Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii
Urszula Oszwa
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 132 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373087897 |
ISBN: | 978-83-7308-789-7 |
Data: | 2001-02-03 |
Opis książki:
Celem prezentowanej publikacji jest ukazanie istoty specyficznych zaburzeń rozwoju umiejętności arytmetycznych na tle zaburzeń rozwoju umiejętności szkolnych, ze wskazaniem odrębności mechanizmów i objawów dyskalkulii rozwojowej z jednej strony, z drugiej zaś – zwróceniem uwagi na możliwość jej współwystępowania z dysleksją. Praca zawiera przegląd dotychczas prowadzonych badań nad zaburzeniami rozwoju umiejętności arytmetycznych. Od początku lat dziewięćdziesiątych obserwuje się poważny wzrost zainteresowania problematyką specyficznych trudności w uczeniu się matematyki w wielu krajach, co prowadzi do coraz nowszych odkryć i bardziej pogłębionych analiz, ukierunkowanych na zastosowanie uzyskiwanych rezultatów w praktyce psychologicznej i pedagogicznej. Opracowanie otwiera dyskusję na temat problemów związanych z diagnozą dyskalkulii, utrudniających trafne i rzetelne jej rozpoznanie.
Książka jest adresowana do szerokiego kręgu odbiorców, którymi są m.in. rodzice, nauczyciele, psychologowie, terapeuci, pedagodzy szkolni.
Książka "Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii" - Urszula Oszwa - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.
Spis treści:
1. SPECYFICZNE ZABURZENIA ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH
1.1. Istota specyficznych trudności w uczeniu się
1.2. Czytanie, pisanie i dysleksja
1.3. Trudności w uczeniu się matematyki – problemy definicyjne
2. DYSLEKSJA I DYSKALKULIA – ODRĘBNOŚĆ, PODOBIEŃSTWA
2.1. Wspólne i odmienne uwarunkowania obu syndromów
2.2. Językowy i pozajęzykowy aspekt matematyki
2.3. Współwystępowanie trudności w czytaniu, pisaniu i liczeniu
3. SYMPTOMATOLOGIA ZABURZEŃ ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI ARYTMETYCZNYCH
3.1. Dzieci z trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu
3.2. Prawidłowo czytające dzieci z trudnościami w matematyce
3.3. Przejawy ryzyka dyskalkulii rozwojowej
4. PROBLEM DIAGNOZY DYSKALKULII ROZWOJOWEJ
4.1. Ocena osiągnięć czy zdolności?
4.2. Techniki oceny osiągnięć i umiejętności szkolnych
4.3. Testy zdolności ogólnych
4.4. Metody pomiaru zdolności specyficznych
4.5. Analiza kliniczna w diagnozie dyskalkulii
5. POMOC DZIECIOM Z DYSKALKULIĄ W ŚWIETLE BADAŃ
5.1. Terapia zaburzeń rozwoju umiejętności arytmetycznych a wyniki badań naukowych
5.2. Pomoc dzieciom z trudnościami w uczeniu się matematyki a doświadczenia praktyki klinicznej
6. W KIERUNKU EFEKTYWNEJ EDUKACJI
6.1. Wyniki badań psychologicznych a nauczanie matematyki
6.2. Czynniki emocjonalno-motywacyjne a dyskalkulia
6.3. Renesans starych eksperymentów
Bibliografia
Aneks