pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Wykłady z pedagogiki ogólnej. Tom 1. Perspektywy światopoglądowe w wychowaniu

Autor książki:

Roman Schulz

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Rok wyd.: 2003
Oprawa: miękka
Ilość stron: 260 s.
Wymiar: 160x230 mm
EAN: 9788323115847
ISBN: 83-231-1584-2
Data:2001-01-28
pozycja niedostępna

Opis książki:

Niniejsza książka zapoczątkowuje cykl publikacji, o wspólnym tytule "Wykłady z pedagogiki ogólnej", odnoszących się - z grubsza biorąc - do w/w bloków tematycznych, a będących zapisem doświadczeń autora jako wykładowcy przedmiotu "pedagogika ogólna".
Podtytuł obecnego tomu wskazuje, że podejmuje on jedno ze szczegółowych zagadnień z pogranicza bloków tematycznych nr 2 i 3. Przewodnią ideą zamieszczonych tu analiz jest teza, że "punkt widzenia i pogląd (w sprawach natury edukacji) zależą od punktu siedzenia". Próbuję tu zatem, po pierwsze, wyodrębnić oraz zwięźle scharakteryzować podstawowe pozycje praktyczne i epistemologiczne, z jakich powstają "wyobrażenia zbiorowe" na temat ładu edukacyjnego. Po drugie, próbuje określić, jakie specyficzne (i odmienne zarazem) koncepcje (idee) porządku edukacyjnego odpowiadają wyróżnionym pozycjom i perspektywom. Akcent pada tu zatem m.in. na zjawisko realnego uwarunkowania sfery ideowej (światopoglądowej) w wychowaniu. Fakt ten, jak się zdaje, często umyka uwadze pedagogów, którzy w dużym stopniu postrzegają sferę twórczości światopoglądowej jako obszar autonomiczny, rządzący się własnymi prawami, niezależny od realnych doświadczeń podmiotów ładu edukacyjnego. Podejmując tego rodzaju tematykę, publikacja niniejsza może zatem stać się użytecznym dopełnieniem tradycyjnie wykładanego przedmiotu "doktryny pedagogiczne".

Książka "Wykłady z pedagogiki ogólnej. Tom 1. Perspektywy światopoglądowe w wychowaniu" - Roman Schulz - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Książka posiada 260 stron i została wydana w 2003 r.

Spis treści:

Słowo wstępne

Część I. Preliminaria
Rozdział l. Pedagog i studia pedagogiczne
Rozdział 2. Pedagogika jako logos edukacji
Rozdział 3. Pedagogika ogólna -jej status naukowy i dydaktyczny

Część II. Edukacja: podstawowe spojrzenia i idee
Rozdział 4. Perspektywy światopoglądowe w pedagogice
Rozdział 5. Potoczne wyobrażenia o wychowaniu
Rozdział 6. Instytucjonalna idea wychowania
Rozdział 7. Myśl pedagogiczna, jej idea edukacji
Rozdział 8. Edukacja w świetle naukowych teorii człowieka i jego

rozwoju Rozdział 9. Perspektywa filozoficzna w pedagogice

Część III. Człowiek i jego rozwój w perspektywie antropologicznej
Rozdział 10. Ku perspektywie antropologicznej w filozofii wychowania
Rozdział 11. Nurt naturalistyczny
Rozdział 12. Nurt kulturalistyczny
Rozdział 13. Personalizm