Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością
Alina Rynio
(red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 1152 s. |
Wymiar: | 165x240 mm |
EAN: | 9788373635982 |
ISBN: | 978-83-7363-598-2 |
Data: | 2007-11-19 |
Opis książki:
WPROWADZENIE
Przedmowa: Alina Rynio
Słowa powitania JM ks. prof. Stanisława Wilka Rektora KUL
List Prefekta Kongregacji Edukacji Katolickiej Zenonona kard. Grocholewskiego
Przesłanie Stanisława kard. Dziwisza
Telegram Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego prof. Michała Seweryńskiego
Wprowadzenie Przewodniczącego Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski bpa Kazimierza Nycza
Historyczny i społeczny kontekst wychowania w duchu chrześcijańskim, ks. Marian Nowak Przewodniczący Zespołu Pedagogiki Chrześcijańskiej PAN
Część I
W POSZUKIWANIU TEORETYCZNYCH PODSTAW WYCHOWANIA CHRZEŚCIJAŃSKIEGO
Ks. Jerzy Bagrowicz, Wychowanie w świetle Biblii
Michele De Beni, Mieć odwagę być wychowawcami dzisiaj
Ks. Janusz Tarnowski, Paradoks chrześcijańskiej pedagogiki
Costantino Esposito, O poznawczej wartości wychowania
Barbara Kiereś, Kultura chrześcijańska wobec postmodernistycznej ideologii „anty" w pedagogice
Halina Gajdamowicz, Wychowanie chrześcijańskie w perspektywie obiektywistycznych teorii wartości
Joanna Karczewska, Ewangeliczny ideał życia w refleksji Stefana Kunowskiego
Ks. Mieczysław Rusiecki, Cele wychowania chrześcijańskiego w aspekcie teorii warstwicowiej Stefana Kunowskiego
Iwona Szewczak, Cele wychowania chrześcijańskiego według Wolfganga Brezinki
Zofia Matulka, Samowychowanie w życiu chrześcijańskim
Stanisław Czesław Michałowski, Kategorie edukacyjne w pedagogii współbycia osobowego
Część II
PEDAGOGIKA CHRZEŚCIJAŃSKA W RELACJI DO INNYCH NAUK I DYSCYPLIN
Marianna Flis-Jaszczuk, Kiedy przedmiot kształtuje metodę poznania. Uwagi o metodologii pedagogiki chrześcijańskiej
Grażyna Karolewicz, Biografistyka a pedagogika chrześcijańska
Andrzej Potocki OP, Duszpasterstwo kształtem wychowania chrześcijańskiego
Marek Marczewski, Eklezjologia pastoralna a pedagogika chrześcijańska
Ks. Tadeusz Guz, W poszukiwaniu chrześcijańskiej filozofii wychowania
Krzysztof Kalka, Wpływ filozofii chrześcijańskiej na wychowanie
Wojciech Chudy, Istota pedagogiki personalistycznej
Wiesława Wołoszyn-Spirka, Realistyczna filozofia i etyka podstawą budowania realistycznej pedagogiki
Witold Starnawski, Doświadczenie prawdy i jego znaczenie w wychowaniu
Jarosław Horowski, Budzenie wiary w koncepcjach pedagogicznych odwołujących się do zasad filozofii tomistycznej
Maria Katarzyna Grzegorzewska, Klasyczne rozumienie dobra w kontekście wychowania
Anna Okońska-Walkowicz, Nauczyciel XXI wieku a personalistyczna koncepcja osoby Jacquesa J. Maritaina i Emmanuela Mouniera
Piotr Magier, Kategorie humanizmu w pedagogice na przykładzie nowego wychowania oraz personalizmu chrześcijańskiego
Część III
ISTOTNE DZIEDZINY I OBSZARY WYCHOWANIA CHRZEŚCIJAŃSKIEGO
Anna Lendzion, Wychowawcze aspekty kształtowania własnej tożsamości
Ks. Marian Wolicki, Wychowanie sumienia jako najistotniejszy element wychowania moralnego
Janina Kostkiewicz, Wolność wyboru w wychowaniu chrześcijańskim
Aldona Molesztak, Wychowanie do odpowiedzialności
Aldona Król, Wychowanie do przebaczenia
Eugeniusz Sakowicz, Edukacja chrześcijańska – wychowaniem do dialogu
Dorota Kornas-Biela, Chrześcijańskie wychowanie prenatalne odpowiedzią na dar
Danuta Opozda, Doświadczenie miłości w relacji wychowawczej siłą rozwoju rodzica i dziecka
Teresa Kukołowicz, Miejsce kultury i tradycji w wychowaniu chrześcijańskim
Zygmunt Markocki, Religijna edukacja dorosłych w ponowoczesnym świecie
Ks. Mariusz Sztaba, Społeczna płaszczyzna wychowania chrześcijańskiego w świetle nauczania Kościoła katolickiego
Część IV
WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY WYCHOWANIA CHRZEŚCIJAŃSKIEGO
Ks. Janusz Mariański, Szanse i zagrożenia wychowania chrześcijańskiego w niestabilnym świecie
Ks. Sławomir Szczyrba, Sakralizacja i desakralizacja w drodze człowieka do samego siebie
Tadeusz Sakowicz, Stygmatyzacja wyzwaniem dla chrześcijaństwa
Ks. Jan Sledzianowski, Wolność od uzależnień wyzwaniem dla wychowania chrześcijańskiego
Ks. Zbigniew S. Iwański, Wartości chrześcijańskie w procesie resocjalizacji
Małgorzata Więczkowska, Japońska manga zagrożeniem dla chrześcijańskiego wychowania
Aniela Różańska, Uprzedzenia religijne jako wyzwanie dla współczesnego wychowania chrześcijańskiego
Ks. Stanisław Chrobak, Wychowanie w kontekście konkurencyjności - wyzwania dla pedagogiki chrześcijańskiej
Dorota Luber, Wychowanie chrześcijańskie wobec współczesnego dyskursu o istocie wychowania
Aneta Hudycz, Aktualność systemu wychowawczego bł. Marceliny Darowskiej
Małgorzata Tomczyk, Rola wzorców i wzorów osobowych w wychowaniu chrześcijańskim według o. Jacka Woronieckiego
s. Bernadeta Lipian, Anna Jenke jako wybitny pedagog i wychowawca
Alina Rynio, Atrakcyjność wychowania chrześcijańskiego
Część V
WYCHOWANIE CHRZEŚCIJAŃSKIE W DOMU, SZKOLE I W KOŚCIELE
Ks. Stanisław Dziekoński, Specyfika chrześcijańskiego wychowania w rodzinie w posoborowym nauczaniu Kościoła
Ks. Radosław Chałupniak, Potrzeba i uzasadnienie wychowania religijnego w podstawowych środowiskach wychowawczych (rodzina, parafia, szkoła, media)
Ks. Józef Stalą, Miejsce katechezy rodzinnej w wychowaniu chrześcijańskim. Implikacje pedagogiczno-katechetyczne
Ks. Andrzej Offmański, Rodzina jako środowisko wykorzystane - czy szansa wykorzystana?
Ks. Marek Studenski, Wychowanie chrześcijańskie wyzwaniem dla szkoły i katechezy
Krystyna Chałas, Klasa autorska szansą urzeczywistniania wartości chrześcijańskich
Barbara Wolny, Edukacja ku wartościom w polskiej szkole a „norma personalistyczna"
Ks. Adam Maj, Wybrane aspekty wychowania w szkole katolickiej
Ks. Edward Walewander, Duszpasterstwo młodzieży w pedagogii Kościoła na Lubelszczyźnie w latach 1918-1939
Ks. Amantius Akimjak, Ks. Vladimir Littva, Zadanie chrześcijańskiego wychowania na Katolickim Uniwersytecie w Rużomberku
Agnieszka Jaworska, Proces kształcenia w katolickich uniwersytetach ludowych
Część VI
WYCHOWANIE CHRZEŚCIJAŃSKIE POPRZEZ PRACĘ, TEATR I MEDIA
Ks. Czesław Kustra, Powściągliwość i praca w wychowaniu chrześcijańskim
Grzegorz Grzybek, Aktualność chrześcijańskiego wychowania do pracy. Refleksja etyczna
Maria Barbara Styk, Teatr w wychowaniu chrześcijańskim
Ks. Krzysztof Łuszczek, Podstawowe założenia edukacji medialnej jako udział w funkcji agosu
Dorota Bis, Społeczeństwo informacyjne szansą i zagrożeniem dla wychowania chrześcijańskiego
Ks. Janusz Miąso, Radio katolickie wobec wyzwań współczesności. Spotkanie technologii i aksjologii
Ewa Domagała-Zyśk, Kształtowanie adekwatnych postaw wobec osób niepełnosprawnych
Alicja Olszak, Hierarchia wartości a realizm życiowy studentów pedagogiki (komunikat z badań)
Teresa Olearczyk, Mistrzostwo pedagogiczne – szczególnym wyzwaniem dla pedagogiki chrześcijańskiej
Część VII
WYCHOWANIE POPRZEZ UCZESTNICTWO W KOŚCIELNYCH RUCHACH RELIGIJNYCH I STOWARZYSZENIACH
Tomasz Ożóg, Wychowanie chrześcijańskie w kościelnych ruchach religijnych
Ks. Leszek Waga, Znaczenie doświadczenia w wychowaniu religijnym w ujęciu Luigiego Giussaniego
Dorota Franków, Wolny nowy człowiek w Ruchu Światło-Życie
Ks. Adam Skreczko, Urszula Piętka, Wybrane aspekty pedagogii Ruchu Comunione e Liberazione (Komunia i Wyzwolenie)
Lucia Abignente, Dorota Kornas-Biela, Maria Kozubek, Pedagogiczne inspiracje Ruchu Focolari. W kierunku pedagogiki jedności
Ks. Zbigniew Czerwiński, Przekazywanie wiary dzieciom w rodzinie w doświadczeniu Drogi Neokatechumenalnej
Katarzyna Braun, Wychowanie ku „cywilizacji miłości" poprzez zaangażowanie wolontarystyczne młodzieży
Małgorzata Strzelec, Przekaz tradycji religijnej jako element wychowania religijnego na przykładzie kultu świętego Rocha w parafii mikstackiej
Sabina Zalewska, Samowychowanie w ujęciu o. Józefa Kentenicha
Anna Petkowicz, Gra, która nie jest zabawą - istota wychowania harcerskiego
Wacław Czakon, Akademia Młodzieżowa jako system integralnego wychowania - wypracowany i wdrażany w Fundacji Szczęśliwe Dzieciństwo
Anna Białowąs, O recepcji nowych treści religijnych w świadomości polskiego społeczeństwa przełomu XX i XXI wieku
Piotr Tomasz Nowakowski, Analiza działalności sekt jako przyczynek do refleksji nad niepożądanymi aspektami funkcjonowania kościelnych ruchów religijnych
SPRAWOZDANIA Z DYSKUSYJNYCH GRUP TEMATYCZNYCH
PODSUMOWANIE
ANEKS
Homilia ks. bpa Kazimierza Nycza
Program Konferencji
Dokumentacja fotograficzna
Książka "Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością" - Alina Rynio (red.) - oprawa twarda - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL.