Znak nr 552. Kościół po dominus iesus
Dane szczegółowe: | |
Producent: | ZNAK |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 167 s. |
Data: | 2003-09-01 |
Opis książki:
Deklaracja Kongregacji Nauki Wiary Dominus Iesus odbiła się szerokim echem zarówno w Kościele katolickim, jak i wśród chrześcijan-niekatolików, a nawet wyznawców innych religii. Przy tej okazji ujawniło się tak wiele nieporozumień i interpretacji niekorzystnych dla Kościoła rzymskokatolickiego, że głos w tej sprawie zabrał sam Papież. Jan Paweł II dokonał swoistej relektury dokumentu, oświadczając, iż deklaracja "nie jest przejawem arogancji i lekceważenia innych religii" i w żaden sposób "nie chce uchybić szacunkowi należnemu innym Kościołom i Wspólnotom kościelnym". Roma locuta, causa finita. Ale problem recepcji deklaracji Dominus Iesus w Kościele katolickim (i poza nim) pozostaje wciąż aktualny. Podobnie jak pytanie: jak deklaracja (i który sposób jej odczytania) wpłynie na kształt Kościoła wchodzącego w trzecie tysiąclecie
Książka "Znak nr 552. Kościół po dominus iesus" - oprawa miękka - Wydawnictwo ZNAK.
Spis treści:
DIAGNOZY
Ukraińcy, Rosjanie, Papież z Polski..., Grzegorz Przebinda
TEMAT MIESIĄCA. POLOWANIE NA IDEE
Kościół po Dominus Iesus, Dyskusja z udziałem ks. Wacława Hryniewicza OMI, o. Jacka Salija OP, ks. Alfonsa Skowronka i ks. Tomasza Węcławskiego
Wierność bez nadziei, Olivier Clément, tłum. Dorota Zańko
Gdy deklaracja Dominus Iesus wypowiada się pozytywnie na temat chrześcijaństwa i Kościoła katolickiego, nie ma w tym nic niesłusznego. Mam jednak wrażenie, że zbyt szybko wyciąga się w niej wnioski dotyczące innych religii lub wyznań chrześcijańskich: czym są, czym nie są lub czym nie będą. Nadziei nie można wyznaczać granic.
Jezus Chrystus i jedność Kościoła, Wolfhart Pannenberg, tłum. Grzegorz Sowinski
Kościoły ewangelickie zdają sobie sprawę, że z punktu widzenia Kościoła rzymskokatolickiego nie mają wszystkich istotnych cech Kościoła. Ale sąd, który - zamiast mówić o niepełnym urzeczywistnianiu przez nie istotnych cech Kościoła - w ogóle odmawia im tego miana, jest odbierany jako brutalne stanowisko, kwestionujące wszelką wspólnotę ekumeniczną.
Dominus Iesus i zbawienie, Hans Waldenfels SJ, tłum. Grzegorz Sowinski
Coraz wyraźniej widzimy, że cała ludzkość płynie dziś w jednej łodzi. Nasuwają się pytania: czy łódź Piotrowa jest inną łodzią niż ta, którą wszyscy płyniemy? Co nas wszystkich może ocalić? Co my wszyscy możemy uczynić dla ocalenia? I wreszcie: czy aby sam Bóg nie siedzi już w naszej łodzi i czy nie troszczy się o zbawienie wszystkich?
Kościół w dialogu z innymi religiami. Dominus Iesus w kontekście azjatyckim, Józef Majewski
Wraz z Soborem Watykańskim II weszliśmy na "nową ziemię" problemów i pytań dotyczących innych religii - ziemię nieznaną i niezbadaną. Fakt, że wciąż nie potrafimy się na niej pewnie poruszać, że potykamy się i gubimy, nie powinien dziwić i napawać pesymizmem, ale raczej mobilizować do dalszych, wspólnych, wytrwałych poszukiwań i wędrówek oraz do wewnątrzkościelnego dialogu.
ROZMOWY „ZNAKU”
Dlaczego kocham Kościół?, Z prof. Stefanem Swieżawskim rozmawiają Janusz Poniewierski i Karol Tarnowski Dla mnie Kościół to perła, o której opowiadał Jezus: kiedy człowiek ją znajdzie, zaczyna jej pragnąć, a wtedy porzuca wszystko, sprzedaje to, co miał, żeby tylko ją kupić. W porównaniu z tą perłą - mówi Księga Mądrości - wszystko inne jest "garścią piasku" i "błotem".
POWROTY
Humanizm chrześcijański wobec wyzwań postmodernizmu, Abp Józef Życiński
Spotkanie dziedzictwa z ponowoczesnością, Ryszard Legutko
ZDARZENIA-KSIĄŻKI-LUDZIE
Dzieci przymierza i niebiański sobór, Marek Kita
Rzeczywistość posoborowa w oczach filozofa, Krzysztof Stachewicz
Mistyka miłości, mistyka jedności, Ks. Andrzej Siemieniewski
"Głód w stosunku do własnego życia", Tadeusz Sucharski
Podróż na drugi brzeg, Marcin Lisak OP
TWÓJ GŁOS W DYSKUSJI
Tischner - wiara i wolność
JEDENASTA WIECZOREM
Zbawiciel, Jadwiga Żylińska
Z książek nadesłanych
Summary