pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Zdrowie - wartość - edukacja

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2007
Oprawa: miękka
Ilość stron: 240 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373087996
ISBN: 978-83-7308-799-6
Data: 2007-12-21
Cena wydawcy: 29.80 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Książka składa się z dwóch części, których kolejność jest podyktowana dążeniem do możliwie pełnego, a zarazem merytorycznie uzasadnionego przedstawienia problematyki zdrowia w kontekście wartości i oddziaływań edukacyjnych.
Część pierwsza skoncentrowana jest wokół tematów zdrowie – wartość. Podjęto tu rozważania na temat historycznie, cywilizacyjnie i dyscyplinarnie uwarunkowanych sposobów konceptualizacji zdrowia. Poruszono także problematykę kultury zdrowotnej.
Część druga jest uzupełnieniem wcześniejszych rozważań o koncept edukacyjny. Zawarto tu uzasadnienia dla uznania zdrowia za niezbywalny przedmiot współczesnej edukacji w rodzinie i szkole oraz nakreślono kierunki i metody edukacji w tym zakresie.
Książka powinna zainteresować specjalistów zajmujących się problematyką zdrowia, wartości i edukacji, studentów pedagogiki oraz naukowców zajmujących się tą dziedziną.

Książka "Zdrowie - wartość - edukacja" - Mirosław Kowalski, Anna Gaweł - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 240 stron i została wydana w 2007 r.

Spis treści:

Wstęp

Część I

Zdrowie i kultura zdrowotna – różne perspektywy poznawcze

Rozdział I

Teoretyczne podstawy refleksji o zdrowiu

Tradycyjne i współczesne modele zdrowia
Biomedyczny model zdrowia
Holistyczny model zdrowia. Systemowy obraz świata
Pojęcie zdrowia w medycynie i naukach społecznych
Socjologiczne modele zdrowia
Model socjomedyczny
Model socjoekologiczny
Zdrowie – wybrane aspekty perspektywy psychologicznej

Rozdział II

Aksjologiczne konteksty zdrowia

Znaczenie wartości w problematyce edukacyjnej
Zdrowie jako kategoria aksjologiczna
Wokół pojęć „wartość zdrowie” i „wartość zdrowia”
Płaszczyzny zdrowia w ujęciu aksjologicznym
Zdrowie jako wartość socjalizowana
Wartość zdrowia – przedmiot pragnień i cel dążenia człowieka?
Zdrowie jako wartość – perspektywa medialno-edukacyjna (opis medialny)

Rozdział III

Kultura zdrowotna jako obszar refleksji pedagogicznej

Od kultury ogólnej do ujęcia wartości w kulturze
Kulturowe ujęcie wartości
Miejsce i funkcjonowanie wartości zdrowie i wartości zdrowia w kulturze
Kształtowanie kultury zdrowotnej – zadanie i wyzwanie współczesnej edukacji. Kultura dla zdrowia – zdrowie dla kultury

Część II

Zdrowie w perspektywie pedagogicznej. Indywidualne wybory i społeczne interesy

Rozdział I

Zdrowie jako przedmiot edukacji

Pedagogiczne implikacje holistycznego modelu zdrowia
Styl życia – współczesną kategorią wychowawczą
Podmiotowe uwarunkowania aktywności zdrowotnej człowieka
Wiedza na temat zdrowia
Przekonania zdrowotne i ich korelaty osobowościowe
Umiejętności życiowe
Zachowania problemowe dzieci i młodzieży jako wyzwanie dla edukacji

Rozdział II

Edukacja zdrowotna w perspektywie nauk pedagogicznych i promocji zdrowia

Wokół pojęcia „edukacja zdrowotna”
Edukacja zdrowotna a promocja zdrowia
Pojęcie i zakres promocji zdrowia
Modele edukacji zdrowotnej. Wnioski dla praktyki pedagogicznej
Teleologiczne aspekty edukacji zdrowotnej

Rozdział III

Zdrowie i jego promocja w edukacji dzieci i młodzieży. Zdrowotny wymiar edukacji wyzwaniem XXI wieku

Szkoła jako środowisko edukacji zdrowotnej
Założenia i strategia szkolnej edukacji zdrowotnej
Środowisko psychospołeczne szkoły a zdrowie uczniów
Rodzina wobec wyzwań współczesnej edukacji zdrowotnej
Rodzinne konteksty zdrowia
Udział rodziny w edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży

Zakończenie

Bibliografia