Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Rok wyd.: | 2010 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 268 s. |
Wymiar: | 165x240 mm |
EAN: | 9788323328230 |
ISBN: | 978-83-233-2823-0 |
Data: | 2010-09-09 |
Opis książki:
Perspektywa przyjęta przez Maurice’a Godeliera całkowicie zmienia nasze dotychczasowe rozumienie pojęcia daru. Począwszy od analizy prac Marcela Maussa i Claude’a Lévi-Straussa, opierając się na własnych badaniach z Melanezj, autor wykazuje, że można dać jakiś przedmiot i jednocześnie go zatrzymać. Podarowane zostaje prawo do używania przedmiotu jako daru, a tym, co się zatrzymuje, jest nienaruszalne prawo własności. Należy jednak wytłumaczyć, dlaczego ta zasada odnosi się do cennych przedmiotów, które się daje, ale nie stosuje się do przedmiotów świętych, które się zatrzymuje. Sprawa wyjaśnia się, kiedy rozpozna się, co kryje się w takim przedmiocie, a jest to wyobrażenie związane z władzą.
Wydaje się zatem, że każde społeczeństwo łączy dwa zbiory przedmiotów: te wyłączone z wymiany, z praktyki dawania, z rynku tworzą ustalone punkty oparcia niezbędne, by inne przedmioty mogły krążyć w tych wymianach. Na tym właśnie polega redefinicja podstawowego umocowania faktów społecznych, która jest ważnym problemem badawczym współczesnej myśli politycznej.
Maurice Godelier (ur. 1934), wybitny francuski antropolog; szeroko znany jako twórca nurtu tzw. antropologii ekonomicznej. Wielokrotnie nagradzany przez Akademię Francuską, a także przez Centre Nationale de Recherches Scientifiques (Złoty Medal z 2001), laureat międzynarodowej nagrody Alexandra von Humboldta w dziedzinie nauk społecznych.
Zagadka daru jest książką wyjątkową ze względu na społeczne zaangażowanie autora, jego głęboką wiedzę, rozległość horyzontów, mistrzostwo w analizie porównawczej.
Prof. dr hab. Zofia Sokolewicz
Godelier podejmuje rozważania nad jednym z podstawowych, a być może fundamentalnym pojęciem antropologii współczesnej – pojęciem „daru” i jego wymiany. Czyni to stawiając pytania o funkcję strukturalną „wymiany darów’ nie tylko w społeczeństwach prymitywnych, ale również o jego znaczenie dla społeczeństw współczesnych dotkniętych zjawiskami bezrobocia, wykluczenia społecznego, osłabienia państwa opiekuńczego, społeczeństw w których obserwowany jest powrót do tradycyjnych, spontanicznych form pomocy społecznej i podziału bogactw w formie akcji charytatywnych.
Książka "Zagadka daru" - Maurice Godelier - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Książka posiada 268 stron i została wydana w 2010 r.
Spis treści:
Wstęp
I Dziedzictwo Maussa
Blask wielkiego dzieła i jego cienie
Dar - dwoisty stosunek
Zagadka daru i rozwiązanie zaproponowane przez Maussa
Mauss wprowadzony w błąd przez tubylców: krytyka Lévi-Straussa
Powrót do krytyki Maussa przedstawionej przez Lévi-Straussa
Rozwiązanie zagadki według Lévi-Straussa: „płynne znaczenia”
„Wielki wybuch” języka i symboliczne źródła społeczeństwa
Postulat Lévi-Straussa: pierwszeństwo tego, co symboliczne wobec tego, co wyobrażone
Zapomniane czwarte zobowiązanie (dary ludzi dla bogów i dla ludzi, którzy bogów reprezentują)
Mauss zapomniany
O przedmiotach, które można dawać i o tych, które należy zatrzymać (Annette Weiner i paradoks daru)
O podwójnych podstawach społeczeństwa
Krytyka Maussa, która uzupełnia jego koncepcje i zapożycza je w różny sposób
Krótka analiza przykładu darów i kontrdarów nieagonistycznych
Ledwie dane, już zwrócone (czy istnieją dary absurdalne?)
Czy hau przedmiotu jest naprawdę kluczem do zagadnienia? (lub jak Mauss odczytał wypowiedzi mędrca Tamati Ranaipiri, z plemienia Ngati-Raukawa, zebrane przez etnologa Elsdona Besta w 1909)
Potlacz – dar, który zafascynował Maussa
Kula (melanezyjski przykład potlaczu według Maussa)
Moka
Przedmioty nie przemieszczają się bez powodu ani nie czynią tego same
II Przedmioty zastępujące ludzi i bogów
Przedmioty święte, przedmioty cenne i przedmioty-pieniądze u Baruya z Nowej Gwinei
Przedmioty święte jako dary Słońca, Księżyca lub duchów przekazane mitycznym przodkom Baruya
Czy przedmioty święte są symbolami?
Co kryje się we wnętrzu świętego przedmiotu?
Kradzież fletów dokonana przez mężczyzn
O wzniosłości
Rzeczy, które Baruya wytwarzają, aby je dawać lub aby je wymieniać
Naszyjniki z muszli i „wartościowe” przedmioty u Baruya
Dary między przyjaciółmi
Hipoteza na temat pojawienia się społeczeństw poltaczu i ich rozwoju
Jakie jest miejsce społeczeństw potlaczu w historii?Czym są cenne przedmioty?
O przemianie przedmiotu-towaru w dar lub w przedmiot święty
III Świętość
Czym jest świętość?Przedmioty święte jako obecność-nieobecność człowieka i społeczeństwa
Sprawy stłumione, które umożliwiają społeczne istnienie człowieka
O nieproporcjonalnych darach, które od początku przekazują sobie bogowie, duchy i ludzie
O krytycznej funkcji nauk społecznych
IV Dar odczarowany
Co pozostaje poza rynkiem w społeczeństwie rynkowym?
Powrót daru i przeniesienie zagadki
Bibliografia