pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Zygmunt Krasiński. Oblicza poety

Autor książki:

Andrzej Waśko

Dane szczegółowe:
Wydawca: ARCANA
Oprawa: twarda
Ilość stron: 405 s.
Wymiar: 150x210 mm
EAN: 9788386225392
ISBN: 83-86225-39-4
Data: 2005-03-15
Cena wydawcy: 27.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Próba syntetycznego ukazania dorobku pisarskiego autora Nie-Boskiej komedii. Punkt wyjścia stanowi przy tym swoista teoria poezji, jaka Krasiński formułował na kartach swojej korespondencji, a także w utworach literackich i artykułach krytycznych. Twórczość Krasińskiego ukazana została przez pryzmat jego najwybitniejszych dzieł, w których dostrzec można praktyczną realizację teoretycznych założeń poety. Książka w ten sposób prezentująca portret Krasińskiego jako pisarza, nie jest tradycyjną monografią. Do niezbędnego minimum ograniczona w niej została prezentacja, znanej skądinąd, biografii poety. W centrum zainteresowania znajdują się natomiast jego poglądy literackie i filozoficzne. Praca Andrzeja Waśki ukazuje ważkie przesłanie, jakie Krasiński skierował nie tylko do swoich współczesnych, ale i do nas, ludzi XXI wieku. Przede wszystkim zaś stara się objąć rozumiejącym spojrzeniem formę, w jakiej to uczynił.

Książka "Zygmunt Krasiński. Oblicza poety" - Andrzej Waśko - oprawa twarda - Wydawnictwo ARCANA.

Spis treści:

Wstęp. Krasiński — nienowoczesny i żywy

I. SNY O POTĘDZE I KLĘSCE (1888-1831)

1. Skupienie - przetworzenie - projekcja
2. Romantyczny tytan w historycznym kostiumie
3. Alpejskie impresje opisowe -piękno materii i wyraz duszy
4. Krajobrazy duszy
5. Rozterki dezertera
6. Agaj-Hair
podsumowanie literackiej młodości

II. POEZJA JAKO POZNAWCZA SYNTEZA (1831-1835)

l. Kryzys i wielka przemiana
2. „Poezja jest syntezą"
3. Nie-boska komedia Dramatyczne myślenie obrazami
Poeta — człowiek rozdwojony
Fałszywe sotcriologia rewolucji
Nowy, spróchniały świat
Dramat Opatrzności i Przeznaczenia
4. Irydion
Traktat cpicko-dramatyczny
Wieczny Rzym
Szatan historii
Cud zbawienia
5. Wizja socjologiczna

III. „LUDZKI PUNKT WIDZENIA" (1836-1838)

l. Ekspresywna teoria poezji
Miedzy Byroncm a „poetami bez serca"
"Człowiek wewnętrzny we mnie"
Szczerość uczuć i muzyczna harmonia
Dytm i "nierytm"
2. Problem autokreacji
3. "Dezorganizacja nie może się zreorganizować"
Świat wewnętrzny"
"Ból albo nicość"
"Wieku mojego nic cierpię?"
4. "Mąż" - rycerz XIX wieku

IV. „JEDNA W BOGU PIEŚŃ" (1839-1845)

l. Od bytu rozdartego ku powszechnej reintegracji
2. Estetyka idealistyczna i profetyzm
3. Człowiek -jedność troista
4. Od eschatologu ku mesjanizmowi narodowemu
5. Mesjanistyczne poematy wizyjne
6. Zygmunt, Beatrycze i ... Lebensirome

V. POEZJA PO „ROZSTANIU ZE SŁOWEM" (1846-1858)

1. U kresu drogi
2. „Polemika liryczna"
3. Testament