pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Wybrane zagadnienia z psychologii osobowości

Autor książki:

Anna Gałdowa

(red.)
Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Oprawa: miękka
Ilość stron: 272 s.
Wymiar: 176x250 mm
EAN: 9788323311812
ISBN: 83-233-1181-1
Data:2001-01-14
Cena wydawcy: 17.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Tom ten prezentuje niektóre z najważniejszych zagadnień, jakie w obszarze tej problematyki psychologicznej są formułowane. Ich dobór wynika w znacznej mierze z teoretyczno-badawczych zainteresowań autorów. Teksty stanowią rozwinięcie i uszczegółowienie tak teoretycznych (zagadnienie "ja", motywacja, doświadczenie aksjologiczne), jak i metodologicznych (metody fenomenologiczne w psychologii, metody biograficzne, hermeneutyka symboli, metody genetyki behawioralnej) idei zaprezentowanych w tomie pierwszym: Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości.

Książka "Wybrane zagadnienia z psychologii osobowości" - Anna Gałdowa (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Spis treści:

I. Osobowość czy problematyka osobowości? (napisał Aleksander Nelicki)
1. Osobowość, kategoria psychologiczna?
1.1. Zasadnicze sposoby rozumienia problematyki osobowości w psychologii: ujęcie różnicowe i ogólne
1.2. Psychologia osobowości a antropologia filozoficzna
2. Problematyka osobowości w zasadniczych nurtach psychologii
2.1. Propozycja behawiorystyczna. Organizująca rola środowiska zewnętrznego
2.2. Przesłanie Freuda - organizująca rola motywu
2.3. Kognitywizm - rola reprezentacji poznawczej
3. Czy możliwa jest psychologiczna problematyka osobowości?

II. Koncepcja „ja” w psychologii Williama Jamesa (napisał Witold Turopolski)
1. Najszersze rozumienie „ja”
2. Składniki „ja” empirycznego
3. „Ja duchowe” w naszym doświadczeniu
4. Uczucia związane z „ja”
5. Umacnianie i ochrona „ja”
6. Konflikt różnych „ja” tej samej osoby
7. Czym jest to „ja”, które cenimy w sobie najbardziej
8. Problem czystego „ja”
9. Krytyka duszy substancjalnej
10. Asocjacjonizm i transcendentalizm w kwestii czystego „ja”
11. Ostateczne stanowisko Jamesa
12. Zakończenie

III. Poznawcza i społeczna psychologia „ja” (napisał Witold Turopolski)
1. „Ja” czyli pojęcie siebie
2. Interpersonalny charakter pojęcia siebie („ja”)
3. Podsumowanie

IV. Kierowanie sobą i konstruowanie działania: dwie współczesne teorie motywacji (napisała Aleksandra Tokarz)
1. Wprowadzenie
2. Wymagania względem teorii motywacji
3. Motywacja samoistna i samoukierunkowanie - koncepcja Deciego i Ryana
3.1. Podstawowe założenia teoretyczne - koncepcja integracji organicystycznej
3.2. Teoria oceny poznawczej
3.3. Teoria orientacji kauzalnej
4. Od potrzeb do projektu działania - koncepcja motywacji Josepha Nuttina
4.1. Podstawowe założenie teoretyczne: jednostka JA – Świat
4.2. Geneza i struktura procesu motywacyjnego
4.2.1. Koncepcja potrzeb
4.2.2. Struktura procesu motywacyjnego
4.3. Metodologiczna charakterystyka koncepcji Nuttina
5. Zakończenie

V. Rola czynników genetycznych i środowiskowych w kształtowaniu cech osobowości - przegląd metod badawczych (napisał Romuald Polczyk)
1. Metody badawcze genetyki behawioralnej
1.1. Metody kontrolujące podobieństwo genetyczne
1.1.1. Badania z udziałem osób spokrewnionych i dzieci adoptowanych
1.1.2. Badania polegające na kontrolowanej hodowli
1.2. Metody predykcyjne
1.2.1. Predykcja z modelu zakładającego wpływ środowiska
1.2.2. Predykcja z modelu zakładającego wpływ genetyczny
2. Uwagi końcowe

VI. Rozumienie symboli w psychologii głębi (napisała Celina Pieniążek)

VII. Mit w ujęciu Josepha Campbella (napisała Celina Pieniążek)

VIII. Sama Keena „mityczna podróż do wewnątrz” (napisała Małgorzata Opoczyńska)
1. Mity, którymi żyjemy
2. Narracyjny charakter „mitycznej podróży do wewnątrz”
3. Etapy „mitycznej podróży”

IX. Człowiek wobec wartości (napisała Małgorzata Opoczyńska)
1. O naturze wartości
1.1. Stanowisko subiektywizmu aksjologicznego
1.2. Stanowisko obiektywizmu aksjologicznego
1.3. Rozumienie wartości w psychologii
2. Frankla koncepcja wartości
3. Kształtowanie się indywidualnego świata wartości człowieka w biegu życia
3.1. Poznanie wartości
3.2. Urzeczywistnianie wartości
4. Przemiany w indywidualnym świecie wartości

X. W poszukiwaniu jedności i celu. Wybrane techniki narracyjne (napisała Urszula Tokarska)
1. Wybrane techniki narracyjne
1.1. Narracja, opis, argumentacja. Biograficzny wywiad narracyjny F. Schiitzego
1.2. Sam Keen - w poszukiwaniu osobowego mitu
1.3. „Opowiedz historię” - metafora książki w ujęciu McAdamsa
2. Psychologia narracyjna L. Elsbreego
2.1. Typy opowieści według L. Elsbreego
2.2. Typy opowieści według N. Frye
3. Filozofia jednocząca J. Fowlera
4. Scalenie w milczeniu. Medytacje A. de Mello
5. Test konfrontacji ze sobą H. Hermansa

XI. Konfrontacja z samym sobą w ujęciu D. J. Levinsona (napisała Urszula Tokarska)
1. Wywiad biograficzny
2. Indywidualna struktura życia
3. Powracające zadanie rozwojowe: konfrontacja z sobą
4. Uwagi końcowe

XII. Zarys metody fenomenologicznej oraz możliwości jej zastosowania w psychologii (napisał Jacek Neckar)
1. Fenomenologia a psychologia
2. Podstawowe fazy postępowania fenomenologicznego
2.1. Badanie poszczególnych zjawisk
2.1.1. Fenomenologiczna naoczność (doświadczenie-Auschauung)
2.1.2. Analiza fenomenologiczna
2.1.3. Opis fenomenologiczny
2.2. Badanie ogólnej istoty (intuicja ejdetyczna)
2.3. Pojmowanie zasadniczych związków pomiędzy istotami
2.4. Obserwowanie sposobów jawienia się zjawisk
2.5. Badanie konstytuowania się zjawiska w świadomości
2.6. Zawieszenie wiary w istnienie przedmiotu - redukcja fenomenologiczna
2.7. Interpretacja pojętych znaczeń (sensów)
3. Zastosowanie metody fenomenologicznej w psychologii

XIII. Niektóre najnowsze zagadnienia badawcze w problematyce pomiaru osobowości (napisał Romuald Polczyk)
1. Projekty osobiste jako jednostka opisu osobowości
2. Nie wszystko dla wszystkich - powszechność cech
3. Stabilna zmienność - wzorce przemian czasowych
4. Cechy osobowości a zachowanie
5. Psychologia spostrzegania społecznego a pomiar osobowości
6. Zmienna aprobaty społecznej w badaniu cech osobowości

XIV. Efekt motyla w psychologii (napisał Ryszard Stocki)
1. Wprowadzenie
2. Efekt motyla w meteorologii

3. Systemy dynamiczne w psychologii 3.1. Błędy popełniane w statycznych teoriach psychologicznych
3.2. Podstawowe warunki stosowania teorii układów dynamicznych w psychologii
4. System poznawczy jako ekosystem wyspy
5. Podstawowe pojęcia modelu wzrostu poznawczego
5.1. Wzrost poznawczy
5.2. Poziom wzrostu
5.3. Wielkość wzrostu
5.4. Zasoby wzrostu
5.5. Ładowność
5.6. Niewykorzystane możliwości wzrostu
5.7. Bezpośrednie i opóźnione efekty procesów wzrostu poznawczego
6. Tradycyjnie skonstruowany model wzrostu poznawczego i językowego
6.1. Model matematyczny wzrostu słownika
6.2. Model a dane empiryczne
7. Konstrukcja modelu opartego na teorii układów dynamicznych
7.1. Ogólne założenia teorii układów dynamicznych
7.2. Słownik dziecka opisany w czterowymiarowej przestrzeni fazowej
8. Podsumowanie

Bibliografia