Wybrane zagadnienia dydaktyki matematyki
Grzegorz Bryll, Robert Sochacki
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | NOWIK |
Rok wyd.: | 2012 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 406 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788362687213 |
ISBN: | 978-83-6268-721-3 |
Data: | 2012-04-02 |
Opis książki:
Książka adresowana jest do szerokiego kręgu odbiorców. Mogą z niej korzystać nauczyciele matematyki i studenci kierunków nauczycielskich, a także licealiści i osoby podejmujące studia. Jest ona rezultatem wielu własnych przemyśleń i doświadczeń dydaktycznych Autorów. W książce omawia się głównie te zagadnienia, które są pomijane lub wzmiankowane w zwartych pracach o charakterze dydaktycznym.Główny nacisk położony został na poprawne kształtowanie pojęć matematycznych oraz na prezentację mało spopularyzowanych metod nauczania niektórych zagadnień. Autorzy dołożyli starań, aby nauczanie matematyki uczynić atrakcyjnym, nie rezygnując z rzetelności i poprawności prezentacji materiału rzeczowego. Dla ułatwienia zrozumienia wielu pojęć i problemów podano liczne przykłady i komentarze.
W części ?Algebra i analiza matematyczna? omawia się różne sposoby nauczania o rodzajach liczb i różne ujęcia nauki o wielomianach, wyjaśnia się pojęcie działania odwrotnego, podaje się przykłady zastosowań ciągów arytmetycznych i geometrycznych wyższych stopni. Analizuje się także pojęcie środka ciężkości oraz prezentuje się różne metody rozwiązywania równań rekurencyjnych, poparte licznymi przykładami.
W części ?Geometria? podaje się m.in. sposób zastosowania wzoru Simpsona i jego uogólnienia do obliczania objętości brył i pól figur płaskich, sposób zastosowania metody figur równoważnych do rozwiązywania zadań arytmetycznych i algebraicznych oraz sposoby wykorzystania wektorów do rozwiązywania zadań dotyczących roztworów, mieszanin i stopów.
Część ?Logika? poświęcona jest różnym rodzajom definicji i błędom w definiowaniu pojęć, obejmuje kwestie związane z dystrybutywnym i mereologicznym rozumieniem zbioru, wyjaśnia różnice pomiędzy pojęciami syntaktycznymi i semantycznymi (m.in. różnice między teoriami i modelami teorii), omawia trudności związane z rozumieniem dowodu nie wprost, podaje pewne propozycje dotyczące nauczania o indukcji zupełnej.
Autorzy wyrażają przekonanie, że książka wzbogaci wiedzę merytoryczną Czytelnika oraz rozszerzy zakres Jego narzędzi badawczych stosowanych przy rozwiązywaniu zadań matematycznych.
Książka "Wybrane zagadnienia dydaktyki matematyki" - Grzegorz Bryll, Robert Sochacki - oprawa miękka - Wydawnictwo NOWIK. Książka posiada 406 stron i została wydana w 2012 r.