pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Konsument 55+ wyzwaniem dla rynku

Dane szczegółowe:
Wydawca: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Rok wyd.: 2011
Oprawa: miękka
Ilość stron: 191 s.
Wymiar: 176x250 mm
EAN: 9788373786523
ISBN: 978-83-7378-652-3
Data: 2011-11-09
Cena wydawcy: 30.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Wstęp
tarzenie się ludności Polski zaczyna być postrzegane w kategorii wyzwań i trudności w różnych sferach życia społecznego i gospodarczego. Jest to proces nieuchronny i nieodwracalny, przynoszący zapowiedź bezprecedensowej, rozległej i głębokiej transformacji systemowej we wszystkich istotnych sferach życia społecznego. Globalizacja procesu starzenia się ludności niesie ze sobą zapowiedź poważnych, niekorzystnych zmian dla każdego państwa (m.in. pogłębienie się luki między wpływami i wydatkami na świadczenia emerytalne, destabilizacja budżetu), gospodarki (zwężenie rynku pracy i rynku konsumentów, wyższe koszty pracy), jednostki (obniżenie świadczeń emerytalnych, wzrost udziału własnego w gwarantowaniu bezpieczeństwa socjalnego) oraz rodziny (np. wzrost obciążeń podatkowych, przejęcie opieki nad najstarszym pokoleniem).
Jeżeli mamy do czynienia ze zjawiskiem tak powszechnym, należy zauważyć, że jest to także wyzwanie dla nauki. Odpowiednie zrozumienie i zbadanie zjawisk związanych z samym procesem starzenia społeczeństwa oraz z jego konsekwencjami przyczynia się do lepszego przygotowania działań w sferze społecznej i gospodarczej. To właśnie na naukach ekonomicznych i społecznych ciąży swoista odpowiedzialność za kreowanie zarówno wizerunku starości, starzejącego się społeczeństwa, jak i implikacji dla sfery gospodarczo-społecznej.
Jak zauważa P. Wilk, osoby starsze nie chcą być wyrzucone poza nawias, nie chcą być ?emerytowanymi użytkownikami rzeczywistości, pozbawieni loginu i hasła dostępu do aktywnego życia ". Różnymi drogami i sposobami osoby starsze próbują nie wypaść poza nawias życia współczesnego, zdominowanego przez osoby młode.
Patrząc z historycznego punktu widzenia, dzięki zgromadzonemu doświadczeniu ludzie starsi zajmowali ważną pozycję w społeczeństwie. Obecna cywilizacja konsumpcyjna niejako ?odwraca się " od ludzi starszych. Dowodem tego jest zjawisko ?ageizmu", odzwierciedlające różne formuły dyskryminacji ze względu na fakt bycia osobą starszą.
Problem starzenia się społeczeństwa, a zwłaszcza marginalizowanie i deprecjonowanie starości, jest ważnym posłaniem dla polityki społecznej. Z biegiem lat problemy rodziców staną się dużymi problemami osób młodych. Dlatego tak ważne jest ujawniane problemów osób starszych we wszystkich wymiarach i aspektach ich życia. Wyrazem znaczenia problemu społecznego, jakim jest udział ludzi starszych w cywilizacji współczesnej, jest ustanowienie Światowego Dnia Praw Osób Starszych (15 czerwca), Międzynarodowego Dnia Ludzi Starszych (1 października) i Dnia Seniora (14 listopada).

Książka "Konsument 55+ wyzwaniem dla rynku" - Małgorzata Bombol, Teresa Słaby - oprawa miękka - Wydawnictwo Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Książka posiada 191 stron i została wydana w 2011 r.