Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytet Mikołaja Kopernika |
Rok wyd.: | 2009 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 226 s. |
Wymiar: | 155x225 mm |
EAN: | 9788323123255 |
ISBN: | 978-83-2312-325-5 |
Data: | 2009-06-22 |
Opis książki:
Niniejsza książka to wynik realizacji jednego z punktów szerszego planu, polegającego na zastosowaniu perspektywy antropologicznej w definiowaniu i rozstrzyganiu światopoglądowych problemów pedagogiki. Zawiera ona charakterystykę pedagogicznego poznania i wiedzy na szerszym tle procesów informacyjnych, leżących u podstaw narodzin, funkcjonowania i rozwoju ładu edukacyjnego. Swym podtytułem praca nawiązuje do jednego z rozdziałów (Pedagogika jako logos edukacji) pierwszego tomu obecnego cyklu Wykładów, w którym idee tu rozwijane zostały po raz pierwszy przedstawione w swej wstępnej, a zarazem elementarnej postaci.
W sensie dydaktycznym prezentowana książka dotyczy spraw, które w systemie kształcenia wyższego pedagogów (na UMK) zajmują miejsce pośrednie między ?Wprowadzeniem do pedagogiki" a ?Metodologią badań pedagogicznych".
Znaczenie terminu ?logos" jest najczęściej objaśniane za pomocą takich pojęć, jak: ?słowo", ?mowa", ?rozum", ?nauka", ?myślenie". Sens nadrzędny w stosunku do tych znaczeń ma jednak interpretacja, zgodnie z którą ?logos" to duch, dusza, czynnik ożywiający martwą materię, siła tłumacząca szczególny status i własności tworów ożywionych. W takim właśnie - ogólnym - znaczeniu, z jego licznymi pochodnymi, słowo ?logos" jest stosowane w niniejszej książce.
?Duchem" systemu edukacyjnego jest zachodzący w nim ?metabolizm informacyjny". To on ostatecznie ?odpowiada" za to, że systemy edukacyjne (mikro lub makro) charakteryzuj ą się własnościami typowymi dla ?ożywionych" składników rzeczywistości kulturowej: - są wyodrębnione z otoczenia - całkowicie lub częściowo, trwale lub przejściowo; mają status bytu całościowego, w sensie strukturalnym czy funkcjonalnym, - zorganizowanego, posiadającego własną strukturę, samoregulującego się; realizują przypisane im (z racji zajmowanego miejsca i roli w kulturze) funkcje, misje czy cele - ukryte lub jawne, zakładane lub artykułowane; - utrzymują w czasie swą strukturę, organizację; przeciwdziałają entropii; - przystosowują swą strukturę i zachowanie do warunków środowiskowych; podlegają rozwojowi.
Książka "Wykłady z pedagogiki. Tom 3" - Roman Schulz - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Książka posiada 226 stron i została wydana w 2009 r.