pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
książka:

Znak nr 547. O początku. Nadzieje nowego tysiąclecia

Dane szczegółowe:
Producent: ZNAK
Oprawa: miękka
Ilość stron: 177 s.
ISSN: 0044-488X
Data: 2003-09-01
Cena wydawcy: 14.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Dokładnie rok temu daliśmy się ponieść nastrojom schyłkowym i zastanawialiśmy się nad "Apokalipsą dzisiaj". Wydawałoby się, że skoro - przynajmniej teoretycznie - rozprawiliśmy się już z Końcem, niewiele zostało nam do rozmyślań. Tymczasem właśnie ubiegłoroczny numer uświadomił nam dobitnie, że każdy Koniec zakłada pewien Początek i dopiero wzajemne napięcie między tymi dwoma biegunami nadaje sens Bosko-ludzkim dziejom. Skoro wkraczamy na dobre w trzecie milenium, pora znów zacząć ab ovo.

Otóż początek, jak przekonują nasi Autorzy, tradycyjnie bywał rozumiany na dwa sposoby - jako jednorazowy punkt zerowy - akt stworzenia, ale także jako źródło - zasada ożywiająca poddany przemijaniu świat. Teksty zamieszczone w numerze odwołują się zwłaszcza do tego drugiego rozumienia - to ono bowiem pozwala rozproszyć lęk i grozę, które nieodłącznie towarzyszą ludzkiej refleksji nad czasem, i otworzyć na nadzieję: "przebudzenia nowego człowieka" czy "odnowienia oblicza ziemi". O tym początku-źródle naucza chrześcijaństwo, które - zwłaszcza w okresie Bożego Narodzenia - przypomina, że zawsze można zacząć od nowa, wyzwolić się z niewoli grzechu.

Jak jednak pogodzić tę chrześcijańską bezgraniczną nadzieję z wszechobecnym, ale i uzasadnionym, poczuciem kryzysu - religijnego, cywilizacyjnego, ekologicznego Nie ma na to pytanie łatwej odpowiedzi, ale wydaje się, że jedynie powrót do Źródła może odsłonić przed nami nieznane dotąd perspektywy chrześcijaństwa - chrześcijaństwa, które jest przecież bardziej Boskie niż ludzkie.

Książka "Znak nr 547. O początku. Nadzieje nowego tysiąclecia" - oprawa miękka - Wydawnictwo ZNAK.

Spis treści:

Od redakcji

DIAGNOZY
"Robię to, bo Pan tego nie robi...", Jan Jakub Wygnański
Nadzieja na nowy początek
Z Ireneuszem Kanią i Władysławem Stróżewskim rozmawia Krzysztof Dorosz
Początki życia, January Weiner
Mamy dziś schyłek drugiego tysiąclecia po narodzeniu Chrystusa, dobiega końca 65. milion lat ery kenozoicznej. Około 200 tysięcy lat temu pojawił się nasz gatunek, Homo sapiens, od około 40 tysięcy lat przejawiający wyraźną aktywność cywilizacyjną i tworzący kulturę.
Stworzenie bez sprzeciwu, Jon D. Levenson, tłum. Ireneusz Kania Biblijne orędzie o "początku", Ks. Henryk Witczyk
Teksty natchnione mówią o "Początku" w sensie absolutnym, którym jest Bóg w tajemnicy swego osobowego życia. Jego działanie "na zewnątrz" wyznacza trzy "początki" w historii zbawienia: stworzenie, objawienie, zmartwychwstanie. To w nich dokonuje się epifania Wieczności.
Kosmologiczna osobliwość a stworzenie Wszechświata, Michał Heller
Warto powrócić do tradycyjnej doktryny (zapamiętale bronionej przez św. Tomasza z Akwinu), zgodnie z którą początek Wszechświata oraz stworzenie Wszechświata to dwa zupełnie odrębne pojęcia. Ponieważ stworzenie Wszechświata sprowadza się do zależności jego istnienia od Pierwszej Przyczyny, bez ryzyka sprzeczności można sądzić, że Wszechświat, chociaż stworzony, istniał od czasowej minus nieskończoności.

POLOWANIE NA IDEE
Czy wiara potrzebuje cudu?
O filmie Trzeci cud rozmawiają: Agnieszka Holland, Krzysztof Biedrzycki, Krzysztof Bielawski, Jerzy Illg, Leon Knabit OSB, Adam Kozłowski OSB, ks. Zbigniew Liana, Konrad Małys OSB, ks. Adam Niwiński, Stanisław Obirek SJ, Janusz Poniewierski, ks. Grzegorz Ryś, Łukasz Tischner

POLEMIKI
Wysokie - niskie, dobre - niedobre, Agnieszka Kołakowska

BIBLIA A ŚWIAT WSPÓŁCZESNY
Pan naszą sprawiedliwością, Anna Świderkówna

RUBRYKA POD RÓŻĄ
Mała scena, Małgorzata Łukasiewicz

ZDARZENIA - KSIĄŻKI - LUDZIE
Teologia jako modlitwa, Ireneusz Ziemiński
Demony Maxa Webera, Barbara A. Markiewicz
"Rozmowa nigdy nie skończona...", Agnieszka Sabor
Dunaj, Duna, Dunarea, Roma Kwiecień
Czynownicy i samodzierżcy, Magdalena Micińska
KOŚCIÓŁ - MÓJ DOM
Wokół Donimus Iesus, Janusz Poniewierski

JEDENASTA WIECZOREM
Anioł, Jadwiga Żylińska
Twój głos w dyskusji
Summary