Znak nr 504. Dziedzictwo Renesansu
Dane szczegółowe: | |
Producent: | ZNAK |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 184 s. |
Data: | 2003-10-06 |
Opis książki:
Od redakcjiSpośród numerów monograficznych poświęconych dziedzictwu różnych epok numer o Renesansie dojrzewał najdłużej. Dlaczego Choć na naszych oczach narodziły się i nie przemijają, mody na Średniowiecze i Barok (a ostatnio także i na starożytność - biblijną i grecko-rzymską), to moda na Renesans jakoś nie przychodzi- Mówi się za to chętniej o ..długim trwaniu Średniowiecza" albo o" epizodzie renesansowym" czy wielu tego rodzaju epizodach, nie przyznając Odrodzeniu miejsca tak istotnego jak to, które widział dlań wiek XIX. Rozważenie tego, które elementy renesansowej tradycji są wciąż żywe i które zasługiwałyby na "ożywienie", jest więc o wiele trudniejsze niż w przypadku innych epok. W niniejszym numerze staramy się pokazać tradycję renesansową możliwie wszechstronnie, akcentując szczególnie fakt, ze próby jej rozmaitej ideologizacji należą już szczęśliwie do przeszłości. Pytamy między innymi o to, czy rzeczywiście Odrodzenie było tak trzeźwe i racjonalistyczne, tak "postępowe" i "jasne", jak to sobie przez lata wyobrażano. Na czym polega fenomen tej epoki ("międzyepoki" ) - czy na zerwaniu ze spuścizną średniowieczną, czy raczej na jej twórczym rozwinięciu i wzbogaceniu Co takiego wniosła ona do dziejów ludzkości, ze przez długie dziesięciolecia widziano ją przede wszystkim jako "źródło światła" i dopiero współczesność dostrzega lepiej (używając wyrażenia profesora Tazbira) "cienie na renesansowym słońcu"
Książka "Znak nr 504. Dziedzictwo Renesansu" - oprawa miękka - Wydawnictwo ZNAK.
Spis treści:
W HISTORII NIE MA OKRESÓW MNIEJ CIEKAWYCH
Z profesorem Stefanem Swiezawskim rozwmawia Wojciech Bonowicz
HUMANIZM A CHRZEŚCIJAŃSTWO Antoni Siemianowski
RENESANSOWA KONCEPCJA GODNOŚCI Paul Oskar Kristeller tłum. Edyta Kiibikuwska
HERAKLES NA ROZSTAJU DRÓG Juliusz Domański
Kontemplacja i działanie w humanizmie i scholastyce XIV i XV wieku
CIENIE NA RENESANSOWYM SŁOŃCU Janusz Tazbir
KOŚCIÓŁ I RENESANS Ks. Jan Kracik
Spór o relacje wzajemne
CZY LEONARDO DA VINCI BYŁ ZŁYM MALARZEM ? Ryszard Kasperowicz
ŚCIGANY PRZEZ LOS Albert Gorzkowski
Filip Buonaccorsi-Kallimach - renesansowy humanista w szacie Odysa
POGAŃSKIE MISTERIA W DOBIE ODRODZENIA Edgar Wind
tłum. Elżbieta Wolicka
MÓJ RENESANS
ODNOWIONY OBRAZ RENESANSU Andrzej Borowski
JESZCZE DO ODKRYCIA Lech Kalinowski
UROK STAROPOLSZCZYZNY Jacek Kowalski
SCYSJE Z ANTYKIEM
POCHWAŁA OBYCZAJNOŚCI Włodzimierz Galewici
Czyli dlaczego nie lubię Diogenesa z Synopy
TEMATY I REFLEKSJE
CIEKAWOŚĆ I KULTURA Michał Paweł Markowski
BIBLIA A CZŁOWIEK WSPÓŁCZESNY (2)
Z KSIĘGI WYJŚCIA Anna Świderkówna
POWROTY:
DO JAKIEJ POLSKI PRZYJEDZIE PAPIEŻ ?
IM JEST POTRZEBNY NAJBARDZIEJ Jacek Kaczmarski
ZNAK NA OPAK
WIEŚCI ZE SŁUCHANICY (I)
O dobrobycie Wanda Czubernatowa, Ks. Józef Tischner
ZDARZENIA - KSIĄŻKI - LUDZIE
NOVA RHETORICA Roman Mazurkiewicz
PRYWATNOŚĆ REFORMATORA Ks. Grzegorz Ryś
WARSZTAT FILOLOGA, WRAŻLIWOŚĆ ESEISTY Agnieszka Fulińska
„SPORO PSEUDOPITAGOREJSKICH NONSENSÓW" Adam Wiedemann
O „MUZYCE SFER" JESZCZE SŁÓW KILKORO Piotr Poźniak
SUMMARY
SOMMAIRE