Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Rok wyd.: | 2008 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 160 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373784154 |
ISBN: | 978-83-7378-415-4 |
Data: | 2010-05-11 |
Opis książki:
"Dystrybucja jest dziedziną, "w której można osiągnąć efekty menedżerskie na wielką skalę, a której terytorium jest ciągle w dużym stopniu nie rozpoznane" - te słowa wypowiedziane przez P. Druckera czterdzieści lat temu nie tracą nic na aktualności w warunkach postępującej internacjonalizacji i globalizacji przedsiębiorstw. Wręcz przeciwnie - podkreślają kluczowe znaczenie systemu dystrybucji i zarządzania nim w celu budowania przewagi konkurencyjnej na rynkach zagranicznych.
W literaturze zachodniej (anglo- i niemieckojęzycznej) przedstawia się obecnie dystrybucję międzynarodową jako szeroko rozwiniętą dyscyplinę marketingu międzynarodowego oraz logistyki międzynarodowej, a zarządzanie dystrybucją jako kluczowe strategiczne narzędzie zaspokajania potrzeb konsumentów.
W literaturze polskiej z zakresu zarządzania, marketingu, logistyki czy strategii problem zarządzania dystrybucją na rynkach zagranicznych występuje w nader skromnym zakresie.
Przesłanką podjęcia tematu systemów dystrybucji w eksporcie jest przekonanie autorki, że dystrybucja jest bardzo ważna dla skutecznej działalności eksportowej przedsiębiorstw, choć często przez polskie firmy niedoceniana, a nawet mało znana. Drucker zauważa również, że kanały dystrybucji są obecnie najczęściej zaniedbywaną, a nawet ignorowaną sferą działalności przedsiębiorstwa. W pracy tej zagadnienie dystrybucji rozpatrywane jest z punktu widzenia przedsiębiorstwa eksportującego. Pominięte zostały problemy charakterystyczne dla decyzji dotyczących dystrybucji w przypadku innych niż eksport form wejścia na rynki zagraniczne, takich jak licencjonowanie, produkcja kontraktowa czy inwestycje bezpośrednie (joint venture, spółka-córka). Zaznaczyć jednak należy, że ostatnim etapem eksportu bezpośredniego jest utworzenie własnej filii handlowej za granicą jako oddziału, joint venture lub spółki-córki.
Ograniczenie problematyki dystrybucji do formy wejścia, jaką jest eksport, wynika między innymi z tego, że w przypadku polskich przedsiębiorstw główną formą ich internacjonalizacji (której stopień jest, co prawda, niewielki) jest właśnie eksport. Tezę tę potwierdzają badania przeprowadzone wśród 72 firmy (65 firm bez udziału kapitału zagranicznego), które od wielu lat znaczną część swojej sprzedaży realizują na eurorynku; 74% badanych firm wskazało eksport jako formę umiędzynarodowienia.
Autorka dąży do tego, aby problematyka dystrybucji na rynkach zagranicznych została naświetlona możliwie wszechstronnie, jednak pozostaje wierna koncepcjom marketingowym i koncentruje uwagę na orientacji marketingowej w zarządzaniu dystrybucją w eksporcie.
Zarysowanemu wyżej przedmiotowi i charakterowi rozważań ma odpowiadać struktura książki. W rozdziale pierwszym uwaga autorki skupia się na prezentacji obecnego stanu wiedzy o dystrybucji międzynarodowej. Przedstawiono miejsce oraz znaczenie zagadnień związanych z dystrybucją produktów na rynki zagraniczne w literaturze z zakresu teorii przedsiębiorstwa, zarządzania, marketingu, logistyki i strategii.
Rozdział drugi uwzględnia specyfikę systemów dystrybucji wynikającą z wyboru przez producenta eksportu jako strategii internacjonalizacji oraz zawiera rozważania na temat tych systemów w świetle orientacji marketingowej. Na tle dorobku teorii w zakresie dystrybucji oraz światowych tendencji i powiązań z pokrewnymi dziedzinami wiedzy, w trzecim rozdziale podjęto próbę ujęcia w syntetycznej formie marketingowej koncepcji zarządzania dystrybucją. Na zakończenie rozdziału przedstawiono wpływ marketingowej orientacji w zarządzaniu dystrybucją na poprawę pozycji konkurencyjnej producenta i rozwój eksportu.
Rozdział czwarty ukazuje obecne trendy w dystrybucji międzynarodowej. Chodzi po pierwsze o zachodzące zmiany w handlu na świecie, po drugie o pojawianie się nowych alternatywnych kanałów dystrybucji oraz wielokanałowych systemów dystrybucji; po trzecie zaś o znaczący wpływ internetu na dystrybucję produktów; wreszcie po czwarte o dynamiczny rozwój franchisingu dystrybucyjnego.
Rozdział piąty charakteryzuje branżę meblarską w Polsce oraz systemy dystrybucji mebli produkowanych w Polsce na rynki zagraniczne.
Druga część rozdziału poświęcona jest nowym rozwiązaniom w zakresie dystrybucji w praktyce. Została tu omówiona dystrybucja międzynarodowa z wykorzystaniem internetu na przykładzie branż: oprogramowania i sprzętu komputerowego, drewnianych elementów budowlanych oraz produktów fonograficznych. Następnie przedstawione zostały przykłady stosowania wielokanałowych systemów dystrybucji oraz franchisingu dystrybucyjnego.
Książka "Systemy dystrybucji w eksporcie" - Anna M. Zarzycka - oprawa miękka - Wydawnictwo Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Książka posiada 160 stron i została wydana w 2008 r.
Spis treści:
ROZDZIAŁ I. Dystrybucja międzynarodowa w koncepcjach i teoriach zarządzania
Charakterystyka problemu
1. Miejsce dystrybucji w teorii przedsiębiorstwa
2. Dystrybucja a strategie konkurencji
3. Problem dystrybucji w literaturze marketingowej
4. Podejście logistyczne do zarządzania dystrybucją
Podsumowanie
ROZDZIAŁ II. Specyfika systemow dystrybucji w eksporcie a orientacja marketingowa
Charakterystyka problemu
1. Orientacja marketingowa
2. Eksport pośredni a eksport bezpośredni
2.1. Eksport pośredni
2.2. Eksport bezpośredni
3. Pośrednicy w obrocie międzynarodowym
3.1. Pośrednicy handlowi na rynku krajowym (w eksporcie pośrednim)
3.2. Pośrednicy handlowi na rynku zagranicznym (w eksporcie bezpośrednim)
3.3. Pośrednicy logistyczni w eksporcie
4. Międzynarodowe kanały marketingowe w eksporcie
5. Międzynarodowe systemy fizycznej dystrybucji w eksporcie bezpośrednim
Podsumowanie
ROZDZIAŁ III. Zarządzanie dystrybucją w eksporcie w świetle koncepcji marketingowej
Charakterystyka problemu
1. Istota marketingowej koncepcji zarządzania dystrybucją
2.2. Planowanie międzynarodowej dystrybucji produktów
2.3. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji w eksporcie
2.4. Kontrolowanie procesu dystrybucji produktów na rynki zagraniczne
3. Wpływ marketingowej orientacji w zarządzaniu dystrybucją na poprawę konkurencyjności i rozwój eksportu
Podsumowanie
ROZDZIAŁ IV. Tendencje zmian w dystrybucji międzynarodowej
Charakterystyka problemu
1. Trendy w handlu międzynarodowym
2. Alternatywne kanały marketingowe
3. Wpływ internetu na systemy międzynarodowej dystrybucji produktów
3.1. Internet a międzynarodowe kanały marketingowe
3.2. Internet a logistyka dystrybucji międzynarodowej
4. Wielokanałowe systemy dystrybucji
4.1. Uwarunkowania rozwoju wielokanałowych systemów dystrybucji
4.2. Korzyści i ryzyko związane z zastosowaniem wielokanałowej dystrybucji
4.3. Przesłanki stosowania wielokanałowej dystrybucji w eksporcie
5. Franchising dystrybucyjny
Podsumowanie
ROZDZIAŁ V. Międzynarodowe systemy dystrybucji - przykłady
Charakterystyka problemu
1. Dystrybucja mebli produkowanych w Polsce na rynki zagraniczne
1.1. Specyfika branży meblarskiej w Polsce
1.2. Systemy dystrybucji stosowane przez krajowych producentów mebli w eksporcie
2. Dystrybucja międzynarodowa z wykorzystaniem internetu
2.1. Sprzedaż oprogramowania i sprzętu komputerowego za pośrednictwem internetu (Dell, Cisco Systems)
2.2. Dystrybucja drewnianych elementów budowlanych poprzez internet - Classen-Pol SA
2.3. Internet jako kanał dystrybucji produktów fonograficznych
3. Przykłady wielokanałowych systemów dystrybucji w eksporcie
4. Franchising dystrybucyjny w praktyce
Podsumowanie
Uwagi końcowe
Spis rysunkow i tabel
Bibliografia
Strony internetowe
Recenzja