Język na sprzedaż czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka
Jerzy Bralczyk
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
Rok wyd.: | 2004 |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 147 s. |
Wymiar: | 165x240 mm |
EAN: | 9788389574480 |
ISBN: | 83-89574-48-9 |
Data: | 2001-01-18 |
Opis książki:
"To jest książka o języku reklamy. Twórcy reklamy powinni ją przeczytać. Odbiorcy reklamy – mogą, dla korzyści i satysfakcji. Pierwsi powinni ją przeczytać przede wszystkim dlatego, że ci drudzy przeczytać ją mogą."
To, co w komunikacie reklamowym jest najciekawsze, a także to, co najskuteczniejsze, zależy w znacznej mierze od indywidualnej inwencji, talentu i natchnienia, a także od przypadku, który często pozwala tworzyć teksty znakomicie skuteczne.
Odkrycie przepisu na skuteczną perswazję jest więc ciągle przed nami. Mam wielką nadzieję, że nieprędko taki przepis znajdziemy. Ale to nie znaczy, że nie można zajmować się tym, co pomaga i co przeszkadza w porozumiewaniu się, a także w skutecznej perswazji, która przecież jest rodzajem porozumiewania się.
Reklamowe chwyty i sposoby użycia języka tworzą zbiory praktycznie nieskończone: świadomy czytelnik może przytoczyć zapewne wiele ciekawszych przykładów niż tu podane - rzeczą tej książki jest wprowadzić tylko pewien porządek w pozornie bezładnym, migotliwym i nieokiełznanym świecie tekstów reklamowych, zwłaszcza zaś ich najbardziej "wrażliwych" części: sloganów, gdzie koncentrują się językowe chwyty perswazyjne. Wiele analizowanych autentycznych przykładów będzie w momencie lektury już zapomnianych. Ale przykłady są tylko po to, by zilustrować zjawisko. Równie ważne, jak prawdziwe, są te przykłady, w których fikcyjna lub symboliczna nazwa wskazywać ma na typowość językowej konstrukcji, a nawet takie, których reklamowe wykorzystanie jest być może dopiero przed nami...
Książka "Język na sprzedaż czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka" - Jerzy Bralczyk - oprawa twarda - Wydawnictwo Gdańskie Psychologiczne. Książka posiada 147 stron i została wydana w 2004 r.
Spis treści:
II. GATUNEK: REKLAMA
1. Tekst, komunikat, skuteczność
2. Język w kampanii reklamowej
3. Swoistość gatunkowa
4. Konwencja, forma, treść
III. GRA NADAWCY Z ODBIORCĄ W RACJE I EMOCJE
1. W co nadawca może grać z odbiorcą
2. Racje i emocje, etyka i magia
IV. REKLAMA JAKO ZABAWY W PRAWDĘ
V. JAKI MA BYĆ KOMUNIKAT REKLAMOWY
1. Komunikat jako zbiór cech pożądanych
2. Atrakcyjność
3. Sugestywność
4. Zrozumiałość
5. Zapamiętywanie
6. Zwięzłość
7. Oryginalność
VI. FUNKCJE I MANIPULACJE
VII. ODMIANY JĘZYKA
VIII. SŁOWA
1. Jak działają słowa
2. Jakie słowa działają
3. Nowe słowa
IX. FRAZEOLOGIA
X. GRAMATYKA REKLAMY
1. Części mowy
2. On, ona i reklama, czyli o rodzaju
3. Co się liczy w reklamie,czyli o liczbie
4. Co, komu i gdzie, czyli o przypadku
5. Mniej więcej najlepszy, czyli o stopniu
6. Reklamować reklamowane, czyli o nieosobowych formach czasownika
7. My do ciebie, ja do was, czyli o osobie
8. Teraz jest zawsze, czyli o czasie
9. Kupiłbyś? - to może kup! Czyli o trybie
XI. SKŁADNIA
1. Szyk, elipsa, typy zdań
2. Żeby, więc i bo, czyli o relacjach składniowych
XII. SLOGAN
XIII.TEKST
XIV. REKLAMA I KULTURA
XV. SPOŁECZNY KONTEKST REKLAMY
BIBLIOGRAFIA