Znak nr 538. Paradoksy Boga miłości
Dane szczegółowe: | |
Producent: | ZNAK |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 168 s. |
ISSN: | 0044-488X |
Data: | 2003-09-01 |
Opis książki:
Jednym z fundamentów chrześcijaństwa jest przekonanie, że Bóg jest miłością. Dla ludzi wierzących jest ono oczywiste, dlatego umyka gdzieś najczęściej cały jego dramatyzm. Cóż tak naprawdę kryje się w stwierdzeniu, że Bóg jest miłością Oznacza to, że Bóg ryzykuje, "wywłaszcza się ze swego Bóstwa", powierzając się ludzkiej wolności, że tęskni za naszą miłością, ale czeka, aż otworzymy Mu drzwi. Jak pogodzić te obrazy z wizją Boga mocy, Boga-Władcy Nieba i Ziemi Jak zrozumieć związek miłości z cierpieniem, wyrażający się najpełniej w dramacie Miłości Ukrzyżowanej Oto paradoksy Boga-Miłości. By zbliżyć się do tajemnicy Miłości, musimy porzucić nasze zdroworozsądkowe intuicje wiążące miłość z zasługą, rozstać się z żelazną logiką przyczyn i skutków, bezpiecznym kodeksem sprawiedliwości. Bóg kocha nas... za nic, a by to odkryć, trzeba przebyć oczyszczającą drogę "wielkiego lęku" i niepewności - przekonują Autorzy niniejszego numeru. Taką drogę przebył syn marnotrawny. U jej kresu rozpoznał swe egzystencjalne ubóstwo, z głębi którego przemówił do niego Miłosierny Ojciec. Taką drogę przebyli najwięksi chrześcijańscy mistycy - św. Jan od Krzyża, św. Teresa z Lisieux... Teksty pomieszczone w numerze przypominają, by naszą wiarę wciąż na nowo przepełniać miłością. Kiedyś, gdy spotkamy się z Bogiem "twarzą w twarz", wiara nie będzie już nam potrzebna...
Książka "Znak nr 538. Paradoksy Boga miłości" - oprawa miękka - Wydawnictwo ZNAK.
Spis treści:
DIAGNOZY
Świat wykluczonych, Halina Bortnowska
Słabość Boga - Z Jeanem Vanier rozmawiają Wojciech Bonowicz i Łukasz Tischner
Wierzę, że zmierzając do Boga, musimy przejść przez rozmaite ścieżki, lecz najbardziej fundamentalną jest droga wielkiego lęku. To na niej odkrywamy Boga, który jest bardzo "mały", który tęskni do miłości, ale czeka, aż otworzymy Mu drzwi. Paradoks Boga miłości polega na tym, że może On przekazywać miłość jedynie wtedy, gdy ją przyjmiemy.
Bóg - sędzia sprawiedliwy - Medytacja eschatologiczna, Wacław Hryniewicz OMI
Większość ludzi nigdy nie opuszcza "szkoły sprawiedliwości". Kultywuje ona poznanie sprawiedliwości i wymaga jej od innych. Uczy wydawać sądy o ludzkich czynach, dobrych lub złych. Wydając sąd o innych, trzeba opierając się na zasadzie sprawiedliwości oddzielać dobrych od złych, sprawiedliwych od grzeszników. Na szczęście istnieje także szkoła miłosierdzia, współczucia i łaski - szkoła o wiele wznioślejsza, wyrastająca z samej głębi ducha Ewangelii.
Pycha zalęknionego serca, Piotr Kostyło
Niewiara w przebaczenie sprawia, że ludzie zostają wystawieni wyłącznie na osąd sumienia. Jest w tym jakieś głębokie ubóstwo egzystencjalne, często niezawinione, wyrastające z braku doświadczenia miłosierdzia.
Igła i nić - Paradoksy poznawania Boga-Miłości, Maciej Bielawski OSB
To w nieuchronnym zderzeniu ze złem i w poczuciu klęski wskutek własnej grzeszności, a nie ponad nimi, wyłania się na kartach Listu św. Jana absolutna ufność: do Boga, do siebie i do drugiego człowieka. Bóg jawi się tu jako większy od ludzkiego grzechu i potężniejszy niż ciemność świata - dlatego jest miłością.
Trójca i Krzyż, Hans Urs von Balthasar, tłum. ks. Eligiusz Piotrowski
Ojcowskie wypowiedzenie samego siebie w zrodzeniu Syna można określić jako pierwszą, podtrzymującą wszystko wewnątrzboską "kenozę", gdyż Ojciec wywłaszcza się zupełnie ze swojego Bóstwa i oddaje je Synowi. W miłości Ojca kryje się absolutna rezygnacja z bycia Bogiem dla samego siebie, oddanie Boskiego bytowania i w tym sensie (Boska) bez-bożność (oczywiście miłości), czego w żaden sposób nie można mylić z ziemską bezbożnością, której jednak ta pierwsza (przewyższając ją niewspół-miernie) daje możliwość zaistnienia.
POLEMIKI
Bliźni i bliski, Helena Eilstein
TEMATY I REFLEKSJE
Obecność dziecka Adam Hernas
ROZMOWY Z EWANGELISTAMI
Z Markiem o czytaniu jego ewangelii, Ks. Tomasz Węcławski
Teologia cierpienia Jana Pawła II, Jarosław Kupczak OP
Prawdziwy humanizm jest skupiony na Bogu, Jerzy Wocial
Jaki prymat, jaki Kościół?, Ireneusz Cieślik
O wielkodusznej miłości i bezdusznym legalizmie Ks. Daniel Olszewski
Wypłyń na głębię!, Wiesław Szymona OP
Wielkie przytulenie, Wojciech Bonowicz
Ochotnicy - szlachetni idealiści czy reformatorzy?, Stefan Wilkanowicz
Od analizy metafizycznej do etycznej, Tadeusz Szubka
Hiszpania oczami Kantora, Marcin Lachowski
KOŚCIÓŁ - MÓJ DOM
Austria 2000: Zachować spokój czy krzyczeć?, Janusz Poniewierski
NOTY
Summary Sommaire