pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Żywioły wyobraźni Stanisława Wyspiańskiego

Dane szczegółowe:
Wydawca: Księgarnia Akademicka
Rok wyd.: 2008
Oprawa: miękka
Ilość stron: 348 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788371881121
ISBN: 978-83-7188-112-1
Data: 2009-04-20
Cena wydawcy: 38.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Żywioły - woda, ogień, ziemia i powietrze - zawsze fascynowały Stanisława Wyspiańskiego, poetę, malarza, twórcę witraży i dramaturga. Posługiwał się językiem uniwersalnych, elementarnych symboli w różnych dziedzinach swej działalności artystycznej. Kierunek refleksji nad dziełem Wyspiańskiego, zaproponowany w tytule książki wiedzie także od żywiołów "naturalnych" do żywiołów wyobraźni zagarniającej najrozmaitsze dziedziny sztuki: dramatu, poezji, krytyki, malarstwa, sztuki użytkowej, typografii, grafiki książkowej.
Niniejszy tom jest pokłosiem konferencji naukowej, która odbyła się w listopadzie 2007 roku - w stulecie śmierci Wyspiańskiego na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego i w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Książka "Żywioły wyobraźni Stanisława Wyspiańskiego" - Anna Czabanowska-Wróbel, Dorota Jarząbek, Danuta Saul (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Księgarnia Akademicka. Książka posiada 348 stron i została wydana w 2008 r.

Spis treści:

Dramat intymny
Małgorzata Lech (UJ) Kategoria intymności w twórczości Stanisława Wyspiańskiego; Anna Pekaniec (UJ) Kobieta i śmierć. "Protestilas i Laodamia" Stanisława Wyspiańskiego;
Karolina Leszczyńska (UAM) Widzieć i wiedzieć - funkcje zmienności przestrzeni w "Meleagrze" i "Protestilasie i Laodamii" Stanisława Wyspiańskiego.

Spojrzenia i porównania
Karol Samsel (UW) Norwid - Wyspiański. Maski w "Tyrteju. Za kulisami" i w "Wyzwoleniu";
Anna Kapusta (UJ) Cyprian Norwid i Stanisław Wyspiański - pytanie o mitobiografię;
Urszula N. Pilch (UJ) "Król nad królami a nad ludźmi człowiek..." Postać króla w rapsodzie Wyspiańskiego "Bolesław Śmiały" i w rycerskich wierszach Micińskiego;
Mateusz Bourkane (UAM) Czy epopeja? Rapsody Stanisława Wyspiańskiego w perspektywie genologicznej; Monika Biesaga (UJ) Archaizacja w "średniowiecznych" dramatach Stanisława Wyspiańskiego (pewna metoda badania słownictwa i perspektywy jej zastosowania w leksykografii);
Anna Pochłódka (UJ) Słowa przekleństwa w "Klątwie".

Wokół mitów i Wesela
Danuta Saul (ASP) Omnia mea mecum porto. O wyobraźni Stanisława Wyspiańskiego i inicjacji w śmierć;
Jarosław Wójtowicz (UJ) Dwa szkice o "Akropolis";
Michał Mizera (UJ) "W pysk wam mówię litość moję";
Jakub Woynarowski (ASP) Polak i jego sobowtór: Wizja rewolucji w "Weselu";
Rafał Nawrocki (UAM) Opisani mitem. Opętani mitem. Wyspiańskiego psychoanaliza narodu.

Artysta wielu sztuk
Agata Wójcik (UJ) Stanisław Wyspiański, docent malarstwa dekoracyjnego krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych;
Dorota Kamisińska (UP) "Księgę mą widzę ogromną, czyli Stanisława Wyspiańskiego teatr druku;
Małgorzata Sułek (UJ) "Narodu śpiew..." O muzycznych interpretacjach Hymnu Veni Creator Stanisława Wyspiańskiego;
Monika Makowska (UJ) "Warszawianka" Wyspiańskiego a "Warszawianka" Kurpińskiego - funkcja pieśni w strukturze dramatu.

Wyspiański w teatrze
Katarzyna Kwiecień (UJ) Teatr artystów Cricot(1) i jego rewizja "Wyzwolenia";
Katarzyna Tokarska (UJ) "Powrót Odysa" Stanisława Wyspiańskiego na próbach Tadeusza Kantora do spektaklu "Nigdy tu już nie powrócę";
Sylwia Jarmuż (UAM) "Abośmy to jacy, tacy...", czyli Piotra Cieplaka "dekonstrukcja" "Wesela".

Na tropach polskiego Hamleta
Alicja Bocheńska (UJ) "Biedny chłopiec z książką w ręku". O Hamlecie Stanisława Wyspiańskiego;
Wanda Świątkowska (UJ) "Mulista mogiła" - śmierć Ofelii według Stanisława Wyspiańskiego, Juliusza Osterwy i Jerzego Grotowskiego;
Agata Dąbek (UJ) Ślady Wyspiańskiego w polskiej dramaturgii XX wieku na przykładzie "Pasji" i "Potępienia doktora Fausta" Jerzego S. Sity i "Hamleta`70" Bohdana Drozdowskiego.

Wyspiański w oczach jego współczesnych
Eliza Kącka (UMK) Wyspiański Brzozowskiego; Diana Wasilewska (UAM) "Tragedia gruntu" i "obecność przeszła", czyli Stanisława Lacka odczytanie dramaturgii Wyspiańskiego.

Powyspiański gmach myśli
Wojciech Gruchała (UJ) Tragiczna wolność Wyspiańskiego i Wierzyńskiego; Mateusz Antoniuk (UJ) Wyspiańska nuta Gajcego i