Tytuł książki:
Zarządzanie i marketing w kulturze i rekreacji. Wybrane zagadnienia
Autor książki:
Bohdan Jung
(red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe Semper |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 172 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788385810643 |
ISBN: | 83-85810-64-1 |
Data: | 2001-02-03 |
Cena wydawcy: 25.00 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
Pierwsza i jedyna w Polsce monografia na ten temat. Zawiera liczne przykłady dotyczące m.in. hotelarstwa, turystyki, rozrywki, sportu, kultury masowej. Autorzy polscy i brytyjscy (Chris Gratton, Bohdan Jung, Simon Shibli, Ewa Szemborska, Peter Taylor).
Książka "Zarządzanie i marketing w kulturze i rekreacji. Wybrane zagadnienia" - Bohdan Jung (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe Semper.
Spis treści:
Rozdział I
Placówki kulturalno-rekreacyjne a polityka władz lokalnych w Wielkiej Brytanii (Chris Gratton, Bohdan Jung)
1.1. Wstęp.
1.2. Nowe inwestycje w infrastrukturę czasu wolnego w Wielkiej Brytanii (1970-1985).
1.3. Zmiana w podejściu do dotowania kultury i rekreacji (1985-1993).
Rozdział II
Uczestnictwo w kulturze i rekreacji a rynek czasu wolnego w Polsce (Bohdan Jung)
2.1. Wykorzystanie czasu wolnego.
2.2. Wydatki na kulturę i rekreację.
2.3. Wyposażenie gospodarstw domowych.
2.4. Turystyka.
2.5. Zróżnicowanie dostępu do kultury i rekreacji a profile konsumentów.
Rozdział III
Strategie marketingowe przedsiębiorstw usługowych (na przykładzie sektora kultury i rekreacji) (Ewa Szemborska)
3.1. Czym różni się marketing od sprzedaży?
3.2. Formułowanie strategii marketingowej.
3.3. Segmentacja rynku.
3.4. Plasowanie produktu.
3.5. Dobór narzędzi marketingowych.
3.6. Produkt w koncepcji marketingu.
3.7. Kształtowanie ceny.
3.8. Wybór kanałów dystrybucji a strategie promocji firmy.
Rozdział IV
Popyt na dobra i usługi kulturalno-rekreacyjne (Chris Gratton, Peter Taylor)
4.1. Złożony charakter popytu na potrzeby kulturalno-rekreacyjne.
4.2. Ekonomiczna analiza popytu.
4.3. Infrastruktura rekreacyjna.
4.4. Wyjazdy i podróże urlopowe.
4.5. Specjalne czynniki kształtujące popyt na kulturę i rekreację.
Rozdział V
Planowanie i prognozowanie popytu na usługi kulturalno-rekreacyjne (Chris Gratton, Peter Taylor)
5.1. Potrzeba planowania i prognozowania w placówkach kulturalno-rekreacyjnych.
5.2. Decyzje kierownicze a prognozowanie popytu.
5.3. Rodzaje popytu.
5.4. Dane wykorzystywane przy planowaniu i prognozowaniu działalności kulturalno-rekreacyjnej.
5.5. Metody prognozowania popytu.
5.6. Analiza szeregów czasowych.
5.7. Badania ankietowe.
5.8. Analiza grup konsumentów (analiza kohortowa).
5.9. Problemy związane z prognozowaniem.
5.10. Metody i implikacje procesu planowania.
5.11. Wnioski.
Rozdział VI
Produkcja i koszty (Chris Gratton, Peter Taylor)
6.1. Efektywność.
6.2. Podaż dóbr i usług kulturalno-rekreacyjnych.
6.3. Zdolność wytwórcza obiektów świadczących usługi kulturalno-rekreacyjne.
6.4. Nakłady na wytwarzanie dóbr i usług kulturalno-rekreacyjnych.
6.5. Wydajność.
6.6. Koszty produkcji dóbr i świadczenia usług kulturalno-rekreacyjnych.
6.7. Koszty krótkookresowe.
6.8. Alokacja kosztów (cost centering).
6.9. Koszty długookresowe.
6.10. Wnioski.
Rozdział VII
Ustalanie cen na usługi kulturalno-rekreacyjne (Chris Gratton, Peter Taylor)
7.1. Funkcje cen.
7.2. Cele ustalania cen na usługi kulturalno-rekreacyjne.
7.3. Koszty a ceny.
7.4. Popyt a ceny.
7.5. Konkurencja a ceny.
7.6. Różnicowanie cen.
7.7. Opłaty członkowskie.
7.8. Ustalanie w praktyce cen na usługi rekreacyjne.
7.9. Wnioski.
Rozdział VIII
Podstawy rachunkowości finansowej i zarządczej w przedsiębiorstwach kulturalno-rekreacyjnych (Simon Shibli)
8.1. Podstawowe pojęcia i terminologia.
8.2. Finanse a zarządzanie placówkami kulturalnymi i rekreacyjnymi.
8.3. Rodzaje podmiotów gospodarczych.
8.4. Konwencje i koncepcje w sprawozdawczości.
8.5. Bilans (zestawienie bilansowe).
8.6. Rachunek strat i zysków.
8.7. Analiza sprawozdań finansowych.
8.8. Wskaźniki wyników gospodarczych.
8.9. Wskaźniki wypłacalności.
8.10. Współczynniki inwestycji.
Rozdział IX
Projekty inwestycyjne w sferze kultury i rekreacji (Simon Shibli)
9.1. Ocena projektów inwestycyjnych.
9.2. Tradycyjne techniki oceny projektów inwestycyjnych.
9.3. Nowoczesne metody oceny projektów inwestycyjnych.
9.4. Analiza wariancyjna.
Aneks 9.1. Praktyczny sprawdzian wiedzy na temat oceny projektów inwestycyjnych.
Rozdział X
Informacja menedżerska a ocena wyników działalności placówek kulturalno-rekreacyjnych (Peter Taylor)
10.1. Potrzeba i kryteria oceny wyników placówek kulturalno-rekreacyjnych.
10.2. Zasady tworzenia systemu informacji dla zarządzania w kulturze i rekreacji.
10.3. Sektor prywatny i skomercjalizowany.
10.4. Placówki kulturalno-rekreacyjne finansowane z dotacji państwowych.
10.5. Cele doraźne.
10.6. Wnioski.
Rozdział XI
Kontrakty menedżerskie w usługach kulturalno-rekreacyjnych (Peter Taylor)
11.1. Wprowadzenie kontraktów menedżerskich w Wielkiej Brytanii.
11.2. Nieporozumienia wokół "kontraktu menedżerskiego".
11.3. Umowy formalne i nieformalne.
11.4. Specyfika inwestycji i aktywów.
11.5. Niedoskonały rynek a niedoskonały rząd.
11.6. Wnioski.
Placówki kulturalno-rekreacyjne a polityka władz lokalnych w Wielkiej Brytanii (Chris Gratton, Bohdan Jung)
1.1. Wstęp.
1.2. Nowe inwestycje w infrastrukturę czasu wolnego w Wielkiej Brytanii (1970-1985).
1.3. Zmiana w podejściu do dotowania kultury i rekreacji (1985-1993).
Rozdział II
Uczestnictwo w kulturze i rekreacji a rynek czasu wolnego w Polsce (Bohdan Jung)
2.1. Wykorzystanie czasu wolnego.
2.2. Wydatki na kulturę i rekreację.
2.3. Wyposażenie gospodarstw domowych.
2.4. Turystyka.
2.5. Zróżnicowanie dostępu do kultury i rekreacji a profile konsumentów.
Rozdział III
Strategie marketingowe przedsiębiorstw usługowych (na przykładzie sektora kultury i rekreacji) (Ewa Szemborska)
3.1. Czym różni się marketing od sprzedaży?
3.2. Formułowanie strategii marketingowej.
3.3. Segmentacja rynku.
3.4. Plasowanie produktu.
3.5. Dobór narzędzi marketingowych.
3.6. Produkt w koncepcji marketingu.
3.7. Kształtowanie ceny.
3.8. Wybór kanałów dystrybucji a strategie promocji firmy.
Rozdział IV
Popyt na dobra i usługi kulturalno-rekreacyjne (Chris Gratton, Peter Taylor)
4.1. Złożony charakter popytu na potrzeby kulturalno-rekreacyjne.
4.2. Ekonomiczna analiza popytu.
4.3. Infrastruktura rekreacyjna.
4.4. Wyjazdy i podróże urlopowe.
4.5. Specjalne czynniki kształtujące popyt na kulturę i rekreację.
Rozdział V
Planowanie i prognozowanie popytu na usługi kulturalno-rekreacyjne (Chris Gratton, Peter Taylor)
5.1. Potrzeba planowania i prognozowania w placówkach kulturalno-rekreacyjnych.
5.2. Decyzje kierownicze a prognozowanie popytu.
5.3. Rodzaje popytu.
5.4. Dane wykorzystywane przy planowaniu i prognozowaniu działalności kulturalno-rekreacyjnej.
5.5. Metody prognozowania popytu.
5.6. Analiza szeregów czasowych.
5.7. Badania ankietowe.
5.8. Analiza grup konsumentów (analiza kohortowa).
5.9. Problemy związane z prognozowaniem.
5.10. Metody i implikacje procesu planowania.
5.11. Wnioski.
Rozdział VI
Produkcja i koszty (Chris Gratton, Peter Taylor)
6.1. Efektywność.
6.2. Podaż dóbr i usług kulturalno-rekreacyjnych.
6.3. Zdolność wytwórcza obiektów świadczących usługi kulturalno-rekreacyjne.
6.4. Nakłady na wytwarzanie dóbr i usług kulturalno-rekreacyjnych.
6.5. Wydajność.
6.6. Koszty produkcji dóbr i świadczenia usług kulturalno-rekreacyjnych.
6.7. Koszty krótkookresowe.
6.8. Alokacja kosztów (cost centering).
6.9. Koszty długookresowe.
6.10. Wnioski.
Rozdział VII
Ustalanie cen na usługi kulturalno-rekreacyjne (Chris Gratton, Peter Taylor)
7.1. Funkcje cen.
7.2. Cele ustalania cen na usługi kulturalno-rekreacyjne.
7.3. Koszty a ceny.
7.4. Popyt a ceny.
7.5. Konkurencja a ceny.
7.6. Różnicowanie cen.
7.7. Opłaty członkowskie.
7.8. Ustalanie w praktyce cen na usługi rekreacyjne.
7.9. Wnioski.
Rozdział VIII
Podstawy rachunkowości finansowej i zarządczej w przedsiębiorstwach kulturalno-rekreacyjnych (Simon Shibli)
8.1. Podstawowe pojęcia i terminologia.
8.2. Finanse a zarządzanie placówkami kulturalnymi i rekreacyjnymi.
8.3. Rodzaje podmiotów gospodarczych.
8.4. Konwencje i koncepcje w sprawozdawczości.
8.5. Bilans (zestawienie bilansowe).
8.6. Rachunek strat i zysków.
8.7. Analiza sprawozdań finansowych.
8.8. Wskaźniki wyników gospodarczych.
8.9. Wskaźniki wypłacalności.
8.10. Współczynniki inwestycji.
Rozdział IX
Projekty inwestycyjne w sferze kultury i rekreacji (Simon Shibli)
9.1. Ocena projektów inwestycyjnych.
9.2. Tradycyjne techniki oceny projektów inwestycyjnych.
9.3. Nowoczesne metody oceny projektów inwestycyjnych.
9.4. Analiza wariancyjna.
Aneks 9.1. Praktyczny sprawdzian wiedzy na temat oceny projektów inwestycyjnych.
Rozdział X
Informacja menedżerska a ocena wyników działalności placówek kulturalno-rekreacyjnych (Peter Taylor)
10.1. Potrzeba i kryteria oceny wyników placówek kulturalno-rekreacyjnych.
10.2. Zasady tworzenia systemu informacji dla zarządzania w kulturze i rekreacji.
10.3. Sektor prywatny i skomercjalizowany.
10.4. Placówki kulturalno-rekreacyjne finansowane z dotacji państwowych.
10.5. Cele doraźne.
10.6. Wnioski.
Rozdział XI
Kontrakty menedżerskie w usługach kulturalno-rekreacyjnych (Peter Taylor)
11.1. Wprowadzenie kontraktów menedżerskich w Wielkiej Brytanii.
11.2. Nieporozumienia wokół "kontraktu menedżerskiego".
11.3. Umowy formalne i nieformalne.
11.4. Specyfika inwestycji i aktywów.
11.5. Niedoskonały rynek a niedoskonały rząd.
11.6. Wnioski.