Zarządzanie reputacją w przedsiębiorstwach sektora naftowego
Katarzyna Majchrzak
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Rok wyd.: | 2011 |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 450 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788373786639 |
ISBN: | 978-83-7378-663-9 |
Data: | 2012-01-03 |
Opis książki:
Ze Wstępu
Rozległość podjętej problematyki narzuciła rygor poznania i prezentowania różnych obszarów mających wpływ na ocenę procesów zarządzania reputacją przez przedsiębiorstwa sektora naftowego. Zakres przedmiotowy pracy stanowią zagadnienia związane z zarządzaniem reputacją przedsiębiorstw sektora naftowego. Zakres podmiotowy pracy stanowią globalne, prywatne przedsiębiorstwa sektora naftowego oraz przedsiębiorstwa sektora naftowego funkcjonujące w Polsce. Co do zakresu czasowego, to w przypadku globalnych przedsiębiorstw sektora naftowego odniesienia będą sięgały lat 70. XX wieku, kiedy to szczególnej presji ze strony otoczenia poddane były firmy tego sektora ze względu na ich nienależytą dbałość o środowisko naturalne czy społeczności lokalne. W przypadku analizy sektora naftowego badany jest okres od 2004 roku do 2010 roku - w miarę dostępności danych. Badanie zjawiska reputacji przedsiębiorstwa mieści się w nurcie studiów zarządzania (ang. management science).
Praca składa się z pięciu rozdziałów. Każdy z nich pełni określoną rolę w osiągnięciu celu pracy. Rozdział pierwszy stanowi swoistą płaszczyznę poznania reputacji w sensie definicyjnym. Dokonano w nim analizy literatury przedmiotu dotyczącej reputacji przedsiębiorstwa, wskazując, iż istnieje w tym względzie wieloznaczność i nieprecyzyjność terminologiczna. W rozdziale tym określono również zależności pomiędzy reputacją a innymi pojęciami z nią związanymi oraz zaprezentowano różne punkty widzenia na pojęcie ?reputacji ". Przedstawione zostało wzrastające znaczenie reputacji przedsiębiorstwa we współczesnym świecie, jak również wpływ reputacji na budowę relacji z interesariuszami. Omówiono występujące w literaturze przedmiotu różnorodne podejścia do procesu zarządzania reputacją przedsiębiorstwa. Wskazano, iż zarządzanie reputacją ma charakter procesu i zazwyczaj obejmuje kilka etapów. Zaprezentowano również funkcjonujące w praktyce biznesowej modele zarządzania oraz zasady skutecznego zarządzania reputacją, tj. zasadę skupienia uwagi, zasadę wyróżnienia, zasadę tożsamości, zasadę transparentności oraz zasadę konsekwencji.
Rozważania przedstawione w rozdziale drugim koncentrują się wokół określenia strategicznego znaczenia sektora naftowego w globalnej gospodarce oraz determinant wrażliwości reputacyjnej przedsiębiorstw tego sektora. Sektor naftowy jest pod baczną uwagą opinii publicznej ze względu na istotne znaczenie ekonomiczne i polityczne, jakie posiada. Ropa naftowa jest siłą napędową światowej gospodarki, gdyż obok gazu i węgla jest ona jednym z głównych źródeł energii. Wydobyciem ropy i gazu ziemnego zajmuje się relatywnie mała liczba podmiotów, co skutkuje koncentracją ekonomicznej i politycznej siły. Sto największych firm tego sektora zapewnia 87% globalnej produkcji ropy naftowej, jest w posiadaniu 88% globalnych rezerw ropy, 73% globalnych zdolności przetwórczych oraz 87% globalnej sprzedaży produktów pochodzących z przetwórstwa ropy. Największe podmioty sektora naftowego znajdują się w czołówce największych korporacji świata (pod względem wartości rynkowej, wielkości przychodów ze sprzedaży czy generowanych zysków). W rozdziale tym skoncentrowano się również na określeniu i przeanalizowaniu głównych czynników wpływających na reputację przedsiębiorstw tego sektora. Wpływ na środowisko naturalne, podwyżki cen paliw czy mające miejsce przede wszystkim w przeszłości łamanie praw człowieka to główne z nich.
Książka "Zarządzanie reputacją w przedsiębiorstwach sektora naftowego" - Katarzyna Majchrzak - oprawa twarda - Wydawnictwo Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Książka posiada 450 stron i została wydana w 2011 r.