pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Wzgardzony wielogłos. Kultura teatralna czasów saskich i jej tradycje

Autor książki:

Barbara Judkowiak

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe UAM
Rok wyd.: 2007
Oprawa: miękka
Ilość stron: 304 s.
Wymiar: 170x240 mm
EAN: 9788323218210
ISBN: 978-83-2321-821-0
Data: 2008-02-20
Cena wydawcy: 53.52 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Autorka zaprasza w czasy saskie, w obszar słabo i nierównomiernie dotychczas oświetlony. Stara się zatrzeć panujące powszechnie wrażenie gorszego (saskiego) i lepszego (stanisławowskiego) czasu dla teatru. Konstruuje nowe imponujące pole badawcze, wypełnione odkrywczą dokumentacją literacką, teatrologiczną i kulturową, olśniewające erudycją, inspirujące przykładami nowatorskich odczytań tekstów i faktów kultury. Trwanie i ciągłość polskiej kultury teatralnej w czasach saskich zostają tu bezspornie przywrócone naszej wiedzy i świadomości dziedzictwa wzbogaconego wielością europejskich nawiązań. Autorka głosi potrzebę zmiany waloryzacji okresu saskiego jako ważnego ogniwa procesu rozwoju polskiej kultury teatralnej.

Książka "Wzgardzony wielogłos. Kultura teatralna czasów saskich i jej tradycje" - Barbara Judkowiak - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe UAM. Książka posiada 304 stron i została wydana w 2007 r.

Spis treści:

WSTĘP

Rozdział I
TEATR LUDYCZNY

Teatr sowizdrzałów jako polska komedia dell`arte

Oswajanie importowanego komizmu niskiego - farsy uładzone (od Franciszki Urszuli Radziwiłłowej do Franciszka Zabłockiego)

Rozdział II
TEATR W FOTELU

Józef Andrzej Załuski - projektodawca teatralny, autor dramatów do czytania
Wokół wiersza w dramatach muzycznych Józefa Andrzeja Załuskiego

Rozdział III
TEATR UCZESTNICTWA

Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim a Tragedyja [...] o Sądzie Ostatecznym Józefa Andrzeja Załuskiego - projekt popularnej sceny religijnej
Teatr jezuicki jako miejski teatr masowy

Rozdział IV
TEATR CHRZEŚCIJAŃSKIEJ PAIDEI

Historia na scenie szkolnej i nie tylko (tradycje tragedii humanistyczno-retorycznej)
Tradycje szkolnej tragedii męczeńskiej pod piórem Franciszki Urszuli Radziwiłłowej
Geniusze Religii i Narodu w polskim teatrze jezuitów

Rozdział V
SZCZĘŚLIWE NIESZCZĘŚCIE, CZYLI TRZECIA MASKA

Opera Europy Franciszki Urszuli Radziwiłłowej - okolicznościowy teatr socjofanii i osobistego wyznania
Uteatralizowanie opowieści na scenie nieświeskiej a modus tragikomiczny

ZAKOŃCZENIE. Stracona szansa teatru polskiego. Niedocenione elementy tradycji rodzimych w repertuarze początków sceny publicznej