Źródła humanistyki europejskiej. Iuvenilia Philologorum Cracoviensium Tomus V
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Rok wyd.: | 2013 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 328 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788323334651 |
ISBN: | 978-83-233-3465-1 |
Data: | 2012-02-10 |
Opis książki:
Prawda to jedno z pojęć celowo dzisiaj rozmywanych, równocześnie w literaturach narodów Europy daje się zauważyć tęsknota za jej odkrywaniem. Podobnie jest z postawami wobec miłości, piękna, sprawiedliwości, ochrony życia i własności oraz dobra i zła. Młodzi pracownicy nauki Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego (stąd nazwa serii: ?Iuvenilia Philologorum Cracoviensium") usiłują tę tęsknotę za wartościami dobrze znanymi z tradycji greckiej, żydowskiej, rzymskiej i chrześcijańskiej nie tylko wychwycić, ale także - zgodnie z najlepszymi metodami postępowania badawczego - niejednokrotnie opisać i zwrócić uwagę na oryginalność dróg literackich poszukiwań. W piątym tomie Źródeł Humanistyki Europejskiej reprezentowanych jest kilkanaście literatur europejskich, kilkudziesięciu autorów, a skala rozmaitości sposobów widzenia siebie samych i kultury własnego narodu okazuje się nadzwyczajna, rozciąga się aż po recepcję piękna kultury orientalnej.
Książka "Źródła humanistyki europejskiej. Iuvenilia Philologorum Cracoviensium Tomus V" - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Książka posiada 328 stron i została wydana w 2013 r.
Spis treści:
Jak Platon uczył humanistów europejskich poznawać prawdę.
Słowo od Redaktora Naukowego 7
Od Redakcji 13
I. Tożsamość miejsc
OLGA BARTOSIEWICZ
Pojęcie judaizmu i hellenizmu w esejach Benjamina Fundoianu. Żydowscy intelektualiści w kulturalnym krajobrazie Rumunii początków XX wieku 19
SYLWIA FILIPOWSKA
Starożytne piękno i turecka brzydota - na przykładzie szablonowości opisów pierwszego wrażenia na widok Stambułu w świetle dziewiętnastowiecznych polskich relacji z podróży na Wschód 31
ANNA GWIŻDŻ
„Martwa Europa”? Wizja kultury europejskiej według Christosa Tsiolkasa 49
KATARZYNA MANIOWSKA
Czas nieskończony, czyli obraz nieprzemijalności w Miele amaro Salvatore Cambosu 63
JUSTYNA PAŁKA
Pozytywne aspekty kultury miejskiej w powieściach Lagum Svetlany Velmar-Janković i Očevi i oci Slobodana Selenicia 75
MICHAEL SOBCZAK
Das Bild der Krakauer Juden in Alfred Döblins Bericht Reise in Polen 89
II. Tożsamość rozdwojona
JUSTYNA ROMANOWSKA
Świat antycznej mitologii w poemacie Jovana Rajicia Boj zmaja sa orlovi 117
JUSTYNA MIGDAŁ
Magic, Demons and Apocalypse in the Composition of Historia Arcana by Procopius of Caesarea 127
MICHAŁ MILCZAREK
Przypadek sobowtóra. Fiodorow i Sokrates 147
OLGA STAWIŃSKA
Scenariusze inicjacyjne w prozie słowackiej po 1989 roku 165
LIDIA SZCZEPANIK
The Countenance of a Goddess: Kālī Portrayed in Marguerite Yourcenar’s Kali Beheaded 177
TATIANA SZURLEJ
Zwierzęcość, wizja zagłady i religijny synkretyzm w Dzieciach Apokalipsy Indry Sinhy 193
ANNA WOLNY
Centaur we własnym kraju - o hybrydycznych strategiach tożsamościowych na przykładzie powieści O centauro no jardim Moacyra Scliara 209
ANNA WOŁEK
Obraz Słowian w dziełach Prokopiusza z Cezarei 219
III. Tradycje literackie
BARTŁOMIEJ BEDNAREK
Semiotyka obuwia: problem uniwersaliów kulturowych 241
KATARZYNA GARA
Tradycja epistolarna i bajkowa Listów obyczajowych, sielskich i miłosnych Teofilakta Symokatty 251
DAMIAN KALITAN
Retardacja jako zasada kompozycyjna w Pieśni 68 Katullusa 261
ANNA KOWALCZE-PAWLIK
Of Prospero’s “cold mouth”: Discourse of the Passions in The Tempest 269
WOJCIECH KOWALSKI
Pokłon palmy - Sozomen a tradycja dzieciństwa Jezusa 281
IWONA MILEWSKA
The Mahabharata Epic, Its Translations and Its Influence on Polish Intellectual Circles and General Readers 287
BARBARA RUMBINAS
Reflections of Environmental Anxiety in James Fenimore Cooper’s The Pioneers 317