Współczesne modele kształcenia nauczycieli przedszkola
Halina Dmochowska
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 200 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373088849 |
ISBN: | 978-83-7308-884-9 |
Data: | 2007-11-30 |
Opis książki:
W książce skupiono się na aktualnych formach kształcenia nauczycieli przedszkola, jednak dla uwypuklenia problemu kształcenia nauczyciela w bardzo dużym uproszczeniu prześledzono jego wcześniejsze formy. Badania nauczycieli reprezentujących różne formy kształcenia oraz podnoszących poziom swojego wykształcenia (do studiów licencjackich bądź magisterskich) przeprowadzono w latach 1995 – 1999.
Podręcznik podzielono na siedem rozdziałów, w których poruszono m.in. zagadnienia okresu dzieciństwa i jego znaczenia w rozwoju człowieka w poglądach filozofów i pedagogów, przyjrzano się współczesnemu przedszkolu będącemu elementem systemu edukacyjnego, przeanalizowano start zawodowy badanych nauczycieli, opisano rolę nauczyciela z wykształceniem akademickim w przedszkolu oraz przedstawiono pożądany obraz nauczyciela przedszkola we współczesnych rozważaniach teoretycznych i wskazaniach metodycznych.
Książka powinna znaleźć odbiorców wśród studentów pedagogiki przedszkolnej oraz kadry akademickiej, która może kontynuować badania nad kształceniem nauczycieli przedszkola.
Książka "Współczesne modele kształcenia nauczycieli przedszkola" - Halina Dmochowska - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.
Spis treści:
Rozdział I
Problemy badawcze i przyjęty sposób ich rozwiązania
Rozdział II
Okres dzieciństwa i jego znaczenie w rozwoju człowieka w poglądach filozofów i pedagogów
Dziecko i znaczenie opieki nad nim
Specyfika okresu przedszkolnego
Rozdział III
Spojrzenie na współczesne przedszkole jako element systemu edukacyjnego
Zadania przedszkola a wymagania wobec nauczyciela
Program jako wyznacznik obszaru działań edukacyjnych nauczyciela i dzieci
Przedszkole jako szansa wyrównania startu szkolnego
Rozdział IV
Start zawodowy badanych nauczycieli
Ogólny obraz badanej grupy
Pierwsze doświadczenie zawodowe nauczycieli bez przygotowywania pedagogicznego
Pierwsze źródła przygotowania zawodowego
Charakter uzyskiwanych kwalifikacji z perspektywy aktualnej rzeczywistości edukacyjnej
Rozdział V
Absolwent Studium Nauczycielskiego (SN) i Wyższych Studiów Nauczycielskich (WSN) wobec zmieniających się oczekiwań zawodowych
Społeczne oczekiwania profesjonalnej opieki nad dziećmi
Budowanie i modernizowanie programów kształcenia
Kształtowanie się postaw zawodowych
Treści kształcenia preferowane przez absolwentów pomaturalnych form kształcenia
Motywy dalszej nauki
Ocena społeczna form kształcenia w perspektywie zmiany zadań przedszkola
Rozdział VI
Nauczyciel z wykształceniem akademickim w przedszkolu
Modyfikacja kształcenia akademickiego
Edukacyjny model kształcenia licencjackiego
Oczekiwania społeczne i pożądane kwalifikacje zawodowe
Rozdział VII
Pożądany obraz nauczyciela przedszkola we współczesnych rozważaniach teoretycznych i wskazaniach metodycznych
Refleksje końcowe
Bibliografia
Inne źródła
Aneksy