie wiedzą, jako nowy kierunek w naukach zarządzania
1.5. Proces zarządzania wiedzą
1.6. Strategie zarządzania wiedzą
1.7. Wspólnoty praktyków
1.8. Historia zarządzania wiedzą na świecie i w Polsce
2. Korzyści z zarządzania wiedzą – Anna Błaszczuk
2.1. Przesłanki wprowadzenia zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwach
2.2. Poziom przedsiębiorstwa
2.2.1. Poziom wewnątrzorganizacyjny
2.2.2. Otoczenie
2.3. Poziom pracowniczy
2.4. Poziom rynku
2.5. Determinanty sukcesu we wprowadzeniu koncepcji zarządzania wiedzą
3. Zarządzanie wiedzą a innowacyjność – Jakub J. Brdulak
3.1. Fazy procesu innowacyjnego
3.2. Strategie zarządzania wiedzą w procesie innowacyjnym
3.3. zarządzanie łańcuchami wiedzy (Knowledge Chain Management)
4. Pomiar wartości intelektualnych i zarządzania wiedzą – Marcin Guzik
4.1. Potrzeba mierzenia wartości intelektualnych wiedzy
4.2. Kapitał intelektualny
4.3. Audyt wiedzy
4.3.1. Definicja celów
4.3.2. Definicja ograniczeń i ustalenie stanu idealnego
4.3.3. Wybór metody audytu i aspektów audytowanych
4.3.4. Realizacja i dokumentowanie audytu
4.3.5. Wyniki audytu
5. Wyniki badań sondażowych nad zarządzaniem wiedzą w Polsce – oprac. zespół
5.1. Założenia badawcze
5.2. Stopień wdrożenia systemów zarządznia wiedzą
5.3. Narzędzia wspomagające zarządzanie wiedzą
5.4. Rodzaje wiedzy
5.5. Korzyści z wdrożenia zarządzania wiedzą
5.6. Bariery w zarządzaniu wiedzą
6. Studia przypadków
6.1. Zarządzanie wiedzą w Vigo System – Jakub J. Brdulak
6.2. Zarządzanie wiedzą w firmie informatycznej – Marcin Guzik
Podsumowanie
Bibliografia
Załączniki
I. Lista organizacji uczestniczących w badaniu
II. Wzór ankiety