Zygmunt Krasiński - nowe spojrzenia
Grażyna Halkiewicz-Sojak, Bogdan Burdziej
(red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytet Mikołaja Kopernika |
Rok wyd.: | 2001 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 576 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788323112938 |
ISBN: | 83-231-1293-2 |
Data: | 2001-01-27 |
Opis książki:
Studia o życiu i twórczości Zygmunta Krasińskiego zebrane w tomie są rezultatem spotkania poświęconego pisarzowi, które odbyło się w Toruniu 27-29 września 1999 roku. Konferencja naukowa zorganizowana przez Zakład Historii Literatury Romantyzmu i Pozytywizmu Uniwersytetu Mikołaja Kopernika nosiła tytuł ,,Zygmunt Krasiński. Spojrzenia po 140 latach" i została zainspirowana rocznicową okazją - 23 lutego 1999 roku upłynęło bowiem 140 lat od śmierci poety. Wobec licznych spotkań upamiętniających romantyczne rocznice: Mickiewicza w 1998, Słowackiego i Chopina w 1999 roku, toruńska sesja była próbą przypomnienia pisarza, bez którego pejzaż polskiego i europejskiego romantyzmu jest niepełny, a który jest coraz słabiej obecny w pamięci polskiej kultury. Rozmowa o Krasińskim prowadzona przez historyków literatury, historyków idei i teatrologów okazała się potrzebna, jeśli mierzyć tę potrzebę liczbą zgłoszonych i wygłoszonych referatów, licznymi głosami w dyskusji oraz obecnością słuchaczy, reprezentujących środowisko nie tylko akademickie, lecz także nauczycielskie i uczniowskie.
Formuła konferencji, podobnie jak formuła książki, zakładała różnorodność metodologiczną i wielość perspektyw - stąd tytułowe ,,spojrzenia". Z owej rozmaitości udało nam się wyodrębnić sześć kręgów problemowych. Niektóre spośród nich komponują się w koherentną całość, a zawarte w nich studia są wobec siebie komplementarne. Przykładem może tu być część I zatytułowana ,,W kręgu biografii i psychologii twórczości". Zbigniew Sudolski, wiemy filologicznej biografistyce, i Anna Kubale, ogniskująca swój badawczy dyskurs wokół kategorii ,,czucia egzystencji", unaoczniają, używając odmiennych metod, że Krasiński był osobowością złożoną ze sprzecznych cech i kierował się motywami pozostającymi we wzajemnym konflikcie, a jednocześnie miał wyjątkową skłonność do autoanalizy. Wyraźnie więc widział własną wewnętrzną niekoherencję. Pozostali autorzy podejmują jak gdyby rozważania w tym punkcie, pokazując, w jaki sposób poeta próbował scalać swoją duchowość i osobowość: poprzez sformułowany kodeks etyczny (studium Andrzeja Waśki), doświadczenie wewnętrzne zmierzające do zawieszenia czasu i wyjście ku wieczności aż po eksperymenty z eterem (tekst Izabeli Bilińskiej). Są jednak w książce i takie części, w których dominuje żywioł polemiczny. Bywa on związany z wyraźnie zaznaczonym dążeniem do przekroczenia dotychczasowego horyzontu odczytań twórczości Krasińskiego - na przykład w studiach Grażyny Królikiewicz, Macieja Szargota czy Jarosława Ławskiego (część II: ,,Konteksty i idee"). Fragment książki poświęcony interpretacjom liryki okazuje się w całości polemiczny wobec utrwalonej w badaniach historycznoliterackich tezy o słabości artystycznej wierszy Krasińskiego. Bywa jednak i tak, że sąsiadujące teksty proponują odmienną perspektywę oglądania twórczości Krasińskiego i nawiązuje się między nimi interesujący dialog; przykładem mogą być tutaj spojrzenia na historiozofię Krasińskiego w studiach Piotra Chlebowskiego i Mariana Śliwińskiego czy na podstawy ideowe Nie-Boskiej komedii w tekstach Bogdana Burdzieja i Krzysztofa Bilińskiego.
Interpretacyjnym partiom książki patronuje pytanie, rzadko zresztą formułowane wprost, jak czytać Krasińskiego dzisiaj, czy metody współczesnej hermeneutyki odsłonią nowe i ważne aspekty tej twórczości, czy też będzie ona coraz wyraźniej należała do szacownego muzeum pamiątek? Jakkolwiek odpowiedzi są niejednoznaczne i odmienne u poszczególnych autorów, to argumentacja prowadząca do ich sformułowania odsłania zapomniane lub niedostrzeżone wcześniej strony utworów pisarza.
Dwie ostatnie części: ,,Literackie dialogi" i ,,Recepcja" przynoszą aspektowe, a nie systemowe ujęcie zagadnienia recepcji, pokazując życie dziedzictwa Krasińskiego nie tylko w jego historycznoliterackim wymiarze, lecz także teatrologicznym (studium Edwarda Krasińskiego), literackim (studium Jacka Bartyzela) czy metabadawczym (tekst Zbigniewa Przybyły).
Jakkolwiek bohater książki był pisarzem budzącym skrajne emocje i opinie już wśród swoich współczesnych, to doniosłość jego pisarstwa aż do lat czterdziestych dwudziestego wieku nie była kwestionowana. Późniejszy okres zatarł nieco to przekonanie. Twórczość Krasińskiego przypomina dzisiaj stary portret wymagający już ręki konserwatora. Mamy nadzieję, że także ten tom odsłania istotne rysy wizerunku pisarza.
Grażyna Halkiewicz-Sojak
Książka "Zygmunt Krasiński - nowe spojrzenia" - Grażyna Halkiewicz-Sojak, Bogdan Burdziej (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Książka posiada 576 stron i została wydana w 2001 r.
Spis treści:
Zbigniew Sudolski, Zygmunt Krasiński jako człowiek
Anna Kubale, Zygmunt Krasiński - człowiek i egzystencja
Andrzej Waśko, Moralitet prywatny. Listy Zygmunta Krasińskiego do Adama Potockiego
Izabela Bilińska, ,,Jak na spacer w grób..." - Krasińskiego eksperymenty z eterem
Konteksty i idee
Grażyna Królikiewicz, Zygmunt Krasiński na tle myśli estetycznej we Francji lat trzydziestych i czterdziestych XIX wieku
Maciej Szargot, Kosmos Krasińskiego
Jacek Lyszczyna, Krasiński - Gaszyński. Rekonstrukcja mitu poezji
Jarosław Ławski, Metahistoria i egzystencja. O doświadczeniu dziejów w Zygmunta Krasińskiego Rozmowie 1824-go z 1825-tym rokiem, listach oraz liryku Nim słońce wejdzie, rosa wyżre oczy!
Piotr Chlebowski, Krasiński wobec Rosji
Marian Śliwiński, Teoria narodu w Przedświcie Zygmunta Krasińskiego
Interpretacje prozy i dramatów
Zbigniew Wałaszewski, Gotycki zamek Zbigniewa. Próba jungowskiego odczytania młodzieńczej powieści Zygmunta Krasińskiego Władysław Herman i dwór jego
Tomasz Łuczkowski, Pejzaż Północy w Agaj-Hanie Krasińskiego. (Północ - od wzniosłości do konwulsji)
Daniel Kalinowski, Nieskończoność w nie skończonym. O Fragmentach Zygmunta Krasińskiego
Bogdan Burdziej, Izrael i krzyż. U podstaw ideowych Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego
Krzysztof Biliński, Leonard i nowa religia rewolucji
Agnieszka Ziołowicz, Irydion Zygmunta Krasińskiego - "na pół dramat, a na pół opisanie i opowiadanie". W kręgu estetyczno-genologicznej problematyki dzieła
Janusz Skuczyński, Nie-Boska komedia i Irydion Zygmunta Krasińskiego w świetle komunikacji literackiej
Interpretacje liryki
Wacław Pyczek, ,,I ja z nią pójdę gdzieś tam szukać Boga". O doświadczeniu religijnym w liryce Zygmunta Krasińskiego
Anna Krysztofiak, W zaklętym kole. O konwencjach obrazowania w twórczości Zygmunta Krasińskiego
Olga Płaszczewska, ,,O ziemio włoska!..." - liryczna Italia Zygmunta Krasińskiego
Dariusz Tomasz Lebioda, Czarne róże. Fryburg Zygmunta Krasińskiego, czyli o romantycznym istnieniu w nieistnieniu
Krzysztof Korotkich, Credo człowieka odchodzącego. O apokalipsie duchowej w wierszu Poeta Zygmunta Krasińskiego
Grażyna Halkiewicz-Sojak, Czy Przedświt jest poetycką ,,summą" Krasińskiego?
Grzegorz Kubski, Przedświt - mała apokalipsa polskiego romantyzmu
Literackie dialogi
Mirosław Strzyżewski, Zygmunta Krasińskiego Kilka słów o Juliuszu
Słowackim jako tekst krytycznoliteracki
Ewa Szczeglacka, Anhelli w lekturze Krasińskiego Jerzy Fiećko, Ostatni wobec Anhellego. Z dziejów polemik między Krasińskim a Słowackim
Bolesław Oleksowicz, ,,Gwiazda czystym światłem połyskująca". Kajetan Koźmian o Zygmuncie Krasińskim
Recepcja
Jarosław Włodarczyk, Młodopolski przełom w recepcji Krasińskiego
Jacek Bartyzel, Nie-Boskiej komedii ciąg dalszy. Dramat antynomialny Jerzego Brauna Rewolucja
Edward Krasiński, Irydion Zygmunta Krasińskiego w Teatrze Polskim Arnolda Szyfmana
Tatiana Olejnik, O Polsce, Rosji, Europie i wolności. Zygmunt Krasiński w świadomości drugiej emigracji
Zbigniew Przybyła, Zygmunt Krasiński na warsztacie badawczym Wacława Kubackiego