Zarządzanie międzykulturowe w jednoczącej się Europie
Renata Krzykała-Schaefer
(red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu |
Rok wyd.: | 2010 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 360 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788372052841 |
ISBN: | 978-83-7205-284-1 |
Data: | 2010-06-07 |
Opis książki:
Jak duże znaczenie ma kultura narodowa w działalności gospodarczej i w jakim stopniu otoczenie kulturowe ma wpływ na metody zarządzania zasobami ludzkimi? Czy istnieją potwierdzenia owocnych przeszczepów zagranicznych stylów i sposobów zarządzania? a może różnice kulturowe i wynikające z nich nieporozumienia proces ten znacznie utrudniają lub wręcz uniemożliwiają/ Jakie funkcje i role na arenie międzynarodowej powinni spełniać menadżerowie XXI wieku? Jak rozwijać i doskonalić ich kompetencje w wymiarze europejskim, by zwiększyć szanse rozwoju i owocnej współpracy w wielokulturowej Europie? Na te i szereg innych pytań próbują odpowiedzieć autorzy niniejszej monografii, polecanej zarówno studentom, pracownikom nauki, jak i praktykom zainteresowanym problemami zarządzania w warunkach globalizacji i integracji.
Różnorodność artykułów i podejmowanych wątków spowodowała podział treści opracowania na cztery części:
I - Zarządzanie na skrzyżowaniu kultur
II - komunikacja międzykulturowa w zarządzaniu
III - międzykulturowe praktyki zarządzania zasobami ludzkimi
IV - Dylematy europejskiego zarządzania marketingowego
Książka "Zarządzanie międzykulturowe w jednoczącej się Europie" - Renata Krzykała-Schaefer (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu. Książka posiada 360 stron i została wydana w 2010 r.
Spis treści:
Wstęp
I. Zarządzanie na skrzyżowaniu kultur
Jürgen Rothlauf
Rozważania na temat zarządzania międzykulturowego
Jolanta Szaban
Kierowanie w warunkach międzykulturowych. Wyzwania dla menadżerów
Marian Mroziewski
Intelektualne aspekty narodowych stylów zarządzania
Dorota Simpson
Uwarunkowania kulturowe jako determinanta stylów przywództwa. Badanie tolerancji polskich menedżerów w stosunku do przedstawicieli innych kultur
Susanne Blazejewski
Wartości jako wymiar kultury. Wpływ wartości podstawowych i wiodących na działania międzynarodowej kadry kierowniczej
Renata Krzykała-Schaefer, Heine-Jürgen Stüting
Zarządzanie firmą NIVEA Polska Sp. z o.o. jako dobry przykład europejskiego zarządzania na skrzyżowaniu kultur w okresie mariażu organizacyjnego
Anna Murdoch
Szok kulturowy a adaptacja w nowym kraju: przegląd i ocena literatury. Implikacje dla badaczy i praktyków zarządzania międzykulturowego
II. Komunikacja międzykulturowa w zarządzaniu
Justyna Kuklasińska
Komunikacja międzykulturowa jako wyzwanie dla współczesnej współpracy ponad granicami
Mirosław Matosek
Komunikacja i kultura biznesu w krajach Europy Środkowo-Wschodniej
Emilia Wąsikiewicz-Firlej
Style rozwiązywania konfliktów w miejscu pracy: podejście międzykulturowe
Ludmila Koláčková, Ivana Nekvapilová
Kształtowanie kompetencji socjokulturowej u menadżerów poprzez dydaktykę języka obcego
III. Międzynarodowe praktyki zarządzania zasobami ludzkimi
Tadeusz Leczykiewicz
Kompetencje interkulturowe-determinant sukcesu kadry menadżerskiej w wielokulturowej Europie
Iwona Korcz
Kompetentne zarządzanie i przywództwo w wielokulturowej Europie
Bernadetta Matuszak-Loose
Kształtowanie kompetencji w zakresie Landem i Kulturkunde w zarządzaniu interkulturowym firm międzynarodowych
Sylwia Białas
Kulturowe podłoże różnic i podobieństw w wybranych praktykach zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach francuskich i niemieckich
Renata Krzykała-Schaefer
Rozwijanie inteligencji kulturowej (CQ) kadry menedżerskiej na przykładzie firmy Henkel
Magdalena Andrałojć
Pakiet wynagrodzeń w świetle różnic kulturowych
Bernt Mayer
Rozwijanie zarządzania międzykulturowego jako wyzwanie dla współczesnych organizacji. Rezultaty projektu transgranicznego i wnioski dla firm
IV. Dylematy europejskiego zarządzania marketingowego
Małgorzata Bartosik-Purgat
Style życia konsumentów międzynarodowych w świetle badań segmentacyjnych
Richard Nicholls
Interakcje międzykulturowe w kontekście świadczenia usług – ujęcie interkulturowe
Torsten Tristan Straub, Uma Suthersanen
Reklama porównawcza w świetle prawa europejskiego. W kierunku bardziej liberalnej polityki