Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Adam Marszałek |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 369 s. |
Wymiar: | 165x235 mm |
EAN: | 9788373227019 |
ISBN: | 83-7322-701-6 |
Data: | 2001-01-07 |
Opis książki:
Bezpieczeństwo jest wartościąnależącądo grona najważniejszych, jeżeli chodzi o egzystencję każdego człowieka. Można nawet powiedzieć, że wyraża zintegrowany wskaźnik wszystkich cząstkowych wartości, które człowiek najbardziej ceni. Będąc dobrem podstawowym powinno być przedmiotem najwyższej uwagi w zarządzaniu na każdym szczeblu. Nie jesteśmy wolni od systematycznie wystąpujących sytuacji kryzysowych o różnym stopniu nasilenia niebezpieczeństw. Zarządzanie kryzysowe wymaga szczególnie wysokich kwalifikacji prakseologicznych. Zagadnienie to nie znalazło poczesnego miejsca zarówno w teorii, jak i w praktyce zarządzania. Nie ma zbyt rozległej literatury poświęconej zarządzaniu ryzykiem, bezpieczeństwem i obronnością. Zamiarem autora tej pracy jest chęć częściowego wypełnienia tej luki. Używając określenia "bezpieczeństwo" nierozłącznie myślimy o "zagrożeniu" i "ryzyku". Bezpieczeństwo z kolei łączone jest z pojęciem "obronność". Pojęciate oczywiście obiektywnie są z sobą nierozłączne. Współczesne działania z kolei nie mogą być pozbawione cech kompetencji, powinny być zarządzane, czyli realizowane zgodnie z prawami prakseologicznymi. Powinny być to zabiegi sprawne i skuteczne. Autor stara siq w sposób zintegrowany ujmować te zagadnienia w swoich rozważaniach. Ukazuje jedność tych tak istotnych problemów nowoczesnych społeczeństw i państw, przechodząc do praktyki zjawisk w naszym kraju. Dostarcza niezbędnej wiedzy z zakresu zarządzania bezpieczeństwem potrzebnej każdemu nowoczesnemu menedżerowi. Prezentuje podstawowe aspekty bezpieczeństwa w obszarze administracji oraz działalności gospodarczej, nie omija wywiadu gospodarczego oraz bezpieczeństwa informacyjnego w procesie zarządzania. Szczególnie zarządzanie w administracji każdego szczebla nie jest możliwe bez znajomości prezentowanych w tej pracy zagadnień. Powinny one być w treściach uczelnianych programów kształcenia współczesnych, kompetentnych menedżerów. Polska jest już w gronie państw NATO. W krajach naszych sojuszników te zagadnienia są codzienną praktyką życia ludzi. Trudno nie włączyć się jak najwcześniej wpodobny nurt myślenia oraz praktycznego działania naszego społeczeństwa. Obrona cywilna jest obecnie zarządzana przez specjalistów straży pożarnej. Można zaobserwować ich tendencję do zawężania obszaru kryzysowego do niebezpieczeństw pożarowych. Muszą oni, w krótkim czasie podnieść swoje kompetencje, aby objąć zarówno świadomościowo jak i działaniowo cały obszar obrony cywilnej. W tym mieści się także kooperacja w ramach planowania cywilnego NATO. Nie można zawęzić niebezpieczeństwa kryzysowego do obszaru dotychczasowej odpowiedzialności straży pożamej. Obrony cywilnej nie da się ograniczyć, nowi menedżerowie tego systemu zarządzania kryzysowego musząposzerzyć swoją wiedzą oraz umiejętności. Taka jest obiektywna konieczność oraz prawidłowość. Zdolność obronna Rzeczypospolitej Polskiej to ten atrybut naszego państwa, który decyduje o jego sile integracyjnej, zdolności do samodzielnego bytu. System obronny składa się z dwóch głównych podsystemów. Po pierwsze podsystem militarny, czyli Siły Zbrojne RP w tym Wojska Obrony Terytorialnej. Po drugie podsystem pozamilitarny, czyli obrona cywilna. Mówi się też o gotowości cywilnej i cywilnym zarządzaniu kryzysowym w czasie pokoju. Obroną cywilną kieruje Szef Obrony Cywilnej Kraju. Obrona cywilna jako zespół sił, środków oraz sposobów organizacyjno-szkoleniowych realizuje swe zadania w środowisku cywilnym. Takie działania są niezbędne w sytuacjach kryzysowych, które są zjawiskami negatywnymi rozwiniątej cywilizacji. Ukazany został międzynarodowy charakter tych humanitarnych działań. Częścią składową obrony cywilnej jest obronne kształcenie i wychowanie młodzieży oraz ludzi dorosłych. Zadanie to jest realizowane poprzez obowiązkowy przedmiot szkolny przysposobienie obronne. Przedmiot ten jest realizowany w szkołach ponadgimnazjalnych. W szkołach gimnazjalnych wprowadzono tematy z zakresu obrony cywilnej do innych przedmiotów nauczania według programu ścieżki międzyprzedmiotowej. Przysposobienie obronne młodzieży podlega dynamicznym wpływom wielu zjawiskom społecznym, które mająmiejsce i będą trwać przez jakiś jeszcze czas. Natomiast przedmiot przygotowuje młodzież do radzenia sobie w trudnych warunkach, których dostarcza codzienne źycie. Wartościowym może być tylko realizm oraz merytoryczne podejście do spraw edukacji obronnej społeczeństwa poprzez przedmiot szkolny, który przygotowuje młodzież do udzielania pierwszej pomocy w ratowaniu zagrożonego życia lub zdrowia ludzkiego. Przysposobienie obronne, będące instytucjonalnym przejawem przygotowania obronnego w szkole wśród innych przedmiotów szkolnych posiada odpowiedniądla swej humanitarnej wartości rangę. Ludzie dorośli podlegają szkoleniu w postaci różnych form w miejscach pracy oraz zamieszkania. Wnioski, jakie płyną z sytuacji miądzynarodowej, istniejących konfliktów zbrojnych, gdzie ludzie narażeni są na niebezpieczeństwa oraz z zagrożenia ekologicznego, katastrofami w czasie pokoju przemawiają za pożytecznością tego przedmiotu nauczania. Młodzież polska ma niezbywalne prawo do przygotowania jej do umiejętnego zachowania i wzajemnej pomocy w trudnych sytuacjach, które zdarzają się nagminnie. Możemy poznać współzależności pomiędzy zagrożeniami ekologicznymi, kryzysowymi oraz zjawiskami psychologicznymi w sytuacjach trudnych. Te trudne zadania spoczywają na administracji centralnej oraz samorządowej. Praca dostarcza wiedzy na temat planowania, wnioskowania oraz podejmowania trafnych decyzji w czasie wystąpienia sytuacji kryzysowych. Autor pozostaje z nadzieją, że książka ta spełni rolę pomocy dydaktycznej dla szerokiego grona specjalistów zajmujących się zarządzaniem oraz edukacją w obszarze szeroko rozumianego bezpieczeństwa w różnych ogniwach administracji państwowej. To drugie poprawione i uzupełnione wydanie poszerza wiedzę o rynku ochrony osób i mienia, o securitologii oraz policji. Te nowe zagadnienia ukazują obszar sił i środków, które uzupełniają siły obrony cywilnej podczas sytuacji kryzysowych. Adresuje ją do menedżerów: polityki, administracji, policji, wojska, edukacji oraz wszelkiej działalności gospodarczej. Współczesny człowiek nie może żyć beztrosko, nie uwzglądniać wielu niebezpieczeństw, które niesie cywilizacja. Wyprowadzono obronę cywilną całkowicie spod kompetencji wojska i usadowiono ją w cywilnych strukturach systemu bezpieczeństwa. To ważne ogniwo administracji powinno przygotować sprawny system ratownictwa ludności cywilnej w sytuacjach różnorodnych kryzysów. Nowoczesna obrona cywilna powinna przygotować powszechne ratownictwo publiczne. Nie zmieni to potrzeby kształcenia obronnego opartego o osiągnięcia współczesnej pedagogiki i prakseologii. Wzrasta rola wiedzy dydaktycznej w zakresie kształcenia dla bezpieczeństwa społeczeństwa. Książka ta ma spełnić rolę poradnika dydaktycznego z pewnych obszarów wiedzy o zagrożeniach, bezpieczeństwie i obronności. Nauka, bezpieczeństwo i zdrowie w budżetach nowoczesnych państw mają wysoką pozycję. Należy mieć nadzieję, że również w Polsce takie rozumowanie oraz praktyka nowoczesnego zarządzania na każdym szczeblu staną się czymś oczywistym i normalnym. Z wprowadzenia Autora
Książka "Zarządzanie kryzysowe. Ryzyko. Bezpieczeństwo. Obronność" - Paweł Tyrała - oprawa miękka - Wydawnictwo Adam Marszałek.