Współpraca szkoły z rodziną w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dziecka z lekkim upośledzeniem umysłowym - działania stosowane i postulowane
Dorota Smykowska
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2008 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 360 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373088207 |
ISBN: | 978-83-7308-820-7 |
Data: | 2008-06-24 |
Opis książki:
Przedmiotem publikacji jest współdziałanie szkoły specjalnej i rodziny w zaspokajaniu potrzeb rozwoju biologicznego, psychospołecznego i kulturalnego dziecka lekko upośledzonego umysłowo. Zbadanie i ukazanie tego problemu w dzisiejszych warunkach życia dzieci upośledzonych umysłowo i ich rodzin wydaje się zasadne poznawczo i wskazane z terapeutycznego punktu widzenia. Podjęte w publikacji badania stanowiły próbę odpowiedzi na następujące pytanie:
Jakie są realne możliwości stymulowania rozwoju biopsychosocjokulturalnego dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim w obecnych warunkach społecznych i oświatowych poprzez optymalizację współdziałania szkoły specjalnej i rodziny? Opracowanie składa się z części teoretycznej, metodologicznej i empirycznej.
W części teoretycznej znajduje się analiza polskiej i zagranicznej literatury przedmiotu ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących roli rodziny, szkoły i grupy rówieśniczej w zaspokajaniu potrzeb rozwoju biologicznego, psychospołecznego i kulturalnego dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim, a także istoty upośledzenia umysłowego.
Część metodologiczna prezentuje konceptualizację badań empirycznych. Zastosowane rozwiązania metodologiczne pozwoliły na hipotetyczne sformułowanie kierunków aktywności szkoły specjalnej i rodziny służącej stymulowaniu rozwoju biopsychosocjokulturalnemu dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim oraz na opracowanie głównych założeń programu optymalizacji współdziałania tych dwóch środowisk wychowawczych.
W części empirycznej znajduje się analiza uzyskanych wyników badań, przeprowadzonych w środowisku rodzinnym i szkolnym dzieci upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim. Badania pozwoliły na poznanie i ocenę funkcjonowania środowiska rodzinnego i szkolnego, rozpatrywanego na gruncie zaspokajana potrzeb rozwoju biologicznego, psychospołecznego i kulturalnego tych dzieci. Konsekwencją takiej analizy i oceny było ukazanie możliwości i form stymulowania tego rozwoju dziecka w szkole i w rodzinie. Prowadzone badania ukazały również związek pomiędzy warunkami rozwoju biopsychosocjokulturalnego dziecka w rodzinie, wydolnością wychowawczą rodziców, a poziomem zagrożenia tego rozwoju. Pozwoliły także na określenie form i zakresu istniejącej współpracy między szkołą specjalną a rodziną oraz na poznanie oczekiwań rodziców woobec szkoły i nauczycieli. Jednocześnie dane pochodzące z rozpoznań dały podstawy do krytycznego spojrzenia na efekty tego współdziałania, stworzyły możliwości dla propozycji jego modyfikowania i postulowania badań naukowych w zakresie ulepszenie warunków rozwoju biopsychosocjokulturalnego dziecka i udoskonalenia współdziałania szkoły specjalnej z rodziną.Materiał badawczy jest wzbogacony opisami 20 przypadków uczniów, stanowiących ilustrację danego zagrożenia lub uwarunkowania.
Książka "Współpraca szkoły z rodziną w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dziecka z lekkim upośledzeniem umysłowym - działania stosowane i postulowane" - Dorota Smykowska - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 360 stron i została wydana w 2008 r.
Spis treści:
Rozdział I
Podstawowe środowiska wychowawcze oraz ich współpraca
w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dzieci
1. Środowisko wychowawcze -jego podział i struktura
2. Współpraca szkoły i rodziny we wspomaganiu rozwoju dzieci
3. Współpraca rodziców i nauczycieli we wspomaganiu rozwoju dzieci
Rozdział II
Zjawisko upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim
1. Wprowadzenie w problematykę upośledzenia umysłowego
2. Specyfika rozwoju osobowościowego dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
2.1. Rozwój biologiczny
2.2. Rozwój psychiczny
2.2.1. Zaburzenia rozwoju psychicznego u dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
2.2.2. Sfera emocjonalna u dzieci lekko upośledzonych umysłowo
2.3. Rozwój społeczny
2.4. Rozwój kulturalny
3. Obecny stan wiedzy naukowej (badań) o upośledzeniu umysłowym dzieci
Rozdział III
Rola rodziny i szkoły w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych
dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym
1. Rodzina jako środowisko zaspokajające potrzeby rozwojowe
dziecka upośledzonego umysłowo
1.1. Rozwój biologiczny
1.2. Rozwój psychospołeczny
1.3. Rozwój kulturalny
1.4. Rodzina z dzieckiem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim
2. Szkoła jako środowisko zaspokajające potrzeby rozwojowe uczniów upośledzonych umysłowo
2.1. Pomoc szkoły w biologicznym rozwoju uczniów
2.2. Działania szkoły wspierające psychospołeczny rozwój uczniów
2.3. Rola szkoły w kulturalnym rozwoju uczniów
2.4. Praca szkoły nad zaspokajaniem potrzeb rozwojowych
uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
3. Znaczenie klasy szkolnej w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
Rozdział IV
Konceptualizacja i realizacja własnych badań empirycznych
1. Przedmiot i metodologiczne założenia badań
2. Problematyka badań
3. Metoda i techniki badawcze
4. Teren badań i grupa respondentów
5. Etapy i realizacja badań środowiskowych
6. Organizacja i przebieg badań
Rozdział V
Uwarunkowania rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim 1. Rodzinne warunki rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
1.1. Czynniki rozwoju biologicznego
1.2. Czynniki rozwoju psychospołecznego
1.3. Czynniki rozwoju kulturalnego
2. Zagrożenia w rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo
w stopniu lekkim występujące w środowisku rodzinnym
2.1. Zagrożenia w rozwoju biologicznym
2.2. Zagrożenia w rozwoju psychospołecznym
2.3. Zagrożenia w rozwoju kulturalnym
3. Typologia rodzin z dzieckiem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim
3.1. Kryterium warunków bio-psycho-socjo-kulturalnego rozwoju dziecka
3.2. Kryterium odniesienia (stosunku) rodziców do szkoły specjalnej
4. Warunki rozwoju i adaptacji dzieci upośledzonych umysłowo
w stopniu lekkim w środowisku szkoły specjalnej
4.1. Czynniki rozwoju biologicznego
4.2. Czynniki rozwoju psychospołecznego
4.3. Czynniki rozwoju kulturalnego
5. Zagrożenia w rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo
w stopniu lekkim występujące w środowisku szkoły specjalnej
5.1. Zagrożenia w rozwoju biologicznym
5.2. Zagrożenia w rozwoju psychospołecznym
5.3. Zagrożenia w rozwoju kulturalnym
Rozdział VI
Współpraca szkoły specjalnej z rodziną
w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dziecka
upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim
1. Pomoc szkoły w korygowaniu i kompensowaniu zaburzeń rozwoju biologicznego dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim
2. Współpraca szkoły specjalnej z rodziną w zakresie wspierania psychospołecznego rozwoju dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim
3. Współpraca szkoły specjalnej z rodziną w tworzeniu warunków rozwoju kulturalnego dziecka z lekkim upośledzeniem umysłowym
4. Współpraca szkoły specjalnej z rodziną we wspomaganiu ogólnego rozwoju dziecka z lekkim upośledzeniem umysłowym
Rozdział VII
Stosowane i postulowane działania służące zaspokajaniu potrzeb rozwojowych uczniów
upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
1. Zmiany w aktywności i oczekiwaniach rodziny w wyniku współdziałania ze szkołą specjalną w zakresie zaspokajania potrzeb rozwojowych dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
2. Zmienianie typu i charakteru działań szkoły w wyniku współpracy ze środowiskiem rodzinnym dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
3. Krytyczne spojrzenie na rezultaty współpracy szkoły specjalnej z rodziną w procesie zaspokajania potrzeb rozwojowych dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
4. Postulaty dalszych badań naukowych w zakresie poznawania i ulepszania warunków rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
Zakończenie
Bibliografia
Literatura metodologiczna
Literatura przedmiotu
Literatura pomocnicza
Aneksy
Aneks 1
Kwestionariusz wywiadu środowiskowego w rodzinie
Aneks 2
Narzędzie oceny poziomu zaspokajania potrzeb
bio-psycho-socjo-kulturalnego rozwoju dziecka w rodzinie
Aneks 3
Karta indywidualna dziecka
Aneks 4
Działalność szkoły specjalnej we wspieraniu
rozwoju bio-psycho-socjo-kulturalnego swoich uczniów
Aneks 5
Kwestionariusz wywiadu z dyrektorem szkoły dotyczący zaspokajania przez szkołę potrzeb bio-psycho-socjo-kulturalnego rozwoju dziecka niepełnosprawnego intelektualnie i współdziałania szkoły z jego rodziną
Aneks 6
Dyspozycja do rozmowy z wychowawcą klasy
Aneks 7
Zestaw pytań do samooceny ucznia
Aneks 8
Propozycja planu pracy wychowawczo-społecznej z rodzicami
Aneks 9
Proponowany plan działania na terenie szkoły
-bezpośrednio ukierunkowany na dziecko -jako pomoc
w zaspokajaniu potrzeb rozwoju bio-psycho-socjo-kulturalnego
Aneks 10
Kwestionariusz ankiety skierowany do rodziców na temat współpracy szkoły z rodziną
Aneks 11
Karta samooceny zachowania