Dane szczegółowe: | |
Producent: | ASP Kraków |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 120 s. |
Data: | 2005-12-08 |
Opis książki:
Wstęp Autora: Typ pytania, które tu podejmuję należy do najbardziej elementarnych: Co to jest wzornictwo? Co to jest design? Stawiam je tutaj w najbardziej tradycyjny sposób, a mianowicie jako pytanie o istotę, w tym wypadku o istotę designu.
Na codzień stawiając takie pytanie oczekujemy krótkiej i stanowczej odpowiedzi. W interesującej nas kwestii odpowiedzi takich udzielano z niezwykłą łatwością (kiedyż to brakowało ludzi z poczuciem oczywistości, kiedyż to brakowało ludzi oczekujących prostych formułek i zadowalających się takimi?). Tutaj raczej problematyzuję i wyciemniam to, co wydawać może się jasne.
Historycy, krytycy czy socjologowie designu, jak również sami "praktycy" designu (projektanci czy nauczyciele) "po prostu" przyjmują pewną odpowiedź na pytanie czym jest design (przecież "dobrze wiedzą" czym się zajmują). Posiadają pewne intuicje, pewne rozumienia tego, co jest, a co nie jest designem. Takie intuicje czy rozumienia designu poddaję tutaj dyskusji.
Innymi słowy poddaję dyskusji ten preprojekt, który design czyni możliwym. Każde rozumienie designu jest bowiem właśnie jego preprojektem. Wyznacza przecież granice, horyzonty i charakter tych wszystkich przedsięwzięć, które obejmuje się słowem design. Preprojektem nazywam taki projekt, którego się samemu nie wysuwa, lecz który się - najczęściej bezwiednie - przejmuje i przyjmuje.
Pytanie o to czym jest design uwagę swą kieruje przede wszystkim na świat i życie człowieka. To tylko w strukturze świata i życia człowieka leżeć może racja istnienia takiej dyscypliny jak design i takich specjalistów jak projektanci wzornictwa, designerzy. Pytamy więc o to, co w świat człowieka, w życie człowieka - jednostek, grup, ludzi, i w samo człowieczeństwo wnosi czy wnosić powinien design.
Nie jest moim zamiarem sformułowanie tutaj jakiegoś poglądu na design, ani też tym mniej nie dążę do wyrażania tu swego własnego poglądu na design. Nie chodzi mi też o jakąś interpretację designu czy o promowanie jakiegoś sposobu uprawiania designu. Pytając o naturę designu szukam jej źródeł w fundamentalnych strukturach świata człowieka.
Dlatego też filozofia designu - do której zadań należy podejmowanie powyższych problemów - musi być zarazem filozofią człowieka i filozofią kultury (świata człowieka, wytworów człowieka itd.).
Obszerne fragmenty przedkładanego Czytelnikowi "Studium idei" powstały z myślą o planowanym wydawnictwie Wydziału Form Przemysłowych p.t. "Wzornictwo. Szkoła krakowska." W tym miejscu pragnę podziękować za cenne uwagi pierwszym czytelnikom tego tekstu, Profesor Marii Dziedzic, Profesorowi Władysławowi Plucie i Panu Janowi Kolanowskiemu, a Profesor Barbarze Suszczyńskiej-Rąpalskiej, Dziekan Wydziału Form Przemysłowych ASP w Krakowie, za wsparcie okazane publikacji tego tekstu.
Książka "Wzornictwo/design. Studium idei" - Janusz Krupiński - oprawa miękka - Wydawnictwo ASP Kraków.