Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu |
Rok wyd.: | 1998 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 251 s. |
Wymiar: | 135x200 mm |
EAN: | 9788385441892 |
ISBN: | 83-85441-89-1 |
Data: | 2001-01-02 |
Opis książki:
Wielu menedżerów przyznaje, iż nie osiąga żadnych postępów tam, gdzie postęp zależy od harmonijnej współpracy z przełożonymi, podwładnymi i współpracownikami. Wynika to przede wszystkim z faktu, iż posiadając duże kwalifikacje z zakresu technologii, organizacji czy ekonomii, kierownicy i dyrektorzy nie posiadają na ogół kwalifikacji z zakresu psychologii, negocjacji czy komunikacji międzyludzkiej. Tymczasem od menedżerów w coraz większym stopniu wymaga się także kwalifikacji w zakresie kontaktów interpersonalnych oraz przeprowadzania zmian organizacyjnych poprzez wpływanie na ludzi.Aby sprostać twardym warunkom konkurencji, menedżerowie musza zatem posiąść rozległą wiedzę z zakresu psychologii zarządzania i komunikacji, niezbędną do kierowania podległymi im pracownikami w taki sposób, aby przyniosło to jak największy pożytek zarówno firmie, jak i im samym. Prezentowana książka wychodzi naprzeciw tej potrzebie.
Kierować sobą i innymi to przystępny, nowoczesny podręcznik psychologii zarządzania, którego autorzy posługując się licznymi ankietami i przykładami omawiają trudności i szansę współpracy w przedsiębiorstwach.
Obecnie, w czasach ciągłych przemian gospodarczych i społecznych sukces przedsiębiorstwa w znacznie większym stopniu niż w czasach równomiernego rozwoju zależy od kompetentnej kadry kierowniczej. Wiele przedsiębiorstw dysponuje dzisiaj wysoko rozwiniętymi i sprawnymi systemami zarządzania. Im bardziej jednak menedżerów wspierają w prowadzeniu firmy technologie kierowania, systemy planowania i programy komputerowe, tym bardziej właściwe kierowanie rozgrywa się w sferze społeczno-ludzkiej. Wielu menedżerów przyznaje, że bardzo trudno jest im dokonać jakichś postępów w tych dziedzinach, w których istotną rolę odgrywa czynnik ludzki, a więc tam, gdzie zaczyna się współpraca kolegów i koleżanek, przełożonych i podwładnych, współpracowników. Wielu spośród nich uświadamia sobie coraz wyraźniej, że poziom ich kwalifikacji kierowniczych ustępuje kwalifikacjom technologiczno-organizacyjno ekonomicznym. Tymczasem niemal na naszych oczach coraz bardziej zmieniają się wymagania wobec kadry kierowniczej. Walory osobiste i międzyludzkie poszukiwane są jak nigdy dotąd. Od kierownika będzie się wymagało w najbliższej przyszłości znacznego wzrostu kwalifikacji w zakresie stosunków interpersonalnych oraz w zakresie przeprowadzania zmian organizacyjnych poprzez wpływanie na ludzi. Menedżer musi się zatem stać ekspertem od kontaktów międzyludzkich oraz od wprowadzania zmian w organizacji poprzez wpływanie na ludzi. Nasze przekonanie opiera się na łatwych do zaobserwowania faktach:" Kierowanie za pomocą mediów i systemów osiągnęło już swoje granice; kolejna faza - po wyczerpaniu możliwości technologii w kierowaniu - ukształtowana zostanie przez ewolucyjne rozumienie zarządzania." Przyspieszone zmiany społeczne stwarzają nowe systemy wartości w zarządzaniu, a przez to nowe formy pracy i nauki." Podstawą szybkiego dostosowania się przedsiębiorstwa do otoczenia jest zwiększona gotowość pracowników do uczenia się i zmian, a to wymaga od kadry kierowniczej dużo większej elastyczności. Celem oddawanej do rąk Czytelnika książki jest przekazanie kadrze kierowniczej oraz jej współpracownikom wiedzy psychologicznej, na której opierają się osobiste i psychologiczno-spoteczne walory kierownika. Nie proponujemy zamkniętego systemu, lecz raczej migawkowy wycinek pewnego procesu. Kierować sobą i innymi ma stanowić źródło wzmocnień i porad, a zarazem wyzwanie i ilustrację ułatwiającą rozpoznanie różnych psychologicznych zależności. Książka ta jest wynikiem współpracy specjalistów z dziedziny psychologii, posiadających długoletnią praktykę w szkoleniach i doradztwie dla menedżerów. Tematycznie dzieli się ona na trzy części:
- I Rozwój osobisty
- Menedżer jako osobowość w działaniu przedsiębiorczym.
- Jak rozumieć lepiej siebie i innych
- Jak rozpoznać swój własny styl zarządzania
- Kim jestem (struktura własnej osobowości).
- Co wpływa na moje decyzje i na moje zachowanie
- Jakie są moje osobiste wzorce komunikacyjne
- Możliwości zmian zachowań.
- Osobowość przywódcza
- II Rozwój zespołu
- Zespół jako ogniwo w procesie pracy i w procesie decyzyjnym
- Dynamika zespołów roboczych
- Warunki wydajności zespołu
- Wpływanie na procesy w zespole
- Rozwój zespołu
- Systemy wczesnego ostrzegania w przypadku problemów w grupie.
- Rozwiązywanie konfliktów
- Dostęp do partnera w rozmowie
- III Rozwój organizacji
- Przedsiębiorstwo we wzajemnym oddziaływaniu ramowych warunków socjalnych, społecznych, politycznych, gospodarczych i technicznych
- Rozwój przedsiębiorstwa wymaga rozwoju zarządzania
- Umiejętność uczenia się podstawą rozwoju organizacji
- Zmiany w organizacji
- Selekcja kadry kierowniczej
- Ciągły rozwój organizacji
Książka "Kierować sobą i innymi" - Karl Kalin, Peter Muri - oprawa miękka - Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu. Książka posiada 251 stron i została wydana w 1998 r.
Spis treści:
Przedmowa do pierwszego wydania
WSTĘP
Część I
ROZWÓJ OSOBISTY
Kart Kalin
1. Sytuacyjno-kooperatywny styl kierowania
- 1.1. Jak lepiej zrozumieć siebie i innych
- 1.2. Jak poznać własny styl kierowania
- 1.3. Kierowanie wymaga uzdolnień społecznych i umiejętności technicznych
- 1.4. Optymalny styl zarządzania jest adekwatny do sytuacji
- 1.5. Styl zarządzania a psychoterapia
Kart Kalin
2. Analiza transakcyjna na co dzień
- 2.1. Cztery zakresy analizy transakcyjnej
- 2.2. Model osobowości według analizy transakcyjnej
- 2.3. Moja własna struktura osobowości - egogram
- 2.3.1. Ankieta dotycząca analizy transakcyjnej
- 2.3.2. Wyniki i omówienie ankiety
- 2.3.3. Egogram a styl zarządzania
- 2.4. Zasadnicza postawa wobec siebie i innych
- 2.5. Kierowanie a motywacja
- 2.6. Kierunki rozwoju osobowości
- 2.7. Analiza transakcji
- 2.8. Nasza potrzeba uznania
- 2.8.1. Hierarchia uznania
- 2.8.2. Czy zbierasz psychologiczne znaczki z rabatem?
- 2.9. Gry dorosłych
- 2.9.1. Rola prześladowcy
- 2.9.2. Rola wybawcy
- 2.9.3. Rola ofiary
- 2.9.4. Styl zarządzania a gry dorosłych
- 2.9.5. Przerwanie gry
- 2.10. Skrypt: podświadomy plan życia
- 2.10.1. Motory napędowe naszej wyobraźni
- 2.10.2. Ankieta dotycząca małego skryptu
- 2.11. Czy potrafię zmienić moje postępowanie?
- 2.11.1. Umowa z samym sobą
Kart Blochliger
3. Kadra kierownicza z klasą
- 3.1. Konieczne spojrzenie z dystansu
- 3.2. Małe sprawy przesłaniające zasadnicze zagadnienia
- 3.3. Ryzyko przedsiębiorcy nie będące już wcale ryzykiem
- 3.4. Wewnętrzne wyciszenie jest twórcze
- 3.5. Świadomość nie wykorzystanego potencjału
- 3.6. Nieustanne uczenie się
- 3.7. Odwaga jasnego stawiania sprawy
- 3.8. A tzw. „czynnik ludzki"?
Część II
ROZWÓJ ZESPOŁU
Karl Blochliger
1. Funkcja i znaczenie zespołu w przedsiębiorstwie
- 1.1. Grupa koniecznością egzystencjalną
- 1.2. Dynamika społeczno-psychologiczna w zespołach pracowniczych
- 1.3. Zespól a jednostka
- 1.4. Zalety pracy zespołowej
- 1.4.1. Zespół wie więcej
- 1.4.2. Zespół mobilizuje
- 1.4.3. Zespół łagodzi napięcia emocjonalne
- 1.5. Warunki lepszej wydajności zespołu
- 1.5.1. Zespół potrzebuje jasnego podziału obowiązków i ról
- 1.5.2. Zespół musi mieć wytyczone cele
- 1.5.3. W zespole musi istnieć komunikacja
- 1.5.4. Sukces w pracy zespołowej wymaga kierownictwa
- 1.6. Rozumienie procesów zespołowych
- 1.7. Wydajne i mało wydajne zespoły
KarI Kalin
2. Kontrola procesów zachodzących w grupie jako narzędzie kierowania
- 2.1. Zagadnienia psychologiczne
- 2.2. Kierowanie dwupoziomowe
- 2.3. Analiza pracy zespołowej
Peter Muri
3. Rozwój zespołu
- 3.1. Uwagi zasadnicze
- 3.2. Cele rozwoju zespołu
- 3.2.1. Rozpoczęcie na płaszczyźnie merytorycznej
- 3.2.2. Rozpoczęcie na płaszczyźnie metodologicznej
- 3.2.3. Rozpoczęcie na płaszczyźnie stosunków międzyludzkich
- 3.3. Metody rozwoju zespołu
- 3.4. Zewnętrzny przebieg rozwoju zespołu
Rolf Fink
4. Systemy wczesnego ostrzegania przed problemami w grupie
- 4.1. Konflikty
- 4.1.1. Ogólne symptomy konfliktów
- 4.1.2. Możliwe przyczyny tych symptomów
- 4.2. Brak zainteresowań
- 4.2.1. Ogólne symptomy braku zainteresowania
- 4.2.2. Możliwe przyczyny tych symptomów
- 4.3. Brak zdecydowania
- 4.3.1. Ogólne symptomy braku zdecydowania
- 4.3.2. Możliwe przyczyny tych symptomów
- 4.4. Zestaw pytań do analizy problemów w zespołach
- 4.4.1. Arkusz odpowiedzi na ankietę
Hans Bernhard
5. Zwalczanie konfliktów na co dzień
- 5.1. Wprowadzenie
- 5.2. Zależność między stosunkami interpersonalnymi a wydajnością pracy
- 5.3. Konfliktów nie można uniknąć
- 5.4. Reakcje obronne na konflikty są rozwiązaniami pozornymi
- 5.5. Myślenie w kategoriach zysku i straty w sytuacjach konfliktowych
- 5.6. Przypadek przegranych
- 5.7. Myślenie w kategorii obustronnego zysku
- 5.8. Komunikacja jako zasadnicze narzędzie skutecznego zwalczania konfliktów
- 5.9. Warunki, granice i ryzyko w zastosowaniu metody obustronnego zysku
- 5.10. Dwustronne rozwiązywanie konfliktów jako podstawowy proces międzyludzki
- 5.11. Jak zmienić własne nastawienie wobec konfliktów
Ueli Frischknecht
6. Neurolingwistyczne programowanie w firmie
- 6.1. Co oznacza neurolingwistyczne programowanie
- 6.1.1. Modele ekologicznej kultury firm i osób
- 6.1.2. Dziedziny zastosowania NLP
- 6.1.3. Przekonujące zachowanie zależy od postaw i wartości
- 6.2. Przykłady zastosowania
- 6.2.1. Określenie celów
- 6.2.2. Strategia inwencji twórczej Walta Disneya
- 6.2.3. Reframing
Część III
ROZWÓJ ORGANIZACJI
Peter Müri
1. Rozwój organizacji. Nowa metoda kierowania przedsiębiorstwem
- 1.1. Rozwój przedsiębiorstwa jako połączenie rozwoju zarządzania i rozwoju osoby
- 1.2. Ekonomiczny i społeczny aspekt rozwoju
- 1.3. Poszerzone pojęcie organizacji
- 1.4. Obraz człowieka implicite
- 1.5. Bez niebezpiecznej jednostronności
- 1.6. Rozwój wzbudza opór
- 1.7. Myślenie w dwóch płaszczyznach
- 1.8. Posiąść umiejętność uczenia się podstawą rozwoju organizacji
- 1.9. Badanie aktywności - podstawowa metoda rozwoju organizacji
- 1.10. Rola doradcy
- 1.11. Rozwój organizacji a szkolenie menedżerów
Peter Müri
2. Czy zespół kierowniczy może się sam zreorganizować?
- 2.1. Pierwsza bariera: samoreorganizacja oznacza rozwój osobisty
- 2.2. Druga bariera: samoreorganizacja oznacza naukę innowacyjną
- 2.3. Trzecia bariera: samoreorganizacja oznacza kształcenie zespołu
- 2.4. Pytanie o władzę jest tabu
- 2.5. Przypadek l: Zredukowanie rozpiętości kontroli na najwyższym szczeblu zarządzania
- 2.6. Przypadek II: Rozwiązanie kwestii następstwa w dyrekcji przedsiębiorstwa
- 2.7. Czy szok jest konieczny?
Eugen Schmid
3. Analiza osób kluczowych środkiem prowadzącym do strategicznego zarządzania przedsiębiorstwem
- 3.1. Wprowadzenie
- 3.2. Analiza osób kluczowych
- 3.2.1. Założenia
- 3.2.2. Skutki złego zarządzania
- 3.2.3. Określenie pozycji kluczowych w przedsiębiorstwie
- 3.2.4. Ocena pozycji kluczowych
- 3.2.5. Analiza stanu faktycznego i jego konsekwencji
- 3.2.6. Przedstawienie obrazowe
- 3.2.7. Analiza działania alternatywnego
- 3.3. Wstrzymywanie się kadry kierowniczej przed podejmowaniem decyzji
- 3.3.1. Niechęć do dalekosiężnego planowania
- 3.3.2. Niechęć do konfrontacji
- 3.3.3. Nieumiejętność przyznawania się do własnych błędów
- 3.4. Kontynuacja rozwoju osób kluczowych
Peter Müri
4. Rozwój organizacji
Bibliografia
Noty o autorach