Współprzestrzenie edukacji. Szkoła - Rodzina - Społeczeństwo - Kultura
Mirosława Nyczaj-Drąg, Michał Głażewski
(red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 212 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373084780 |
ISBN: | 83-7308-478-9 |
Data: | 2001-02-03 |
Opis książki:
Prezentowana publikacja składa się z kilkunastu artykułów, które podzielone zostały na trzy części tematyczne. Pierwsza część, zatytułowana "Współprzestrzeń szkolno-pedagogiczna”, opisuje zagadnienia kształcenia nauczycieli, konfliktu jako kompetencji rozwojowej człowieka, przeciwdziałania agresji dzieci i młodzieży w szkole oraz pedagogiki społecznej wobec wychowawczych kontekstów pracy socjalnej w środowiskach szkolnych.
Druga część publikacji "Współprzestrzeń rodzinno-szkolna” porusza m.in. tematy współpracy rodziny i szkoły jako funkcji życia społecznego, współpracy rodziców i nauczycieli w procesie wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, dialogu i współdziałania szkoły z domem rodzinnym, zapobiegania zagrożeniom stwarzanym przez rodziców.
W trzeciej części książki zatytułowanej "Współprzestrzeń społeczno-kulturowa” poruszono m.in. zagadnienia konieczności i ryzyka instytucjonalizacji dzieciństwa, źródeł witalności edukacji w rodzinie i szkole, gier reklam – czyli roli dziecka w postmodernistycznej wizji konsumpcji masowej.
Książka adresowana jest do bardzo szerokiego kręgu odbiorców związanego ze światem pedagogiki i wychowania dzieci i młodzieży.
Książka "Współprzestrzenie edukacji. Szkoła - Rodzina - Społeczeństwo - Kultura" - Mirosława Nyczaj-Drąg, Michał Głażewski (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.
Spis treści:
Ponowoczesne współprzestrzenie artefaktu dziecięctwa
Część I
Współprzestrzeń szkolno-pedagogiczna
Zbigniew Kwieciński
Zmienić kształcenie nauczycieli
Lech Sałaciński
Kategoria konfliktu jako kompetencja rozwojowa człowieka
Grażyna Miłkowska
Agresja w polskiej szkole i sposoby jej przeciwdziałania
Arkadiusz Żukiewicz
Pedagogika społeczna wobec wychowawczych kontekstów pracy socjalnej/społecznej w środowiskach szkolnych
Część II
Współprzestrzeń rodzinno-szkolna
Andrzej Olubiński
Współpraca rodziny i szkoły jako funkcja życia społecznego
Andrzej Twardowski
Współpraca nauczycieli i rodziców w procesie wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych intelektualnie
Piotr Kowolik
Dialog i współdziałanie szkoły z domem rodzinnym
Ewa Jarosz
O nowych obszarach działań nauczycieli – zapobieganie zagrożeniom dzieci stwarzanym przez rodziców
Danuta Waloszek
Czy szkoła może być miejscem wzajemnego porozumienia się nauczycieli – rodziców – uczniów
Część III
Współprzestrzeń społeczno-kulturowa
Mirosława Nyczaj-Drąg
Dzieci wysokiej jakości w ponowoczesnym świecie. Esej o konieczności i ryzyku instytucjonalizacji dzieciństwa
Marek Budajczak
O źródłach witalności edukacji w rodzinie i szkole w kontekście sporu między modernizmem i postmodernizmem
Natalia Krzyżanowska
Gry reklamy: rola dziecka w postmodernistycznej wizji konsumpcji masowej
Michał Głażewski
Dziecięcość jako monstrum i wspólnik filozofów