Dzień dobry. Podręcznik do nauki języka polskiego dla początkujących ( książka, klucz do ćwiczeń + 2 CD). KOMPLET
Dane szczegółowe: | |
Producent: | Naukowe ŚLĄSK |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 216 s. |
Data: | 2006-05-12 |
Opis podręcznika:
Podręcznik do nauki języka polskiego dla osób rozpoczynających naukę (poziom progowy)
W komplecie klucz do ćwiczeń oraz dwie płyty CD z nagraniami lekcji. W książce wykorzystano metodę nauczania komunikacyjnego, nie rezygnując jednak z wprowadzenia podstaw gramatyki. Teksty, materiał gramatyczny są tak przygotowane, aby uczący się mógł w jak najkrótszym czasie samodzielnie tworzyć zdania, krótkie wypowiedzi i formułować własne sądy. Książka stwarza uczącemu się możliwość przyswojenia polszczyzny potocznej, żywej i pełnej ekspresji. Krótkie dialogi i teksty monologowe, wzorowane na mowie codziennej, są pretekstem do formułowania własnych sądów i opinii na tematy najbardziej zajmujące, dotyczące zwykłych spraw zwykłych ludzi. Każda lekcja zbudowana jest z czterech części: -krótki tekst lub dialog -część komunikacyjna (uruchamianie kompetencji komunikacyjnej uczącego się) -część gramatyczna (zdania przykładowe, proste tabele dla wprowadzenia struktur gramatycznych) -ćwiczenia dr ALEKSANDRA JANOWSKA jest adiunktem w Instytucie Języka Polskiego Uniwersytetu Śląskiego. W jej dorobku naukowym znajduje się wiele artykułów poświęconych historii języka polskiego, zwłaszcza słowotwórstwu. Jest autorką książki "Funkcje przestrzenne przedrostków czasownikowych w polszczyźnie". Od 1991 roku współpracuje ze Szkołą Języka i Kultury Polskiej UŚ. Zajmuje się przede wszystkim nauczaniem cudzoziemców rozpoczynających naukę języka polskiego. dr MAGDALENA PASTUCHOWA jest adiunktem w Instytucie Języka Polskiego Uniwersytetu Śląskiego. W kręgu jej zainteresowań znajduje się zarówno historia języka, jak i zagadnienia współczesnej polszczyzny. Jest współautorką książki "Polszczyzna Zagłębia". Od kilku lat współpracuje ze Szkołą Języka i Kultury Polskiej UŚ, prowadząc zajęcia z początkującymi studentami. Od 1998 roku pracuje jako lektorka na Uniwersytecie w Turynie we Włoszech.
Podręcznik „Dzień dobry. Podręcznik do nauki języka polskiego dla początkujących ( książka, klucz do ćwiczeń + 2 CD). KOMPLET” - oprawa miękka - Wydawca: Naukowe ŚLĄSK.
Spis treści:
lekcja 1
polski alfabet
lekcja 2
odmiana czasownika być
lekcja 3
narzędnik l. poj. i l.mn. rzeczownika odmiana: mieć na imię, nazywać się
lekcja 4
konstrukcje składniowe typu: On jest + narzędnik, To jest + mianownik
lekcja 5
rodzaj gramatyczny; zaimki ten, tamten
lekcja 6
odmiana czasownika mieć, biernik l. poj. rzeczownika i przymiotnika
lekcja 7
koniugacja -ę, isz (II), -m, -sz (III)
lekcja 8
koniugacja -ę, -esz (I) przysłówki częstotliwości: nigdy, czasami, często
lekcja 9
narzędnik l. poj. i l. mn. przymiotników biernik zaimków osobowych
lekcja 10
odmiana czasowników typu: nosić
lekcja 11
konstrukcje składniowe typu: jechać + narzędnik odmiana czasowników: jechać, iść dopełniacz l. poj. rzeczowników
lekcja 12
czasownik być w przeczeniach dopełniacz zaimków osobowych
lekcja 13
dopełniacz l. poj. przymiotników, zamiana formy biernikowej na dopełniaczową przy czasownikach zaprzeczonych
lekcja 14
dopełniacz posesywny
zaimki dzierżawcze
lekcja 15
czasowniki z rekcją dopełniaczową: słuchać, bać się, potrzebować, uczyć się, szukać
lekcja 16
odmiana czasownika móc
czasowniki modalne + bezokolicznik
lekcja 17
liczebniki do 100
lekcja 18
dopełniaczowe i biernikowe formy zaimków osobowych po przyimkach
lekcja 19
czasowniki z rekcją narzędnikową: bawić się, interesować się, opiekować się narzędnik zaimków osobowych
lekcja 20
określanie czasu - godziny
lekcja 21
określanie czasu - pytanie: O której godzinie?
lekcja 22
koniugacje - powtórzenie
strona zwrotna czasowników
lekcja 23
czas przeszły
lekcja 24
mianownik i biernik l. mn rzeczowników i przymiotników niemęskoosobowych
odmiana czasownika jeść
lekcja 25
czas przeszły czasowników na -eć
dopełniacz l. mn. rzeczowników i przymiotników
lekcja 26
formy czasu przeszłego czasownika być w zdaniach zaprzeczonych typu: Nie było tutaj Piotra.
lekcja 27
czas przeszły czasownika iść
Przyimki na i do jako określenia kierunku
lekcja 28
określania czasu - dni tygodnia
odmiana rzeczownika: tydzień
lekcja 29
miejscownik l. poj. i mn. rzeczowników
lekcja 30
miejscownik l. poj. i mn. zaimków i przymiotników
lekcja 31
pytania typu: O kim (o czym) rozmawiacie?
lekcja 32
rekcja przyimków
lekcja 33
aspekt, czas przyszły czasowników dokonanych i niedokonanych (typu: będę mówić)
lekcja 34
aspekt – czasowniki nieregularne
czas przyszły typu: będę mówił
lekcja 35
użycie form dokonanych i niedokonanych czasowników:
czasowniki fazowe zaczynać, kończyć + czasowniki niedokonane
określenia czasu: nagle, za chwilę + czasowniki dokonane
lekcja 36
zaimki nieokreślone typu: ktoś, coś, jakiś
formy grzecznościowe: Czy możesz podać mi cukier?
lekcja 37
rekcja liczebników
lekcja 38
określenia miary z dopełniaczem
lekcja 39
określenia czasu – nazwy miesięcy
lekcja 40
celownik l. poj. i l. mn. rzeczowników i zaimków
lekcja 41
przymiotniki a przysłówki: mało – mały, dużo – duży
lekcja 42
zdania okolicznikowe
lekcja 43
mianownik l. mn. rzeczowników męskoosobowych
lekcja 44
przymiotnik przy rzeczownikach męskoosobowych w mianowniku
lekcja 45
liczebniki od 100 do 1000
lekcja 46
dopełniacz i biernik l. mn. rzeczowników i przymiotników męskoosobowych
lekcja 47
konstrukcje porównawcze typu: tak ... jak ...
lekcja 48
stopniowanie przymiotników
lekcja 49
konstrukcje składniowe typu: jeden z największych .
lekcja 50
odmiana rzcezowników typu: muzeum
lekcja 51
tworzenie przysłówków
lekcja 52
stopniowanie przysłówków
lekcja 53
biernik w konstrukcjach składniowych wyrażających ruch typu: jadę nad jezioro
lekcja 54
miejscownik i narzędnik w konstrukcjach składniowych wyrażających umiejscowienie w przestrzeni typu: mieszkam nad jeziorem
lekcja 55
spójniki wprowadzające zdania współrzędne
lekcja 56
określenia czasu typu pracuję przez godzinę, pracuję godzinę konstrukcje składniowe ze spójnikiem ani
lekcja 57
zdania warunkowe typu: jeżeli ... to ...
lekcja 58
tryb przypuszczający
lekcja 59
tryb przypuszczający: zdania typu: gdybym był bogaty, kupiłbym ci samochód rekcja czasowników pamiętać, przypomnieć, zapomnieć
lekcja 60
czasowniki niefleksyjne trzeba , warto, należy
lekcja 61
odmiana zaimka swój
lekcja 62
rzeczowniki odczasownikowe na -anie, -enie, -cie
lekcja 63
zdania podrzędne z zaimkiem względnym który
lekcja 64
mowa zależna
lekcja 65
znaczenia prefiksów przy czasownikach ruchu
lekcja 66
powtórzenie określeń przestrzennych typu: pojechał do ; był w ; wrócił z
lekcja 67
zdania typu boli mnie; jest mi duszno
lekcja 68
przymiotniki odrzeczownikowe
lekcja 69
odmiana rzeczowników żeńskich spółgłoskowych typu noc
lekcja 70
odmiana powinien
lekcja 71
zdrobnienia rzeczowników
lekcja 72
powtórzenie określeń czasowych oraz konstrukcje typu: po dwóch dniach, za dwa dni, 100 lat temu
lekcja 73
zdania podrzędne wprowadzane zaimkami względnymi kiedy, gdzie
lekcja 74
pytania o okolicznik
lekcja 75
odmiana rzeczownika zwierzę
lekcja 76
tryb rozkazujący
lekcja 77
formy trybu rozkazującego z rozszerzeniem o cząstkę -ij
lekcja 78
formy grzecznościowe; rozkazy i prośby
lekcja 79
formy nieosobowe typu: chodzi się, chodzono
lekcja 80
zdania celowe ze spójnikami żeby, aby z orzeczeniem w bezokoliczniku
lekcja 81
zdania celowe ze spójnikami żeby, aby z orzeczeniem wyrażonym formą osobową czasownika
lekcja 82
konstrukcje składniowe mieć + bezokolicznik
lekcja 83
określenia czasowe typu: zrobić coś do soboty
lekcja 84
prefiksy o znaczeniu wertykalnym dołączane do czasowników ruchu
lekcja 85
odmiana zaimka się
lekcja 86
odmiana zaimków ten, ta, to - powtórzenie
lekcja 87
użycie czasowników o fleksji defektywnej: brakować, starczyć, przybyć, ubyć, udać się
lekcja 88
zdania podrzędne tworzone zaimkiem względnym który w przypadkach zależnych
lekcja 89
zwroty i wyrażenia związane z pisaniem listu
lekcja 90
wypowiedzenia eliptyczne
lekcja 91
odmiana zaimków wszystko, nikt, nic, każdy
lekcja 92
rzeczowniki odczasownikowe typu: podróż
lekcja 93
forma orzeczenia w zdaniach przy podmiocie wyrażonym konstrukcja liczebnikową typu: pięć krzeseł stoi
lekcja 94
imiesłów bierny