pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Eurobiznes

Autor książki:

Marcin K. Nowakowski

(red.)
Dane szczegółowe:
Wydawca: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Rok wyd.: 2008
Ilość stron: 468 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373783836
ISBN: 978-83-7378-383-6
Data: 2010-04-30
Cena wydawcy: 50.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Przepraszamy bardzo, pozycja Eurobiznes nie ma jeszcze opisu.

Książka "Eurobiznes" - Marcin K. Nowakowski (red.) - Wydawnictwo Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Książka posiada 468 stron i została wydana w 2008 r.

Spis treści:

Wprowadzenie M.K. Nowakowski
Rozdział I. Biznes europejski – ku specyfice czy globalizacji? M. Duczkowska-Piasecka
Synteza
1. Światowe tendencje rozwoju biznesu obejmujące Europę
2. Biznes europejski wobec światowych tendencji
3. Konflikty w biznesie europejskim
4. Kierunki zmian w biznesie europejskim
5. Polski biznes w nowej epoce
6. Przyszłość biznesu europejskiego
Rekomendacje dla polskich przedsiębiorstw
Literatura zalecana
Rozdział II. Otoczenie prawne eurobiznesu Włodzimierz Szpringer
Synteza
1. Kluczowe swobody jednolitego rynku Unii Europejskiej
2. E-business w gospodarce opartej na wiedzy
3. Regulacje sektorowe a prawo konkurencji (komunikacja elektroniczna)
4. Perspektywa harmonizacji prawa kontraktów
5. Umowy zawierane elektronicznie – kierunki implementacji
6. Ochrona konsumenta w Unii Europejskiej – czy słuszny jest model rozsądnego, dobrze poinformowanego konsumenta?
7. Pozasądowe systemy rozstrzygania sporów konsumenckich
8. Projekt dyrektywy o usługach (na tle reformy prawa kontraktów UE)
9. Konsumencka sprzedaż towarów, procedury mediacyjne, skargi zbiorowe
10. Dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych
11. Harmonizacja prawa czy konkurencja regulacyjna?
12. Konwencja rzymska (Rome I i Rome II) oraz Konwencja brukselska
13. Klauzula Wspólnego Rynku (zagadnienie wyboru prawa właściwego)
14. Konwencje zamiast krajowych reguł kolizyjnych?
15. Wybór prawa właściwego w e-biznesie
16. Globalny charakter internetu – lokalny charakter regulacji
17. Kierunki rozwoju prawa konkurencji
18. Europejskie regulacje rynku finansowego – koncepcja europejskiego paszportu
Rekomendacje dla polskich przedsiębiorstw
Literatura zalecana
Rozdział III. Sektor finansowy UE – kierunek reform J.J. Wajszczuk
Synteza
1. Podstawy instytucjonalne
1.1. Funkcje Europejskiego Banku Centralnego
1.2. Euro jako katalizator zmian
1.3. Integrowanie sektora bankowego
1.4. Jednolity rynek usług finansowych
1.5. Plany harmonizacji
1.6. Początek reformy
1.7. Główne cele reformy
1.8. Zmiany w mechanizmach regulacyjnych
1.9. Drugi raport Lamfalussy’ego
1.10. Rezultaty reformy
1.11. Jednolity rynek instrumentów finansowych
1.12. Polityka konkurencji – fuzje i przejęcia
2. UE w nowym porządku geoekonomicznym
2.1. Rynek jest całością
2.2. System i rynek finansowy – jako otoczenie biznesu
2.3. Struktura rynku finansowego – konstrukcje modelowe
2.4. Globalny rynek inwestorów
Rekomendacje dla polskich przedsiębiorstw
Literatura zalecana
Rozdział IV. Zmiany w bankowości w Unii Europejskiej Roland Pac
Synteza
1. Proces formowania się bankowości europejskiej
2. Uwarunkowania legislacyjne bankowości europejskiej
2.1. Konkordaty Bazylejskiego Komitetu Nadzoru Bankowego, jako podstawa międzynarodowych standardów bankowości i składowa część europejskich regulacji bankowych
2.2. Główne etapy rozwoju regulacji bankowych Unii Europejskiej
3. Zasady prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe na wspólnym europejskim rynku
3.1. Zasada jednego paszportu
3.2. Formy prowadzenia działalności na podstawie jednego paszportu europejskiego
3.3. Zasady podejmowania i prowadzenia działalności przez polskie banki na terytorium innych państw członkowskich (określone w polskim Prawie Bankowym w oparciu o przepisy unijne)
3.4. Aktywność banków europejskich w Polsce
3.5. Aktywność banków polskich w UE
4. Systemy gwarantowania depozytów w Unii Europejskiej
5. Europejski System Banków Centralnych
5.1. Zadania Europejskiego Systemu Banków Centralnych
5.2. Europejski Bank Centralny (EBC)
6. Tendencje rozwojowe bankowości europejskiej
7. Wpływ integracji monetarnej na przemiany sektorów bankowych w UE
7.1. Zmiany w rozkładzie finansowych aktywów i pasywów sektorów niefinansowych w UE
7.2. Wzrost aktywności banków w poszukiwaniu nowych źródeł finansowania
7.3. Przemieszczenia źródeł dochodów w bankach – wpływ euro
8. Główne tendencje w strukturze działalności sektorów bankowych w UE – reakcje banków na nowe uwarunkowania:
9. Bancassurance – alianse bankowo-ubezpieczeniowe
10. Obecna struktura sektorów bankowych w Unii Europejskiej
10.1. Liczba banków i placówek bankowych w krajach UE
10.2. Udział kapitału zagranicznego w sektorach bankowych krajów UE
10.3. Rozmiary sektorów bankowych w UE
10.4. Stopień koncentracji sektorów bankowych
11. Bankowość detaliczna – charakterystyka rynku
11.1. Oszczędności gospodarstw domowych
11.2. Kredytowanie gospodarstw domowych
12. Bankowość korporacyjna – charakterystyka rynku
13. Kondycja finansowa sektorów bankowych w UE
Rekomendacje dla polskich przedsiębiorstw
Literatura zalecana
Rozdział V. Eurozarządzanie M.K. Nowakowski
Synteza
1. Geneza zarządzania europejskiego
2. Cechy zarządzania europejskiego
3. Zarządzanie europejskie a zarządzanie międzynarodowe
4. Euromenedżerowie
5. Przedsiębiorczość europejska
6. Innowacyjność w zarządzaniu europejskim
7. Przywództwo w zarządzaniu europejskim
8. Zarządzanie przez jakość jako cecha zarządzania europejskiego
9. Projekty europejskie
10. Przyszłość zarządzania europejskiego
11. Zalecenia dla polskich przedsiębiorstw
Rekomendacje dla polskich przedsiębiorstw
Literatura zalecana
Rozdział VI. Euromarketing A. Zarzycka
Synteza
1. Orientacja eurocentryczna, problem standaryzacji i adaptacji w marke­tingu europejskim
2. Segmentacja eurorynku i eurokonsument
3. Badania marketingowe w ramach eurorynku
4. Decyzje dotyczące produktu w euromarketingu
5. Decyzje dotyczące kształtowania cen na rynku Unii Europejskiej
6. Dystrybucja produktów na obszarze eurorynku
7. Działania promocyjne w krajach europejskich
Rekomendacje dla polskich przedsiębiorstw
Literatura zalecana
Rozdział VII. Korporacje transnarodowe – inwestycyjne zaangażowanie na rynku UE A. Zorska
Synteza
1. Wpływ integracji regionalnej na ekspansję KTN
2. Motywy zaangażowania inwestycyjnego
3. Warunki angażowania się przedsiębiorstw w BIZ
4. Wybór BIZ, zmiany form i charakterystyki inwestycji
5. Przenoszenie produkcji za granicę
5.1. Przenoszenie produkcji przemysłowej
5.2. Przenoszenie wytwarzania usług
6. Implikacje przemian w inwestycyjnej ekspansji KTN w Unii Europejskiej.
Rekomendacje dla polskich przedsiębiorstw
Literatura zalecana
Rozdział VIII. Małe i średnie przedsiębiorstwa w UE Krystyna Poznańska
Synteza
1. Podstawy prawne funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw w Unii Europejskiej
2. Małe i średnie przedsiębiorstwa w Unii Europejskiej – znaczenie i wyzwania rozwojowe
3. Małe i średnie przedsiębiorstwa w polityce Unii Europejskiej
4. Małe i średnie przedsiębiorstw w gospodarce polskiej
Rekomendacje dla polskich przedsiębiorstw
Literatura zalecana
Rozdział IX. Polskie przedsiębiorstwa na rynkach Unii Europejskiej Marianna Strzyżewska
Synteza
1. Zewnętrzne determinanty strategii i sytuacji polskich przedsiębiorstw na rynkach Unii Europejskiej
1.1. Krajowe determinanty strategii i sytuacji polskich przedsiębiorstw na rynkach UE
1.2. Zagraniczne determinanty strategii i sytuacji przedsiębiorstw na rynkach UE
2. Strategie polskich przedsiębiorstw na rynkach Unii Europejskiej
2.1. Charakterystyka wchodzenia polskich przedsiębiorstw na rynki UE
2.2. Strategie działania polskich przedsiębiorstw na rynkach UE
3. Sytuacja polskich przedsiębiorstw na rynkach Unii Europejskiej
Rekomendacje dla polskich przedsiębiorstw
Literatura zalecana
Rozdział X. Uwarunkowania międzynarodowej konkurencyjności polskich przedsiębiorstw po akcesji do Unii Europejskiej M. Stawicka
Synteza
1. Istota konkurencyjności
2. Konkurencyjność przedsiębiorstwa i jej czynniki
3. Międzynarodowa konkurencyjność – ewolucja głównych pojęć
4. Międzynarodowa konkurencyjność przedsiębiorstwa
5. Źródła przewagi konkurencyjnej firmy
6. Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw po przystąpieniu do Unii Europejskiej
7. Szanse i zagrożenia dla polskich przedsiębiorstw na rynku Unii Europejskiej
8. Polskie przedsiębiorstwa na rynku unijnym
Literatura zalecana
Rozdział XI. Unia Europejska – instytucje i polityka Wspólnoty dla biznesu Katarzyna Duczkowska-Małysz
Synteza
1. Rola głównych i pomocniczych instytucji Wspólnot Europejskich w prowadzeniu biznesu
2. Unia Europejska a grupy interesów i grupy lobbingowe
3. Jednolity rynek a biznes
4. Polityki wspierające jednolity rynek
4.1. Wspólna polityka handlowa
4.2. Polityka ochrony konkurencji i pomoc publiczna
4.3. Polityka przemysłowa, polityka przedsiębiorczości oraz w dziedzinie badań i rozwoju nowych technologii
4.4. Polityka transportowa
4.5. Wspólna Polityka Rolna
Rekomendacje dla polskich przedsiębiorstw
Literatura zalecana
Rozdział XII. Statystyczny obraz polskich przedsiębiorstw na rynkach Unii Europejskiej Katarzyna Bentkowska
Synteza
1. Wartość eksportu i importu Polski
2. Saldo wymiany handlowej Polski
3. Udział Unii Europejskiej i poszczególnych państw w wymianie handlowej Polski
4. Dynamika wymiany handlowej Polski
5. Struktura towarowa wymiany handlowej Polski
6. Polski handel zagraniczny na tle państw członkowskich Unii Europejskiej
Rekomendacje dla polskich przedsiębiorstw
Literatura zalecana