Związkowe doskonalenie nauczycieli w Polsce (1944-1989). Uwarunkowania. Przejawy. Konsekwencje
Edyta Kahl
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2008 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 204 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9788375870138 |
ISBN: | 978-83-7587-013-8 |
Data: | 2008-10-01 |
Opis książki:
Książka jest wyczerpującym studium historyczno-pedagogicznym doskonalenia zawodowego nauczycieli prowadzonego przez ZNP w latach 1944-1989. Ukazuje przemiany związane z przejęciem władzy na ziemiach polskich w 1944 roku oraz budowaniem i umacnianiem ładu monocentrycznego, stanowiące rozległe tło dla rozważań nad procesem sowietyzacji oświaty dokonującej się w obszarze doskonalenia nauczycieli.
Wnikliwa analiza kontrowersyjnej faktografii tego okresu demaskuje sens polityczny podejmowanych działań na polu doskonalenia. Ujawnia wykorzystywane przez władze środki służące pragmatycznej instrumentalizacji tego procesu, zawłaszczania świadomości nauczycieli i czynienia z nich narzędzia kształtowania społeczeństwa homo sovieticus. Analizowane fakty stanowią egzemplifikację zjawiska pozornych zmian na kolejnych etapach dokonywanych przeobrażeń w systemie związkowego doskonalenia nauczycieli.
Praca nie tylko ukazuje źródła, przyczyny i konsekwencje manipulacyjnych działań monolitycznej partii w tym obszarze, ale także obala zakorzenione w świadomości Polaków stereotypy myślenia o jakości i znaczeniu doskonalenia nauczycieli, jak również o całej edukacji okresu ograniczonej suwerenności Polski.
Książka "Związkowe doskonalenie nauczycieli w Polsce (1944-1989). Uwarunkowania. Przejawy. Konsekwencje" - Edyta Kahl - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 204 stron i została wydana w 2008 r.
Spis treści:
Rozdział 1
Powojenna odbudowa i przebudowa systemu doskonalenia nauczycieli (1944–1947)
1.1. Sytuacja społeczno-polityczna odradzającego się państwa
1.2. Walka o kierunek przeobrażeń w szkolnictwie i w Związku Nauczycielstwa Polskiego
1.3. Oczekiwania wobec nauczycieli
1.4. Powrót do przedwojennych związkowych tradycji doskonalenia
1.4.1. Konferencje rejonowe podstawą samokształcenia kadr nauczycielskich
1.4.2. Inne formy wspierania ruchu samokształceniowego nauczycieli przez ZNP
Rozdział 2
Zmiany w teleologii i w strukturze doskonalenia nauczycieli w czasach ofensywy ideologicznej (1948–1955)
2.1. Uwarunkowania społeczno-polityczne przemian oświatowych
2.2. Orientacja na ideologizację, ateizację i sowietyzację szkoły
2.3. Walka o nowe oblicze kształconych dla szkolnictwa kadr nauczycielskich
2.4. Wysiłki ZZNP na rzecz przebudowy oblicza ideowego nauczycieli
2.4.1. Konferencje rejonowe
2.4.2. Szkolenie ideologiczne
2.4.3. Komisje szkolno-pedagogiczne i narady wytwórcze
Rozdział 3
Częściowa odwilż w doskonaleniu nauczycieli w klimacie popaździernikowych wydarzeń (1956–1959)
3.1. Proces destalinizacji systemu społeczno-politycznego
3.2. Dyskusje nad obliczem oświaty i pozorne próby
dokonania zasadniczych zmian
w szkolnictwie i edukacji nauczycielskiej
3.3. Ideologiczny wymiar przedmiotowo-metodycznego i społeczno-politycznego doskonalenia nauczycieli w ramach reaktywowanych związkowych ognisk metodycznych
3.3.1. Formy wspierające ruch samokształceniowy nauczycieli
3.3.1.1. Konferencje rejonowe
3.3.1.2. Odczyty pedagogiczne
3.3.2. Kursy przedmiotowo-metodyczne
Rozdział 4
Tendencje do unifikacji doskonalenia nauczycieli w okresie poszukiwania skutecznej koncepcji „jednolitego frontu wychowania” (1960–1970)
4.1. Uwarunkowania społeczno-polityczne
4.2. Programowa i strukturalna reforma szkolnictwa
4.3. Związkowe doskonalenie nauczycieli na potrzeby nowych strategii edukacyjnych 4.3.1. Ruch samokształceniowy
4.3.2. Wspieranie ruchu postępu pedagogicznego przez ZNP
Rozdział 5
Doskonalenie zawodowe nauczycieli w warunkach umacniania politycznego sensu szkoły (1971–1979)
5.1. Nowa polityka społeczno-gospodarcza i zmiany administracyjne
5.2. Próby radykalnych przekształceń strukturalnych szkolnictwa
5.3. Zmiany w statusie społeczno-prawnym i w kształceniu nauczycieli
5.4. Wytyczne naukowej pedagogiki socjalistycznej podstawą edukacji w związkowych formach doskonalenia
5.4.1. Konferencje teoretyczno-pedagogiczne
5.4.2. Wspólne inicjatywy ZNP i władz oświatowych w rozwijaniu ruchu postępu pedagogicznego
Rozdział 6
Przemiany w doskonaleniu zawodowym nauczycieli w okresie wielowymiarowego kryzysu (1980–1989)
6.1. Rozpad systemu socjalistycznego
6.2. Kolejne próby zmian w systemie szkolnym
6.3. Obniżanie standardów edukacji nauczycielskiej sposobem rozwiązywania problemów szkolnictwa
6.4. Modyfikacja systemu doskonalenia wobec opozycyjnych żądań przywrócenia szkole jej pedagogicznego sensu
6.4.1. Erozja związkowego doskonalenia nauczycieli
6.4.1.1. Konferencje rejonowe
6.4.1.2. Społeczny ruch postępu pedagogicznego
Zakończenie
Bibliografia
Opracowania związane z przedmiotem badań
Publikacje z konferencji, sympozjów i sesji naukowych
Wykaz skrótów