pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Wychowanie do wartości w edukacji wczesnoszkolnej

Autor książki:

Beata Wołosiuk

Dane szczegółowe:
Wydawca: Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL
Rok wyd.: 2010
Oprawa: miękka
Ilość stron: 286 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788377021347
ISBN: 978-83-7702-134-7
Data: 2012-04-26
Cena wydawcy: 21.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

WSTĘP

Rozdział I. AKSJOLOGICZNE PODSTAWY EDUKACJI
1.1. Wyjaśnienie podstawowych pojęć
1.1.1. Pojęcie i definiowanie wartości
1.1.2. Typologia wartości
1.1.3. Rozumienie wartości w wybranych naukach
1.1.3.1. Wartości w ujęciu psychologii
1.1.3.2. Wartości w ujęciu socjologii
1.1.3.3. Filozoficzne ujęcie wartości
1.2. Podstawowe problemy aksjologii
1.2.1. Hierarchia wartości
1.2.2. Problem sposobu istnienia wartości
1.2.3. Wartościowanie i źródła poznawania wartości
1.3. Wartości w edukacji i w pedagogice
1.3.1. Edukacja a wartości
1.3.2. Funkcje wartości w wychowaniu i w pedagogice
1.3.3. Wartości a cele edukacji zintegrowanej

Rozdział II. ZAŁOŻENIA I CELE EDUKACJI ZINTEGROWANEJ
2.1. Pojęcie "edukacja zintegrowana"
2.2. Geneza i rozwój koncepcji edukacji zintegrowanej w myśli pedagogicznej
2.2.1. Nauka o rzeczach
2.2.2. Idea nauczania całościowego
2.2.2.1. Metoda projektów
2.2.2.2. Metoda ośrodków zainteresowań J.O. Decrolyego (1871-1932)
2.2.2.3. Techniki C. Freineta (1896-1966)
2.2.2.4. Metoda wychowawcza M. Montessori (1870-1952)
2.2.2.5. Nauczanie łączne
2.3. Założenia programowe edukacji zintegrowanej
2.3.1. Psychologiczne podstawy edukacji zintegrowanej
2.3.2. Filozoficzne podstawy edukacji zintegrowanej
2.3.3. Wychowanie integralne a założenia edukacji zintegrowanej
2.4. Organizacja edukacji zintegrowanej
2.5. Podstawa programowa edukacji zintegrowanej
2.6. Znaczenie i rola zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej

Rozdział III. PROCES WYCHOWANIA DO WARTOŚCI W MŁODSZYM WIEKU SZKOLNYM
3.1. Proces wychowania do wartości a rozwój dziecka
3.1.1. "Wychowanie" a "rozwój" dziecka
3.1.2. Wychowanie w młodszym wieku szkolnym
3.2. Percepcja wartości w procesie rozwoju i wychowania dziecka
3.2.1. Rozwój procesów poznawczych
3.2.2. Rozwój uczuciowy i społeczny
3.2.3. Kształtowanie się osobowości
3.2.4. Wartości w rozwoju moralnym dziecka w młodszym wieku szkolnym
3.2.4.1. Elementy struktury procesu rozwoju moralnego dzieci
3.2.4.2. Prawidłowości rozwoju moralnego dzieci
3.2.4.3. Psychologiczno-pedagogiczny wymiar wychowania moralnego dzieci klpoczątkowych
3.2.4.4. Kształtowanie pojęć moralnych dzieci w młodszym wieku szkolnym
3.3. Uczniowie a proces wartościowania
3.4. Wartości w procesie edukacji zintegrowanej
3.4.1. Etapy nabywania kompetencji aksjologicznych
3.4.2. Klaryfikacja wartości
3.4.3. Introcepcja wartości w wychowaniu zintegrowanym
3.5. Rola środowiska rodzinnego w kształtowaniu hierarchii wartości dzieci w młodszym wieku szkolnym
3.6. Rola nauczyciela w wychowaniu do wartości w edukacji zintegrowanej

Rozdział IV. METODOLOGICZNE PODSTAWY BADAŃ WŁASNYCH
4.1. Przedmiot i cel badań
4.1.1. Przedmiot badań
4.1.2. Cel badań
4.2. Przyjęte problemy i hipotezy badawcze oraz zmienne zależne i niezależne
4.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze
4.3.1. Zastosowane metody badań
4.3.2. Techniki badań
4.3.2.1. Badanie dokumentów
4.3.2.2. Techniki projekcyjne
4.3.3. Narzędzia badawcze
4.3.3.1. Skala Wartości Schelerowskich (SWS)
4.3.3.2. Kwestionariusz ankiety
4.3.3.2.1. Kwestionariusz dla uczniów
4.3.3.2.2. Kwestionariusz dla nauczycieli
4.3.3.2.3. Kwestionariusz dla rodziców
4.4. Sposób opracowania wyników badań
4.4.1. Opracowanie wyników badań przeprowadzonych przy zastosowaniu Skali Wartości Schelerowskich
4.4.2. Opracowanie wyników badań przeprowadzonych przy zastosowaniu ankiet własnego autorstwa
4.4.3. Opracowanie wyników badań przeprowadzonych przy zastosowaniu zmodyfikowanej przez autorkę techniki "Narysuj i napisz"
4.5. Badania pilotażowe
4.6. Teren badań, dobór próby i charakterystyka badanych osób
4.6.1. Teren badań
4.6.2. Charakterystyka badanych osób
4.7. Organizacja i przebieg badań własnych

Rozdział V. OBECNOŚĆ WARTOŚCI W EDUKACJI ZINTEGROWANEJ
5.1. Rozumienie wartości przez podmioty edukacji wczesnoszkolnej
5.1.1. Rozumienie pojęcia "wartość" przez rodziców
5.1.2. Rozumienie pojęcia "wartość" przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
5.1.3. Rozumienie wartości przez uczniów
5.2. Hierarchia wartości podmiotów edukacji wczesnoszkolnej
5.2.1. Wartości preferowane przez rodziców
5.2.2. Wartości preferowane przez nauczycieli
5.2.3. Wartości cenione przez uczniów
5.2.3.1. Wartości preferowane przez uczniów (na podstawie "Kwestionariusza dla uczniów")
5.2.3.2. Wartości preferowane przez uczniów (na podstawie techniki "Napisz i narysuj")
5.2.3.3. Hierarchia wartości badanych uczniów (na podstawie "Kwestionariusza dla uczniów")
5.2.3.3.1. Wartości religijne
5.2.3.3.2. Rodzina
5.2.3.3.3. Zdrowie
5.2.3.3.4. Prawda
5.2.3.3.5. Wartości estetyczne (piękno)
5.2.3.3.6. Wiedza
5.2.3.3.7. Dobro
5.3. Wartości preferowane w regulacjach prawnych w sprawie edukacji wczesnoszkolnej
5.3.1. Wartości preferowane w podstawie programowej edukacji wczesnoszkolnej
5.3.2. Wartości preferowane w programach nauczania edukacji zintegrowanej
5.3.2.1. Wartości preferowane w Programie wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji XXI wieku
5.3.2.2. Wartości preferowane w Programie nauczania zintegrowanego w klasach 1-3 szkoły podstawowej
5.3.2.3. Wartości preferowane w Programie nauczania dla I etapu edukacji wczesnoszkolnej
5.4. Wpływ preferencji wartości rodziców i nauczycieli na aksjologiczną orientację uczniów
5.4.1. Wartości religijne
5.4.2. Wartości społeczne
5.4.3. Wartości poznawcze
5.4.4. Wartości moralne
5.4.5. Wartości witalne
5.4.6. Wartości estetyczne
5.4.7. Wartości ludyczne

Rozdział VI. UWARUNKOWANIA AKSJOLOGICZNEGO KSZTAŁCENIA UCZNIÓW
6.1. Uwarunkowania rodzinne i środowiskowe wychowania do wartości
6.1.1. Rodzina a wychowanie do wartości w opinii badanych rodziców
6.1.2. Współpraca rodziców i nauczycieli
6.2. Uwarunkowania szkolne kształcenia aksjologicznego
6.2.1. Wartości w edukacji zintegrowanej w opinii badanych rodziców
6.2.2. Wartości w edukacji zintegrowanej w opinii badanych nauczycieli
6.2.3. Wartości w edukacji zintegrowanej w opinii badanych uczniów
6.3. Uwarunkowania ideowe i osobowe procesu wychowania do wartości
6.3.1. Autorytet dla dziecka (w opinii rodziców)
6.3.2. Rola nauczyciela w kształtowaniu wartości (w opinii rodziców)
6.3.3. Rola nauczyciela w kształtowaniu wartości w opinii nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
6.3.4. Kształtowanie wartości w opinii uczniów
6.3.5. Autorytet dla badanych uczniów

ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
TOWARDS VALUES IN EARLY PRIMARY SCHOOL EDUCATION.

Summary
ANEKS

Książka "Wychowanie do wartości w edukacji wczesnoszkolnej" - Beata Wołosiuk - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 286 stron i została wydana w 2010 r.