Europa. Nasza historia. Klasa 7. Szkoła podstawowa. Podręcznik projektowania
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, WSiP |
Rok wyd.: | 2019 |
Oprawa: | miękka |
EAN: | 9788302181016 |
ISBN: | 978-83-0218-101-6 |
Data: | 2021-04-08 |
Opis podręcznika:
Podręcznik Europa. Nasza historia kl. 7. cz. 1. (1815-1918) to 3 tom z planowanej 4-tomowej serii. Jest efektem wspólnej polsko-niemieckiej pracy w wielorakim tego słowa znaczeniu. Powstał on w ścisłej współpracy wydawnictw, autorów, naukowych koordynatorów i ekspertów z obu krajów zajmujących się konkretnymi epokami. Poszczególne rozdziały są efektem dyskusji nad sposobem ukazania w podręczniku szkolnym spojrzenia na historię, uwrażliwiającego na różne punkty widzenia i różne dydaktyczne ujęcia przeszłości.
Trwają prace nad podręcznikiem Europa. Nasza historia kl. 7. cz. 2. (1918-1939), który będzie uzupełnieniem materiałów wymaganych przed nową podstawę programową.
Podręcznik został w wydany w dwóch wersjach językowych polskiej i niemieckiej. Obie wersje są identyczne pod względem treści, układu stron, obudowy dydaktycznej i szaty graficznej. Tom trzeci, przeznaczony dla ukazuje dzieje świata od czasów najdawniejszych do końca średniowiecza.
Każda lekcja rozpoczyna się tekstem wprowadzającym z pytaniami, które mają ukierunkować uwagę ucznia na najważniejsze zagadnienia danego tematu. Niektórym lekcjom w tym miejscu towarzyszy mapa zatytułowana W tym samym czasie w Europie. Zaznaczono na niej wydarzenia, które rozgrywały się równolegle do tych opisywanych w lekcji. Pozwoli to uczniowi na szersze spojrzenie na dany temat i uświadomi, że wiele procesów w historii toczy się obok siebie, nawet, jeśli się ze sobą nie łączą.
Narracja autorska przeplata się z licznymi tekstami źródłowymi oraz tekstami popularno-naukowymi, które pozwalają uczniowi na kształcenie umiejętności. Szczególną rolę odgrywają tabelki Punkty widzenia, które prezentują różne spojrzenia historyków z różnych krajów na dany temat. Nauki interpretacji i analizy różnych rodzajów źródeł uczą osobne strony Warsztat historyka. Uczeń, korzystając z pytań pomocniczych, może nauczyć się etapów pracy nad różnymi rodzajami źródeł i zapoznać się z metodami, które są potrzebne historykowi do pracy.
Wyjątkowe znaczenie twórcy podręcznika przypisali ramkom Przeszłość w teraźniejszości. Pokazują one to, co zostało nam do dzisiaj z dawnych lat.
Podręcznik „Europa. Nasza historia. Klasa 7. Szkoła podstawowa. Podręcznik projektowania” - oprawa miękka - Wydawca: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, WSiP.