pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Wyższe wykształcenie a rynek pracy. Studium metodologiczno-empiryczne

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej
Format: pdf
Ilość stron: 622 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788377849927
Data: 2024-11-06
50.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Opracowane przez Jagodę Jezior studium jest rezultatem wieloletniej pracy badawczej prowadzonej na terenie województwa lubelskiego pod kątem wartości wyższego wykształcenia na rynku pracy. Podstawą opracowania jest kilkanaście projektów badawczych, w których uwzględniono opinię różnych kategorii respondentów reprezentujących pracodawców i pracobiorców. Przyjęta wieloaspektowa perspektywa badawcza, oparta na niezmiennie bogatych danych źródłowych, pozwala na uzyskanie wyważonej i niezwykle rzetelnej ekspertyzy, z czym mamy do czynienia w przedłożonej rozprawie. Autorka nie tylko analizuje, interpretuje i zestawia - z największą wnikliwością i skrupulatnością - obszerny materiał empiryczny, ale także nad prowadzonym przedsięwzięciem roztacza cenną refleksję metodologiczną, która sama w sobie stanowi wielką wartość podjętego przedsięwzięcia. Książka jest świadectwem gigantycznej pracy, jaka została wykonana, by uzyskać efekt, z którym Czytelnik ma szansę zapoznać się podczas lektury.

E-book „Wyższe wykształcenie a rynek pracy. Studium metodologiczno-empiryczne” - Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej. Cena 50.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wstęp 11
Rozdział I Rynek pracy jako przedmiot badań 23
1. Zarys wybranych teorii rynku pracy 23
2. Rynek pracy – ogólna koncepcja i definicje 35
3. Struktura rynku pracy 42
4. Praca jako element wymiany na rynku pracy i kategoria badawcza 53
Rozdział II Badania społeczne jako podstawa wiedzy o rynku pracy 65
1. Opis źródeł informacji 65
2. Wybrane problemy badań społecznych dotyczących rynku pracy 72
2.1. Zarys właściwości badań społecznych 72
2.2. Metody i techniki badawcze – atrybuty i ograniczenia 82
2.3. Wskaźniki społeczne i wskaźniki w surveyach 89
3. Osobliwości „badań pracodawców” 98
3.1. Ogólna charakterystyka zasobów badań 98
3.2. Społeczno-kulturowe aspekty procesu badawczego 103
3.3. Poziomy analizy i jednostki analizy 112
Rozdział III Wyższe wykształcenie i rynek pracy – w świetle materiałów zastanych 121
1. Zmiany poziomu wykształcenia w polskim społeczeństwie i decyzji edukacyjnych 122
2. Funkcjonowanie szkół wyższych i relacje z kluczowymi partnerami 131
3. Potrzeby i oczekiwania strony popytu na pracę – przegląd badań 139
4. Sytuacja osób z wyższym wykształceniem na rynku pracy – województwo lubelskie na tle Polski 148
Rozdział IV Koncepcja badań własnych – wymiar substantywny 159
1. Podstawy koncepcji i podejścia porównawczego 160
2. Wartość wyższego wykształcenia jako kategoria badawcza 167
2.1. Analiza kategorii – wyższe wykształcenie, zawód, kwalifikacje 167
2.2. Konceptualizacja i implikacje badawcze 175
3. Strukturalizacja przedmiotu badań – poziom projektów 185
3.1. Cykl „badań pracodawców” 185
3.2. Projekty porównawcze 190
4. Zakres problematyki badań i opis schematów analizy 193
4.1. Problemy badawcze, schematy analizy, hipotezy 193
4.2. Kategorie analizy i zmienne 204
Rozdział V Metodologia badań własnych 215
1. Ogólna charakterystyka materiału empirycznego 216
1.1. Historia badań i opis projektów badawczych 216
1.2. Warunki zbierania danych w „badaniach pracodawców”. 222
2. Podejście badawcze i analityczne 228
2.1. Poziom projektów – założenia, metody i techniki badawcze 228
2.2. Podejście porównawcze i analiza porównawcza 232
2.3. „Badania nad badaniami” – podstawy metodologiczne, problematyka, zadania 244
3. Zasady pomiaru, analizy danych i prezentacji wyników . 261
Rozdział VI Charakterystyka badanych zbiorowości 269
1. Cykl „badań pracodawców” . 269
1.1. Podmioty gospodarki – opis cech i udział w analizie 269
1.2. Respondenci – opis cech i udział w analizie . 287
2. Projekty porównawcze. 293
Rozdział VII Zapotrzebowanie na pracowników z wyższym wykształceniem – cechy i uwarunkowania . 301
1. Stan zatrudnienia i zapotrzebowanie – właściwości, zmiany, oceny . 301
2. Analiza układów powiązań między zmiennymi . 312
3. Metodologiczny kontekst analizy i opisu wyników 319
Rozdział VIII Realizacja zapotrzebowania na pracowników z wyższym wykształceniem . 335
1. Sposoby poszukiwania nowych pracowników i pracy 335
2. Współpraca z otoczeniem instytucjonalnym – formy i oceny 342
2.1. Instytucje pośrednictwa pracy . 342
2.2. Instytucje kształcenia – szkoły wyższe . 346
3. Metody i narzędzia doboru pracowników . 349
3.1. Ważność poszczególnych metod i narzędzi 349
3.2. Metodologiczny kontekst analizy i opisu wyników 356
Rozdział IX Znaczenie wyższego wykształcenia w kontekście potrzeb i kryteriów rynku pracy 363
1. Atrybuty wykształcenia z perspektywy potrzeb rynków wewnętrznych – cykl „badań pracodawców” 363
1.1. Wykształcenie jako zasób kandydatów do pracy 363
1.2. Miejsce wykształcenia w profilu dobrego pracownika 375
1.3. Analiza układów powiązań między zmiennymi 382
2. Udział kryteriów rynku pracy w decyzjach edukacyjnych i zawodowych – projekty porównawcze 391
2.1. Przyczyny wyboru kierunku studiów, specjalności i zawodu 391
2.2. Czynniki określające decyzje o kierunku studiów – studenci 397
Rozdział X Wyższe wykształcenie jako podstawa kształtowania sytuacji pracy jednostek 411
1. Oferowane warunki pracy oraz ich determinanty – cykl „badań pracodawców” 412
1.1. Warunki pracy i oferty zatrudnienia 412
1.2. Analiza układów powiązań między zmiennymi 418
2. Koncepcje sytuacji pracy oraz ich determinanty – projekty porównawcze 432
2.1. Cele i oczekiwania łączone z wykonywaną pracą 432
2.2. Czynniki różnicujące cele i oczekiwania wobec pracy – studenci 441
2.3. Wykształcenie a cechy sytuacji pracy – osoby pracujące 447
Rozdział XI Rynek pracy jako miejsce weryfikacji wartości wyższego wykształcenia 459
1. Wykształcenie a problemy zatrudnienia i bezrobocia – analiza porównawcza 460
1.1. Recepcja problemów i ich przyczyn 460
1.2. Analiza układów powiązań między zmiennymi 468
2. Rola wykształcenia w kontekście wymiany rynkowej – cykl „badań pracodawców” 478
3. Rola wykształcenia w kontekście wymiany rynkowej – projekty porównawcze 487
3.1. Pozycja wykształcenia na tle czynników korzystnego zatrudnienia 487
3.2. Oceny posiadanego wykształcenia oraz ich determinanty – studenci 489
3.3. Oceny posiadanego wykształcenia oraz innych zasobów – osoby pracujące 496
Rozdział XII Podsumowanie rezultatów badań i analiz 509
1. Cykl „badań pracodawców” – wymiar substantywny 509
1.1. Ogólne zestawienia i opis wyników 509
1.2. Powiązania w układach zmiennych i weryfikacja hipotez 517
2. Analiza porównawcza – wymiar substantywny 526
2.1. Ogólne zestawienia i opis wyników 526
2.2. Wyższe wykształcenie jako kategoria badawcza 535
3. „Badania nad badaniami” – wymiar metodologiczny badań i analiz 541
3.1. Proces realizacji badań surveyowych 541
3.2. Metody, techniki i narzędzia badawcze 550
3.3. Osobliwości „badań pracodawców” a praktyczne zastosowania . 560 Zakończenie 567
Aneks I Tabele uzupełniające 573
Aneks II Kwestionariusze badawcze 587
Bibliografia 603