Wsłuchując się w Słowo Boga. Proste rady dla indywidualnego i wspólnotowego lectio divina
Gianni Cappelletto
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Bratni Zew |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 65 s. |
Wymiar: | 130x210 mm |
EAN: | 9788388903984 |
ISBN: | 83-88903-98-5 |
Data: | 2006-07-18 |
Opis książki:
Książka przedstawia proste i praktyczne rady pomocne we wzroście duchowym. Odnoszą się one do medytacji Słowa Bożego: lectio divina. Sposób ten polega na czytaniu tekstu Pisma Świętego w świetle Ducha Świętego, który jest protagonistą w każdym doświadczeniu duchowym chrześcijanina. Tylko Duch Święty jest w stanie sprawić, że Słowo, czytane i zrozumiane przez czytelnika, dzięki jego inteligencji i mądrości (lectio), rozważane z uwagą i słuchane z miłością w sercu (meditatio) stanie się prawdziwą modlitwą (oratio) i owocną kontemplacją (contemplatio). Tylko Duch Święty pozwala Słowu na "wcielenie się” w życie i przemianę (conversio) oraz uczynienie z chrześcijanina swojego przekonywującego świadka (testificatio) poprzez podjęcie konkretnych zobowiązań (actio).
Książka jest rekomendowana przez Konferencję Episkopatu Włoch.
FRAGMENT
Fragment wprowadzenia
Niech Pan obdarzy Cię pokojem!
Jak zauważyłeś, chodzi tu o "lectio” = czytanie, lekturę w całym tego słowa znaczeniu. Jest to słuchanie, które zajmuje cię w pełni, całą twą inteligencję i wszelkie twe myśli, zajmuje serce i głębokości sumienia; daje siłę i zdolności potrzebne do zaangażowania się (por. Pwt 6,4-8; Mk 12,28-31). "Lectio”, jak powiedzieliśmy, jest czytaniem, nie jest prostym studiowaniem podjętym z czystych motywów poszerzenia wiedzy ale "zebraniem” przesłania, które Bóg wyraża na kartach Pisma Świętego i doświadczenia go we własnym życiu. "Divina” ponieważ przedmiotem modlitewnego słuchania jest Słowo Boga, słowo natchnione przez Boga, czyli słowo Boże choć wyrażone w języku ludzkim (Dei Verbum 11-12). Jest to "czytanie Boże” (Lectio divina) również dlatego, że odbywa się pod natchnieniem Ducha Świętego, który jest w stanie otworzyć twój umysł na mądrość Pisma (por. Lk. 24,45) i wprowadzić cię w kontakt "z głębią twego serca i umysłu” (św. Justyn). Duch Święty pozwala też na poznanie "głębokości Boga” (1Kor 2,10). Celem "lectio” jest doprowadzenie cię do spotkania z Bogiem, który jako jedyny może objawić ci całą prawdę o sobie i o tobie (por. J 16,13). Na koniec, jest to czytanie "Boże” ponieważ chce doprowadzić do końca proces przebóstwienia zapoczątkowany w tobie podczas chrztu. Inaczej mówiąc, jest to droga do stania się "synem Bożym” w pełni.
By ułatwić ci to wszystko, jesteś już na początku drogi, zaproszony do "zachowania gorliwości Marty i pobożności Marii” (Izaak z klasztoru Stella). "Gorliwość Marty” przywołuje zaangażowanie, które musisz włożyć aby poprawnie odczytać tekst i zrozumieć, co Bóg chce ci powiedzieć poprzez usłyszane Słowo. Dzięki "pobożności Marii” przyjmiesz zachowanie człowieka, który z otwartym umysłem i sercem przyjmuje Słowo Boga, jak nasienie które zapładnia twoją egzystencję (por. Łk 10,38-42).
W tym momencie, ważnym jest, abyś uświadomił sobie, że nie jesteś sam na tej drodze; inni wierzący poprzedzają cię na tej drodze, ale wielu innych, dziś kroczy tą samą ścieżką i są twoimi towarzyszami podróży. Metoda "lectio divina” ma swe korzenie w świecie hebrajskim i zapewne sposób ten znał Jezus z Nazaretu. Metoda ta była używana jako narzędzie w życiu duchowym i w działalności duszpasterskiej przez Ojców Kościoła, w czasach kiedy Biblia nie była tylko zwykłą książką i punktem odniesienia, ale "księgą życia” indywidualnych chrześcijan i grup eklezjalnych. Od czasów Średniowiecza metoda ta została zamknięta wewnątrz klasztorów, dzisiaj dzięki zaleceniom Soboru Watykańskiego II (1962-1965) metoda ta odzyskuje powoli swój dawny splendor. W jednym z dokumentów z 18 listopada 1965 Ojcowie soborowi, oprócz włączenia samych siebie "w pobożne nasłuchiwanie Słowa Boga” aby móc później z przekonaniem głosić go innym (Dei Verbum 1), zachęcają wszystkich wiernych chrześcijan, w sposób szczególny kapłanów, osoby konsekrowane i tych, którzy sprawują misję głoszenia Słowa Bożego, do "poznania Jezusa Chrystusa” (Flp 3,8) poprzez częste czytanie Pisma Świętego, połączone z modlitwą, aby w ten sposób mogło dojść do rozmowy między Bogiem a człowiekiem (Dei Verbum 25). Trzydzieści lat od tego wydarzenia, które było nowym impulsem w życiu duchowym wielu chrześcijan, również nasi biskupi uważają "lectio divina” za metodę uprzywilejowaną wśród wszystkich innych gdyż jest "metodą duchową opartą na solidnym fundamencie teologicznym, dostępną dla wszystkich i pożyteczną w pracy nad wzrostem wiary”. Metoda ta powinna być wprowadzana i podtrzymywana poprzez refleksję, która poda argumenty za jej przyjęciem, wyjaśni trudności, ukaże jej cel i sposób i zakorzenienie w tradycji Kościoła, uwypukli pokłady możliwości, które z niej wypływają dla życia we wspólnocie wiary; oraz podkreśli wielkie zmiany jakie wprowadza w ewangeliczne praktykowanie miłosierdzia.
Na początku Trzeciego tysiąclecia, papież Jan Paweł II głosi: "koniecznym jest aby słuchanie Słowa Bożego stało się życiowym spotkaniem, jak w starożytnej i ciągle aktualnej metodzie "lectio divina”, która pozwala w tekście biblijnym spotkać żywe Słowo, które wzywa, wskazuje kierunek, kształtuje egzystencję” (Jan Paweł II, Novo millennio ineunte).
Teraz, chciałbym poprowadzić cię do odkrycia i doświadczenia momentów fundamentalnych na drodze "modlitewnego czytania Pisma Świętego”. "Lectio divina” wiernie praktykowana uczyni cię domownikiem w Biblii i towarzyszyć ci będzie ze swoimi owocami w odnowie duchowej twego życia.
Myślę, że będzie użyteczna dla ciebie jeśli podam ci charakterystykę narzędzi, które są ściśle niezbędne w tej drodze i powiem jak się ich używa.
Każde wydanie Pisma Świętego, jak zapewne zdążyłeś zauważyć, ma swój własny sposób podawania instrumentów potrzebnych do poprawnego odczytania tekstu i do korzystnego słuchania Słowa Bożego. Każda księga Pisma Świętego, jak widzisz, została podzielona dzięki liczbom na rozdziały i wersety. Narzędzia te wprowadzono w przeciągu wieków aby ułatwić odszukanie odpowiedniego urywka Pisma.
Na podstawie jakiego kryterium możesz wybrać tekst biblijny do "lectio” indywidualnego albo wspólnotowego? Zależy to od twojej drogi wiary: albo śledzisz cykl liturgiczny i korzystasz z czytań mszalnych niedzielnych i dnia powszedniego (biorąc pod uwagę przede wszystkim Ewangelię), albo twoja droga oparta jest o specyficzne tematy (np. Królestwo Boże, modlitwa, rodzina...) posługując się narzędziami, o których mówiliśmy wyżej. Możesz również robić tzw. "Lectio continua” jakiejś księgi, czyli czytasz po kolei całą księgę np. Rodzaju, List do Rzymian... Możesz także, kierować się szczególną sytuacją życiową (np. podjęcie jakiegoś obowiązku w parafii, rachunek sumienia, śluby zakonne, święcenia kapłańskie, chrzest albo jakieś wydarzenie losowe: śmierć kogoś bliskiego, choroba). Dobrym zwyczajem jest pogłębienie poprzez lekturę tekstów biblijnych tematów polecanych przez parafię, diecezję i grupy duszpasterskie.
W doświadczeniu wspólnotowego "lectio” byłoby użytecznym dla ciebie znać wcześniej tekst biblijny, nad którym macie medytować, aby przeczytać go samemu w spokoju i zastanowić się; to wcześniejsze przygotowanie służy do wzrostu w tobie pragnienia rzeczywistego spotkania ze Słowem, które jest w stanie wzbudzić radość, odpowiedzialność, życie.
Książka "Wsłuchując się w Słowo Boga. Proste rady dla indywidualnego i wspólnotowego lectio divina" - Gianni Cappelletto - oprawa miękka - Wydawnictwo Bratni Zew.
Spis treści:
1. Przygotuj swoje serce do słuchania
2. Czytaj i słuchaj z uwagą
3. Pogłębiaj, aby zrozumieć Słowo
4. Medytuj, aby wchłonąć Słowo
5. Módl się i kontempluj Słowo Boże
6. Podziel się owocami słuchania i modlitwy
7. Wybierz jedno słowo dla twego życia
8. Zakończ modlitwą