Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 326 s. |
Wymiar: | 135x200 mm |
EAN: | 9788372300072 |
ISBN: | 83-7230-007-0 |
Data: | 2005-03-17 |
Opis książki:
Książka podejmuje problemy stojące przed menedżerami i właścicielami firm oraz rzuca wyzwanie stereotypom myślenia o zarządzaniu wyjaśniając, dlaczego przyszłość przedsiębiorstwa zależy od całościowego ujmowania wszystkich aspektów jego funkcjonowania.Przeznaczona jest szczególnie dla tych menedżerów, którzy zajmują stanowiska kierownicze lub aspirują do ich osiągnięcia, a także dla członków rad nadzorczych, zarządów oraz właścicieli, którzy chcą lepiej zrozumieć nową rolę, jaką mają do spełnienia menedżerowie w dążącej do sukcesu firmie.
To, co nazywamy zarządzaniem, w dużej części polega na utrudnianiu ludziom pracy.
Niniejsza książka podejmuje problemy oraz wyzwania stojące przed menedżerami średniego szczebla zarządzania i uwypukla rosnące znaczenie tych problemów dla ogólnego sukcesu firmy. Przeznaczona jest szczególnie dla tych menedżerów, którzy zajmują stanowiska kierownicze lub aspirują do ich osiągnięcia. Skorzystają z niej również menedżerowie wyższego szczebla, którzy chcą lepiej zrozumieć nową rolę, jaką średni szczebel zarządzania ma do spełnienia w dążącym do sukcesu przedsiębiorstwie. Książka dostarczy im mnóstwa praktycznych i skutecznych wskazówek, a zwłaszcza zaleceń, w jaki sposób szybko zwiększyć zyski i zapewnić firmie wzrost. Po jej przeczytaniu menedżer nie będzie miał wątpliwości, jakie działania powinien podjąć, by poprawić wyniki swego przedsiębiorstwa. W książce przyjęto perspektywę holistyczną, łącząc ze sobą finansowe (tj. związane z przychodami, kosztami czy aktywami) oraz niefinansowe (związane z zachowaniem klientów, strukturą organizacyjną firmy, organizacją toku pracy, kompetencjami pracowników, elementami przewagi konkurencyjnej itd.) aspekty funkcjonowania firmy. Autor nie ogranicza się do omówienia jednej funkcji firmy, lecz zajmuje się wszystkimi, wiele uwagi poświęcając zachodzącym pomiędzy nimi relacjom. Podejmuje zarówno problematykę "twardych" czynników ekonomicznych, jak czynników "miękkich" - w rodzaju zdolności przywódczych czy motywacji. Wyjaśnia, w jaki sposób można wykorzystać sprawność operacyjną w celu uzupełnienia strukturalnych elementów przewagi konkurencyjnej, oraz dostarcza wskazówek, jak można przejść od wiedzy i intuicji do działania.
Są to oczywiście cele bardzo ambitne, jednak warto je sobie stawiać, chodzi bowiem o zapełnienie luki, jaką można dostrzec w potencjale wielu firm. Spełniając te zadania choćby tylko częściowo, książka pomoże menedżerowi w osiągnięciu sukcesu tak zawodowego, jak i osobistego. Pierwsza część przedstawia ogólny opis warunków sukcesu we współczesnym zarządzaniu oraz takich sposobów pomiaru wyników, które powinny zachęcać menedżerów do powiększania wartości wytwarzanej przez firmę zarówno w perspektywie krótko, jak i długoterminowej. W części drugiej wprowadza się pojęcie systemu funkcjonowania firmy. System funkcjonowania firmy stanowi strukturę umożliwiającą powiązanie niefinansowych aspektów firmy - takich jak np. jej produkty, aktywa fizyczne i kompetencje pracowników - z określanymi przez nie czynnikami finansowymi. Część trzecia ogniskuje się wokół zagadnień konkurencji i wzrostu. Możliwości wzrostu i zysku pojawiają się wówczas, gdy produkty i usługi firmy mają dla klientów większą wartość niż to, co oferuje konkurencja. Tego rodzaju przewaga nad konkurencją stanowi podstawę dla wzrostu udziału w rynkach aktualnie zajmowanych przez firmę oraz wkraczania na nowe. Część czwarta poświęcona jest metodom osiągnięcia radykalnej poprawy wyników firmy. Rozdział 8 wyjaśnia, jakie znaczenie dla wzrostu oraz uzyskania przewagi nad konkurencją mają kwalifikacje przywódcze, motywacja, struktura i system organizacji oraz twórcze podejście do zarządzania. Ostatni rozdział zaznajamia menedżera z systematyczną procedurą wyszukiwania możliwości poprawy oraz ich wykorzystania w takich obszarach, jak rentowność, przepływ gotówki i wzrost.
Menedżer wszechstronny rzuca wyzwanie stereotypom myślenia o zarządzaniu oraz wyjaśnia, dlaczego przyszłość firm zależy od ich menedżerów średniego szczebla: * Na ogół działają oni na pierwszej linii, w obszarze, w którym firma musi się uporać z największymi wyzwaniami, a pozycja taka szczególnie sprzyja tworzeniu sprawności operacyjnej, stanowiącej integralny element strategii firmy nakierowanej na uzyskanie przewagi nad konkurencją. * Wiele firm utrzymuje, że ich działalność zorientowana jest na klienta. To jednak za mało. Menedżerowie wręcz obsesyjnie muszą dążyć do zaspokojenia potrzeb i oczekiwań klientów oraz stale szukać innowacji umożliwiających osiągnięcie i utrzymanie na rynku pozycji lidera produktu. * Menedżerowie muszą przemyśleć swoje działania, wyeliminować z nich wszelkie komplikacje i bardziej je skoncentrować. Tylko tego rodzaju wytrwałe dążenie do uproszczenia działań pozwoli przedsiębiorstwu osiągnąć sprawność operacyjną. * Sprawność operacyjna wymaga od firmy, by dobrze realizowała zadania istotne dla klientów, a pod pewnymi względami osiągnęła najwyższe standardy. * Sprawność operacyjna wymaga harmonijnego zestrojenia struktur organizacyjnych, procedur, funkcji i kompetencji. Niezwykle istotna jest praca zespołów roboczych złożonych z pracowników różnych działów - bez tego trudno mówić o wykorzystaniu pełnego potencjału przedsiębiorstwa. * Konieczne jest zastosowanie w firmach wewnętrznych środków pomiaru wyników, które zachęcałyby menedżerów do inwestowania w długoterminowy wzrost. Menedżerowie muszą bardziej systematycznie i energicznie szukać strategii wzrostu zapewniających zysk, a opartych na sprawności operacyjnej oraz związanej z nią przewadze nad konkurencją. * Osiągnięcie sprawności operacyjnej nie jest możliwe bez motywowania pracowników. Motywacja pracowników zależy natomiast od przywódczych kwalifikacji menedżerów średniego szczebla zarządzania, które to kwalifikacje trzeba świadomie rozwijać. W książce szeroko wykorzystano przykłady wzięte z różnych branż, takich jak produkcja maszyn i urządzeń, handel detaliczny, produkcja artykułów spożywczych, samochodów, działalność linii lotniczych, świadczenie usług finansowych itd. Przykłady te dotyczą realnych sytuacji firm japońskich, europejskich i amerykańskich, które przodują w wielu aspektach zarządzania. Efektywne przekazywanie informacji i przedstawienie pojęć mają ułatwić liczne wykresy i diagramy. Niektóre z tych ilustracji wymagają uważnego przestudiowania, zanim ich sens stanie się całkiem jasny - jednak wysiłek ten z pewnością się opłaci. Książka spełni swe zadanie, jeśli przekona Czytelnika, jak wielki nie wykorzystany potencjał stanowi dobre zarządzanie na średnim szczeblu. Jej podstawowym celem jest podniesienie jakości zarządzania poprzez poszerzenie horyzontów menedżerów oraz zasugerowanie im konkretnych rozwiązań. Mam nadzieję, że zachęci ich także do podejmowania ryzyka umożliwiającego istotną poprawę zysku, przepływu gotówki oraz rentowności inwestycji dokonywanych z myślą o rozwoju.
Książka "Menedżer wszechstronny" - Charles Coates - oprawa miękka - Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
Spis treści:
CZĘŚĆ l. WYZWANIE DLA MENEDŻERÓW
1. Wykorzystać okazję
2. Biznes: sukces a kontrola
CZĘŚĆ II. SYSTEM FUNKCJONOWANIA FIRMY
3. Orientacja na klienta i najlepszy produkt
4. Usprawnienie funkcjonowania firmy i najważniejsze kompetencje
5. Minimalizowanie kosztów
CZĘŚĆ III. ZWYCIĘSKA FIRMA
6. Potęga sprawności operacyjnej
7. Wyprzedzić konkurentów pod względem rozwoju
CZĘŚĆ IV. ZAPEWNIĆ SUKCES
8. Doceniać ludzi
9. Strategiczne programowanie wyników