Wyznaczniki współczesnego systemu wychowania i edukacji w Szwecji
ks. Jerzy Król
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL |
Rok wyd.: | 2014 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 294 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788377029497 |
ISBN: | 978-83-7702-949-7 |
Data: | 2015-01-27 |
Opis książki:
Książka opisuje system edukacji i jego wyznaczniki we współczesnej Szwecji.
Książka "Wyznaczniki współczesnego systemu wychowania i edukacji w Szwecji" - ks. Jerzy Król - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 294 stron i została wydana w 2014 r.
Spis treści:
SPIS TREŚCI
Wstęp
Rozdział I
HISTORYCZNE I IDEOWE UWARUNKOWANIA PEDAGOGII W SZWECJI
1. Związek wychowania i edukacji z Kościołem luterańskim
2. Wychowanie religijne w szkole. Lekcja religii a edukacja szkolna
3. Tendencje progresywne. Utrata spójności wychowania
4. Zmiany ideowe po 1960 r. Nowa rola nauczyciela i wychowania religijnego
5. Idee humanistyczne, a wychowanie i edukacja
6. Podsumowanie
Rozdział II
WYCHOWANIE I EDUKACJA W SŁUŻBIE SPOŁECZNOŚCI DEMOKRATYCZNEJ
1. Demokratyczne wyznaczniki wychowania i edukacji
2. Demokratyczne wartości podstawą działań wychowawczych i edukacyjnych
3. Demokratyczne wartości, a poczucie obywatelstwa i szwedzkiej tożsamości
4. Kultura w wychowaniu i edukacji
5. Interkulturowy oraz internacjonalny wymiar wychowania i edukacji
6. Podsumowanie
Rozdział III
CELE I METODY W PROCESIE WYCHOWAWCZO-EDUKACYJNYM
1. Etyka w wychowaniu i w edukacji
2. Główne idee wychowawczo-pedagogiczne. Cele wychowania i nauczania
3. Indywidualizacja jako podstawowa metoda wychowawczo-edukacyjna
4. Indywidualna wartość dziecka w centrum działań wychowawczych i edukacyjnych
5. Krytyka indywidualizacji
6. Troska o przestrzeganie i rozwój praw dziecka. Ojcostwo, macierzyństwo, adopcja
7. Podsumowanie
Rozdział IV
RODZINA I SZKOŁA JAKO MIEJSCE WYCHOWANIA ORAZ EDUKACJI
1. Rodzina - wychowawcze i opiekuńcze zadania rodziców
2. Zadania i funkcjonowanie szkoły
3. Decentralizacja szkolnictwa
4. Szkolny program wychowania równościowego
5. Szkoła stróżem wartości. Interakcja szkoły, społeczeństwa i państwa
6. Podsumowanie
Zakończenie
Determinants of the modern system of upbringing and education in Sweden. Summary
Bibliografia
Indeks rzeczowy
Indeks osobowy