pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Wyprzedaż na koniec roku
książka:

Znak nr 533. Hinduizm

Dane szczegółowe:
Producent: ZNAK
Oprawa: miękka
Ilość stron: 192 s.
ISSN: 0044-488X
Data:2001-01-02
Cena wydawcy: 9.50 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Pierwsze spotkanie chrześcijaństwa i hinduizmu miało miejsce jeszcze w czasach apostolskich; tradycja indyjska głosi, że Ewangelia dotarła do tego kraju za sprawą św. Tomasza. Spotkanie to nie było jednak spotkaniem dialogicznym św. Tomasz poniósł śmierć męczeńską. Kilkanaście wieków później do Indii docierać zaczęli portugalscy misjonarze, ale nie odnieśli wielkich sukcesów. Nie szukali zresztą dialogu, chcieli przede wszystkim nawracać. Ta sytuacja z pewnymi zmianami trwa do dzisiaj: dialog pomiędzy chrześcijaństwem a hinduizmem jest bardzo ograniczony. Wśród wielu przyczyn tego stanu wskazać należy jedną zasadniczą: zupełnie inne pojmowanie rzeczywistości i związane z tym odmienne rozumienie religii.

W niniejszym numerze nacisk kładziemy więc przede wszystkim na przybliżenie owego rozumienia. Kwestię dialogu międzyreligijnego "Znak podejmował już bowiem wielokrotnie wcześniej (ostatnio artykułem Macieja Bielawskiego OSB Krzyż i tęcza nr 521, 10/1998); nowy etap w tej dziedzinie otworzy być może listopadowa pielgrzymka Jana Pawła II do Indii. Dla nas samych owo rozpoznawanie hinduizmu było trudną, ale inspirującą przygodą. Wciąż nierozwiązana pozostaje kwestia, jak opisać fenomen tej religii, posługując się siatką pojęć stworzoną w obrębie naszej kultury (z naszej perspektywy doktryna hinduizmu jest pełna sprzeczności). Ale wysiłek podejmować warto: hinduizm jest dziś znacznie bliżej naszych granic (tak państwowych, jak przede wszystkim duchowych), niż się nam wydaje...

Książka "Znak nr 533. Hinduizm" - oprawa miękka - Wydawnictwo ZNAK.

Spis treści:

Od redakcji

Hinduizm jedność w różnorodności Marta Kudelska
Głównym źródłem myśli indyjskiej jest wielki mit o Puruszy, o akcie rytualnego samopoświęcenia, w którym Bóg daje początek światu, a ludzie, podążając za boskim wzorcem, łączą się na powrót z Bogiem. Akt stworzenia świata jest tym samym aktem, poprzez który świat zostaje skonsumowany, jest oddaniem własnego życia. Ale równocześnie to, co jest Jednym, staje się w wyniku samopodziału wielością, różnorodnością, każde życie staje się częścią umysłu Boga".

Zagadka Maji Heinrich Zimmer, przeł. Maciej Szymański

Dzięki zdolności samoprzemiany energia pierwotnego chaosu wytwarza lub przyjmuje zróżnicowane formy, którym przysługuje ograniczony w czasie żywot i ograniczona świadomość jaźni indywidualnej. Przez pewien okres żywi je i wspiera życiodajnym sokiem. Potem znów, bez litości i nie czyniąc rozróżnień, sprawia, że roztapiają się na powrót w anonimowej energii, z której powstały. Tak działa i taką ma naturę Maja „wszechpochłaniające łono”.

O porannej recytacji, ogniowej ofierze i stworzeniu świata. Hinduizm w najstarszych tekstach wejdyjskich Joanna Jurewicz
Kreacja jest aktem niebezpiecznym dla Stwórcy, który może zostać unicestwiony przez swoje stworzenie. Istotę bowiem Absolutu w myśli wedyjskiej stanowi wolność nie poddająca się żadnym ograniczeniom wyrażającym się w jakichkolwiek atrybutach, nawet w tych, które z punktu widzenia naszej kultury gwarantowałyby właśnie jego absolutność. Pradźapati nie mówi: `Jam jest, który jest`. Wręcz przeciwnie, powiada on nam jakby: `Jam jest Bogiem, którego może nie być` ".

Tantryczne tradycje Indii, Marzenna Czerniak-Drożdżowicz
Dzięki właściwej dyscyplinie i spełnianiu odpowiednich rytuałów adept tradycji tantrycznych, bez mediacji kapłanów, ale pod okiem nauczyciela-mistrza, mógł osiągnąć własne cele, decydując, co jest dla niego ważniejsze: samo zbawienie czy też zyskanie władzy nad światem dzięki opanowaniu boskich energii".

Bhakti indyjska droga pobożności, Przemysław Piekarski
„Epoka bhakti przynosiła nowe odmiany miłości mistycznej, jak barwy światła rozszczepione przez kryształ. Pod wpływem łaski postawy typowe dla ludzkiej miłości przeradzały się w różne kategorie miłości mistycznej”.

Mędrzec z Góry Świętego Płomienia, Łukasz Trzciński

Droga ukazywana przez Mędrca z Arunaczali i starożytnych riszich prowadzić ma do szczęścia. Nie polega ono na szukaniu nowych przyjemności, które mogą odejść, bo się pojawiły, ale na odkryciu tego, co jest w nas najbardziej rzeczywiste, samoistne i dlatego nie może minąć".

Perspektywy indyjskiej demokracji, M. Krzysztof Byrski
Kasty, jak grodzie w kadłubie statku, chronią demokrację indyjską przed pogrążeniem się w odmętach orientalnego despotyzmu. Przy tendencji do izolowania się od innych grup jest mało prawdopodobne, by można było znaleźć taką płaszczyznę porozumienia, która umożliwiłaby zyskanie powszechniejszego poparcia dla idei pozaparlamentarnego sprawowania władzy".

Joga Jezusa, Jacques Dupuis SJ, tłum. Michał Smoczyński
Chrześcijańska joga jest w całości skupiona na osobie Jezusa. Poprzez techniki i koncentrację joga zachęca nas do wejścia w synostwo Jezusa w stosunku do Ojca, ruchem, którym ten przychodzi od Ojca i do Niego wraca. Ale trzeba powiedzieć, że jest to możliwe tylko w wierze. To wiara, a nie techniki, potrzebna jest w centrum każdej jogi chrześcijańskiej".

Dostojewski o duszy i o raju. A także o biesach nihilizmu i nacjonalizmu, Grzegorz Przebinda

Chrystus w grobie" i rzeczywistość Anastasis. O symbolice grobowej w „Idiocie” Fiodora Dostojewskiego, Elżbieta Mikiciuk

ROZMOWY Z EWANGELISTAMI.
Z Łukaszem o spotkaniu z Jezusem w drodze do Emaus, Ks. Tomasz Węcławski

ZDARZENIA - KSIĄŻKI - LUDZIE
Epoka, fragment życiorysu, Piotr Wojciechowski

Ksiądz na ścieżkach mądrości, Ks. Bogusław Mielec

Po co nam filozofia polityczna?, Marek A. Cichocki

Przerwane milczenie, Maria Małgorzata Baranowska

Cena rewolucji w Kościele, Jarosław Makowski

Rozgrzeszenie dla faryzeusza, Krzysztof Biedrzycki

LIST Z KOPENHAGI
Przyczynek, Janina Katz LISTY DO REDAKCJI
„Znak” na peryferiach,Mirosław Roman Kaniecki

Cud w małym życiu, Elżbieta Ciyesielska

NOTY

JEDENASTA WIECZOREM
O podniesieniu ducha (VI), Tomasz a Kempis, tłum. Andrzej Sulikowski

Summary

Sommaire