Zmęczenie przewlekłe u nastolatków. Charakterystyka psychologiczna
Agnieszka Kulik
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL |
Rok wyd.: | 2010 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 358 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788377020968 |
ISBN: | 978-83-7702-096-8 |
Data: | 2012-06-14 |
Opis książki:
Celem pracy jest poznanie funkcjonowania psychicznego nastolatków, u których stwierdza się przewlekłe zmęczenie. Okres adolescencji jest sam w sobie czasem wielu przemian i zachwiania równowagi systemów wewnętrznych i zewnętrznych, w których funkcjonuje nastolatek. Występowanie zmęczenia przewlekłego wydaje się z jednej strony istotną konsekwencję tych trudności, z drugiej zaś - dodatkowym obciążeniem, jak każda choroba przewlekła czy zaburzenie zachowania. Podstawową tezę pracy wyraża twierdzenie, że zmęczenie przewlekłe u nastolatków jest konsekwencją nieskutecznego radzenia sobie z trudnościami i deficytów zasobów podmiotowych.
Zmęczenie przewlekłe to zmęczenie trwające powyżej 6 miesięcy, charakteryzujące się poczuciem wyczerpania aktywnością dzienną i potrzeba częstych odpoczynków, porannym zmęczeniem i złym samopoczuciem, brakiem sił i energii, obniżonym nastrojem, skłonnością do irytacji, napięciem nerwowym, trudnościami w kontroli emocji i pobudzenia, trudnościami w koncentracji, niepokojem i negatywną postawa wobec aktywności szkolnej, którym towarzyszą różne symptomy fizjologiczne. (ze Wstępu)
Książka "Zmęczenie przewlekłe u nastolatków. Charakterystyka psychologiczna" - Agnieszka Kulik - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 358 stron i została wydana w 2010 r. Cena 39.69 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Wstęp
Zmęczenie przewlekłe w literaturze przedmiotu
Rozdział I
Zmęczenie przewlekłe - charakterystyka zjawiska
1. Zmęczenie jako zjawisko
2. Klasyfi kacja zmęczenia
3. Historia badań nad problematyką przewlekłego zmęczenia
4. Kryteria diagnostyczne przewlekłego zmęczenia
5. Problemy diagnostyczne zespołu zmęczenia u dzieci i młodzieży
Rozdział II
Występowanie zmęczenia w populacji
1. Zmęczenie przewlekłe w populacji dorosłych
2. Zmęczenie przewlekłe w populacji dzieci i młodzieży
Rozdział III
Zmęczenie w różnych zaburzeniach psychicznych i somatycznych
1. Zmęczenie przewlekłe pierwotne
2. Zmęczenie przewlekłe wtórne
2.1. Zmęczenie przewlekłe w zaburzeniach psychicznych
2.2. Zmęczenie przewlekłe w chorobach somatycznych
Rozdział IV
Obraz kliniczny przewlekłego zmęczenia
1. Zmęczenie
2. Symptomy towarzyszące zmęczeniu
3. Różnice płciowe i rozwojowe w obrazie przewlekłego zmęczenia
Rozdział V
Etiologia przewlekłego zmęczenia
1. Czynniki biologiczne
2. Czynniki psychiczne
2.1. Czynniki psychiczne jako następstwa choroby somatycznej
2.2. Zaburzenia psychiczne
2.3. Czynniki psychologiczne
3. Czynniki społeczne i środowiskowo-kulturowe
Rozdział VI
Zmęczenie przewlekłe w ujęciu modelowym
1. Zmęczenie przewlekłe w modelu biomedycznym
2. Zmęczenie przewlekłe w modelu biopsychospołecznym
2.1. Zmęczenie przewlekłe a specyfi ka systemów w okresie adolescencji
2.2. Defi cyty zasobów w systemach
2.3. Radzenie sobie z zakłóceniem równowagi systemów
Zmęczenie przewlekłe u nastolatków - badania własne
Rozdział VII
Metodologia badań
1. Model badań własnych
2. Cele i hipotezy
3. Procedura postępowania badawczego i opracowywania wyników
4. Charakterystyka badanej grupy
5. Narzędzia pomiaru
5.1. Kwestionariusz do badania zmęczenia R. Kosugo - CFSQ
5.2. Inwentarz Poczucia Własnej Wartości Coopersmitha - CSEI
5.2. Skala Ustosunkowań Interpersonalnych J.M. Stanika - SUI
5.4. Kwestionariusz Orientacji Życiowej A. Antonovsky’ego - SOC-29
5.5. Kwestionariusz Radzenia sobie ze Stresem W. Janke, G. Erdmann, W. Boucsein - SVF
Rozdział VIII
Psychologiczna charakterystyka nastolatków z przewlekłym zmęczeniem
1. Zmęczenie przewlekłe u nastolatków
2. Poziom zmęczenia przewlekłego a poczucie własnej wartości
3. Poziom zmęczenia przewlekłego a style funkcjonowania interpersonalnego
4. Poziom zmęczenia przewlekłego a poczucie koherencji
5. Poziom zmęczenia przewlekłego a radzenie sobie ze stresem
Rozdział IX
Związek zmęczenia przewlekłego z zasobami i radzeniem sobie
1. Zmęczenie przewlekłe a zasoby podmiotowe
2. Zmęczenie przewlekłe a radzenie sobie ze stresem
Rozdział X
Psychologiczne mechanizmy zmęczenia przewlekłego u nastolatków
1. Uwarunkowania zmęczenia przewlekłego
1.1. Determinanty zmęczenia przewlekłego u nastolatków
1.2. Determinanty zmęczenia przewlekłego u dziewcząt
1.3. Determinanty zmęczenia przewlekłego u chłopców
2. Modele zmęczenia przewlekłego
2.1. Model zmęczenia przewlekłego u nastolatków
2.2. Model zmęczenia przewlekłego u dziewcząt
2.3. Model zmęczenia przewlekłego u chłopców
Zakończenie
Dyskusja wyników
1. Charakterystyka psychologiczna nastolatków
z przewlekłym zmęczeniem
2. Psychologiczne mechanizmy rozwoju przewlekłego zmęczenia u nastolatków
3. Wnioski
4. Możliwości leczenia i terapii
Bibliografia
Summary
Aneks
Charakterystyka opisowa wyników
1. Charakterystyka wyników całej grupy
2. Charakterystyka wyników ze względu na płeć
3. Charakterystyka wyników ze względu na płeć i wiek
3.1. Dziewczęta
3.2. Chłopcy