Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Rok wyd.: | 2011 |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 454 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9788373785823 |
ISBN: | 978-83-7378-582-3 |
Data: | 2011-10-18 |
Opis książki:
Wstęp
Podstawowym celem pracy jest kompleksowe ujęcie problematyki sanacji, analiza dotychczasowego stanu wiedzy i doświadczeń, występujących barier oraz sformułowanie modeli zarządzania sanacją z uwzględnieniem poszczególnych procesów w warunkach kryzysu. Drugim celem jest uporządkowanie pojęć i definicji związanych z kryzysem oraz procesowym zarządzaniem sanacją banku. Celem przeprowadzonych badań było określenie zagrożeń kryzysowych, uwarunkowań zarządzania sanacją, określenie możliwych działań banków i ich przygotowania do kryzysu, a także możliwych postaw i zachowań klientów w kryzysie.
Do nowych teorii opracowanych przez autora należą:
- doktryna dobra publicznego w bankowości,
- teoria dwóch kul w kryzysie ",
- teoria społecznej autoregulacji kryzysu.
W pracy podjęto próbę odpowiedzi na pytania: czy banki dostrzegają ryzyko kryzysu, czy są przygotowane do zmian i elastycznego działania w przypadku kryzysu, jakie mogą być reakcje klientów, czy są dostępne dźwignie finansowe i możliwości rekapitalizacji banku w sytuacji kryzysowej, jaki jest zakres i formy możliwej pomocy państwa w kryzysie, jakie są możliwe przyszłe zagrożenia.
(...)
Poszczególne rozdziały pracy odpowiadają przyjętym subprocesom zarządzania sanacją i obejmują: decyzje strategiczne nadzoru co do wyboru ścieżki sanacji lub upadłości i tworzenie planu naprawczego, zarządzanie zasobami w warunkach sanacji, zarządzanie zaufaniem publicznym, zarządzanie płynnością, zarządzanie paniką oraz zarządzanie inkorporacją banku (przymusowe przejęcie). Podsumowanie analiz dotyczących zarządzania procesowego zawiera rozdział na temat zmian modeli zarządzania sanacją. Rozważania w ostatnim rozdziale pracy dotyczą przyszłych zagrożeń kryzysowych i koncepcji reform. Wykorzystując metody indukcji i analizy czynnikowej, podjęto próbę określenia nowych zagrożeń w bankowości, weryfikując te przewidywania badaniem sondażowym przeprowadzonym w bankach. Dokonano także przeglądu nowych koncepcji i projektowanego instrumentarium zarządzania ryzykiem oraz przeciwdziałania kryzysom w Unii Europejskiej i w Polsce. Jest to rozdział dodatkowy, wykraczający poza analizę procesową sanacji, co wydaje się ważne ze względu na funkcję predykcyjną nauki.
Do zarządzania sanacją banku można stosować różne podejścia. Może to być podejście instytucjonalne, w którym analizuje się rolę poszczególnych instytucji i konstrukcji prawnych w obszarze sanacji banku oraz ocenia ich efektywność. Innym podejściem jest ujęcie według teorii procesowej lub teorii zasobowej przedsiębiorstwa. Podejście zasobowe jest o tyle istotne, że pozwala na pogłębioną analizę czynników kryzysowych, które doprowadziły do utraty wartości zasobów, pogorszenia standingu lub bankructwa, a także wynikającej z takiej sytuacji konieczności wdrożenia programu naprawczego (w tym adekwatnych instrumentów sanacji) lub ogłoszenia upadłości.
W niniejszej pracy przyjęto podejście procesowe jako umożliwiające identyfikację działań w ramach spójnych, a jednocześnie specyficznych dla sytuacji kryzysu, oddzielnych procesów, wymagających adekwatnych instrumentów zarządzania.
(...)
Książka powinna być przydatna zarządom banków, instytucjom regulacyjnym i nadzorczym w obszarze przewidywania kryzysu w konkretnym banku, konstruowania strategii sanacji oraz zarządzania w kryzysie. Może być także przydatna do dalszych badań podejmowanych przez słuchaczy studiów podyplomowych i doktorantów.
Książka "Zarządzanie sanacją banku" - Piotr Masiukiewicz - oprawa twarda - Wydawnictwo Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Książka posiada 454 stron i została wydana w 2011 r.