Współpraca między przedsiębiorstwami - odniesienie do polskiej praktyki
Marianna Strzyżewska
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Rok wyd.: | 2011 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 248 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9788373786608 |
ISBN: | 978-83-7378-660-8 |
Data: | 2011-11-25 |
Opis książki:
Wstęp
Mimo dynamicznego wzrostu liczby polskich przedsiębiorstw oraz rozwoju polskiej gospodarki, także eksportu, udział polskich podmiotów w procesach internacjonalizacji - jakkolwiek brak dokładnych statystyk - można określić jako niewielki. Zastanawiające są przyczyny tego stanu. Ograniczone zasoby polskich przedsiębiorstw, które na ogół należą do grupy małych i średnich (MSP), oraz brak doświadczenia biznesowego w warunkach rynkowych tylko częściowo wyjaśniają to zjawisko.
Studia nad kapitalizmem aliansowym i nowymi formami organizacji przedsiębiorstw utwierdziły mnie w przekonaniu, że w ostatnich kilku dekadach potężną dźwignią rozwoju przedsiębiorstw i ich internacjonalizacji stała się współpraca między przedsiębiorstwami krajowymi oraz między przedsiębiorstwami z różnych krajów. Doniesienia z literatury (USA, Europa) oparte zarówno na badaniach ilościowych, jak i analizach przypadków, wskazywały na dodatni wpływ dobrze układającej się współpracy na osiąganie znacznych korzyści współpracujących jednostek. Podkreślam, że chodzi o wpływ udanej współpracy, ponieważ sygnalizowane są także przypadki współpracy nieudanej, prowadzącej do powstawania szkód w przedsiębiorstwach.
Konfrontacja potrzeby współpracy między polskimi MSP oraz procesów współpracy zachodzących w gospodarce światowej skłoniły mnie do postawienia wielu pytań dotyczących współpracy między polskimi przedsiębiorstwami oraz ich współpracy z przedsiębiorstwami zagranicznymi. Przede wszystkim chodziło o ustalenie, jaki jest stan współpracy między polskimi przedsiębiorstwami. Informacje na ten temat znalazłam częściowo w literaturze, częściowo zaś prowadząc badania wśród polskich przedsiębiorstw, które należały do grupy MSP. Okazało się, że współpraca jest raczej rzadkim zjawiskiem w sektorze MSP. Dominującą relacją między firmami jest intensywna konkurencja, łącznie z nieuczciwą. Stwierdziłam, że współpraca nie jest postrzegana przez polskie przedsiębiorstwa jako narzędzie pomocne w ich rozwoju na rynkach zagranicznych i na rynku polskim. Powstało zatem pytanie dotyczące przyczyn tego stanu rzeczy. Dlaczego występuje niski poziom współpracy i niska skłonność do jej podejmowania? Problem okazał się złożony. Literatura polska nie odpowiada nań w całościowy sposób. Literatura zagraniczna podejmowała pewne wątki trudności współpracy poszczególnych podmiotów, ale nie całej grupy przedsiębiorstw o określonych cechach. Brak więc było odpowiedzi na gruncie teorii. W wyniku dalszych studiów literaturowych nad współpracą i konfrontacji ich wyników z sytuacją polskich przedsiębiorstw nabierałam przekonania o wielkim znaczeniu tego problemu, nie tylko dla teorii, ale także dla praktyki polskich MSP. Waga problemu skłoniła mnie do napisana tej książki. Mam nadzieję, że okaże się ona interesująca dla badaczy i dla przedsiębiorców, dla instytucji rządowych i biznesowych, dla organizatorów edukacji i dla studentów. Do tych grup osób i instytucji adresowana jest ta książka.
Praca skonstruowana jest z czterech zasadniczych części: kwestii metodologicznych, odniesień do literatury, badań empirycznych oraz konstatacji konsumujących zarówno studia nad różnymi teoriami, jak i wyniki badań praktyki. Książkę rozpoczyna krótki wstęp, kończy - podsumowanie wyników badań.
Książka "Współpraca między przedsiębiorstwami - odniesienie do polskiej praktyki" - Marianna Strzyżewska - oprawa miękka - Wydawnictwo Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Książka posiada 248 stron i została wydana w 2011 r.