Wzgardzony wielogłos. Kultura teatralna czasów saskich i jej tradycje
Barbara Judkowiak
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe UAM |
Rok wyd.: | 2007 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 304 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788323218210 |
ISBN: | 978-83-2321-821-0 |
Data: | 2008-02-20 |
Opis książki:
Autorka zaprasza w czasy saskie, w obszar słabo i nierównomiernie dotychczas oświetlony. Stara się zatrzeć panujące powszechnie wrażenie gorszego (saskiego) i lepszego (stanisławowskiego) czasu dla teatru. Konstruuje nowe imponujące pole badawcze, wypełnione odkrywczą dokumentacją literacką, teatrologiczną i kulturową, olśniewające erudycją, inspirujące przykładami nowatorskich odczytań tekstów i faktów kultury. Trwanie i ciągłość polskiej kultury teatralnej w czasach saskich zostają tu bezspornie przywrócone naszej wiedzy i świadomości dziedzictwa wzbogaconego wielością europejskich nawiązań. Autorka głosi potrzebę zmiany waloryzacji okresu saskiego jako ważnego ogniwa procesu rozwoju polskiej kultury teatralnej.
Książka "Wzgardzony wielogłos. Kultura teatralna czasów saskich i jej tradycje" - Barbara Judkowiak - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe UAM. Książka posiada 304 stron i została wydana w 2007 r.
Spis treści:
Rozdział I
TEATR LUDYCZNY
Teatr sowizdrzałów jako polska komedia dell`arte
Oswajanie importowanego komizmu niskiego - farsy uładzone (od Franciszki Urszuli Radziwiłłowej do Franciszka Zabłockiego)
Rozdział II
TEATR W FOTELU
Józef Andrzej Załuski - projektodawca teatralny, autor dramatów do czytania
Wokół wiersza w dramatach muzycznych Józefa Andrzeja Załuskiego
Rozdział III
TEATR UCZESTNICTWA
Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim a Tragedyja [...] o Sądzie Ostatecznym Józefa Andrzeja Załuskiego - projekt popularnej sceny religijnej
Teatr jezuicki jako miejski teatr masowy
Rozdział IV
TEATR CHRZEŚCIJAŃSKIEJ PAIDEI
Historia na scenie szkolnej i nie tylko (tradycje tragedii humanistyczno-retorycznej)
Tradycje szkolnej tragedii męczeńskiej pod piórem Franciszki Urszuli Radziwiłłowej
Geniusze Religii i Narodu w polskim teatrze jezuitów
Rozdział V
SZCZĘŚLIWE NIESZCZĘŚCIE, CZYLI TRZECIA MASKA
Opera Europy Franciszki Urszuli Radziwiłłowej - okolicznościowy teatr socjofanii i osobistego wyznania
Uteatralizowanie opowieści na scenie nieświeskiej a modus tragikomiczny
ZAKOŃCZENIE. Stracona szansa teatru polskiego. Niedocenione elementy tradycji rodzimych w repertuarze początków sceny publicznej