Wprowadzenie do teorii zbiorów klas wysokości dźwięku Allena Forte a
Iwona Lindstedt
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego |
Rok wyd.: | 2004 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 326 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788323500933 |
ISBN: | 83-235-0093-2 |
Data: | 2001-02-02 |
Opis książki:
Książka niniejsza jest pierwszą pozycją na polskim rynku wydawniczym, w której przedstawiono w sposób szczegółowy teorię zbiorów klas wysokości dźwięku (pitch-class set theory) stworzoną przez amerykańskiego teoretyka muzyki Allena Forte`a w latach sześćdziesiątych ubiegłego stulacia. Obok teorii Heinricha Schenkera— stanowi ona podstawową metodę współczesnej analizy muzycznej, metodę powszechnie stosowaną na całym świecie.
W książce zdefiniowano główne pojęcia teorii zbiorów klas wysokości dźwięku oraz przedstawiono rys historyczny zastosowania tej — wywodzącej się z matematycznej teorii grup — metody do interpretacji zjawisk muzycznych.
Oprócz oryginalnych idei Allena Forte`a przedstawiono koncepcje wyprowadzone z nich przez innych autorów, będące swego rodzaju rozszerzeniami lub modyfikacjami. W książce zawarto ponadto przykłady analiz posttonalnych dzieł muzycznych przeprowadzonych z zastosowaniem teorii zbiorów klas wysokości dźwięku oraz omówiono programy komputerowe wspomagające analizę metodą Forte`a.
Książka Wprowadzenie do teorii zbiorów klas wysokości dźwięku Allena Forte`a. Idee orginalne— rozszerzenia— modyfikacje przeznaczona jest dla muzykologów i teoretyków muzyki oraz dla studentów, którym służyć może jako zbiór wskazówek do analizy skomplikowanej struktury muzyki XX wieku. Sięgnąć jednak po nią mogą również wszyscy ci Czytelnicy, którzy interesują się związkami istniejącymi między muzyką a naukami ścisłymi.
Książka "Wprowadzenie do teorii zbiorów klas wysokości dźwięku Allena Forte a" - Iwona Lindstedt - oprawa miękka - Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Książka posiada 326 stron i została wydana w 2004 r.
Spis treści:
Rozdział 1. Wprowadzenie
Rozdział 2. Podstawowe założenia
2.1. Zbiory i klasy zbiorów
2.2. Klasyfikacja zbiorów
2.2.1. Porządek normalny (normal order) lub foriua normalna (normal form)
2.2.2. Forma podstawowa (prime. fortn)
Rozdział 3. Relacje między zbiorami klas wysokości dźwięku
3.1. Relacja hiwariancji i symetria zbioru
3.1.1. Inwariancja transpozycyjna
3.1.2. Inwariancja inwersyjna
3.2. Relacja inkluzji: zbiory podrzędne (podzbłory) i zbiory nadrzędne (nadzbiory)
3.2.1. Podzbiory inwariantne transpozycyjnie
3.2.2. Podzbiory inwariantne inwersyjnie
3.3. Relacja dopehiienia (komplementaniości)
3.4. Relacje iiiwariancji i inkluzji a tablice interwałów sukcesywnych (successive-interval arrays) Richarda Chrismana
3.4.1. Calkowita inwariancja transpozycyjna
3.4.2. Całkowita inwariancja inwersyjna
: 3.4.3. Podzbiory inwariantne transpozycyjnic i inwersyjnie
3.4.4. Liczba inwariantnych klas wysokości dźwięku na danyin poziomie transpozycyjnym
3.5. Relacje podobieństwa
3.6. Relacje porządkujace a podstawowy wzór interwałowy (basic interval pattern)
3.7. Kompleksy zbiorów
3.7.1. Wlaściwość zamknięcia
3.7.2. Inwariacja w kompleksie zbiorów
3.7.3. Relacje podobieństwa w kompleksie zbiorów
3.7.4. Zastosowame kompleksów zbiorów w analizie
Rozdział 4. Inne miary podobieństwa między zbiorami klas wysokości dźwięku
4.1. Miary podobieństwa oparte ua wektorze interwalowym i relacji inkluzji
4.2. Miary podobieństwa oparte na idei kompleksów zbiorów i relacji inkluzji
4.2.1. Kompleks KI Roberta Morrisa
4.2.2. Kompleks Ki Richarda Kapłana
4.2.3. Punkty maksymalne i regiony zbiorów Tore Erikssona
Rozdział 5. Rodzaje zbiorów
5.1. Systein rodzajów zbiorów Alleua Forte`a
5.1.1. Porównanie rodzajów zbiorów
5.1.2. Relacja rodzajów zbiorów do kompleksów zbiorów Kh
5.1.3. Reguły interpretacji relacji rodzajowych
5.2. Teoria wyróżnienuia klas zbiorów Johna F. Doerksena
5.3. System rodzajów zbiorów Richarda S. Parksa
Rozdział 6. Idea analizy liriearnej a zbiory klas wysokości dźwięku
Rozdzial 7. Przykladowe analizy
7.1. Arnold Schönberg 3 Klavierstucke op. 11. nr 1
7.2. Arnmold Schönberg 6 Kleine Klavierstucke op. 19. nr G
7.3. Igor Strawiński 4 Etudes pour orchestra (1928). nr 2: Excentriquec 7.4. Antoii Webern 5 Orchester-Stücke (1913). nr 1: Bewegt (1)
7.5. Antoii Webern 5 Orchester-Stücke (1913), nr 1: Bewegt (2)
7.G. Olivier Messiaeu Petites esquisses d`oiseaux — II: Le merle noir
7.7. Igor Strawiński X Pieces for Clarinet Solo. nr 1 Orchester-Stücke
7.8. Claude Dcbussy Prclades z. 2: La terrase des audiences du clair de lune Orchester-Stücke
7.9. Olivior Messiacn Quatitour pour la fin du temps, cz. I: Lituryie de cristal t. 1-9 Orchester-Stücke
7.10. Anton Webern 5 Satze fur Streichquartett op. 5, nr 4Orchester-Stücke
7.11. Aleksander Skriabin Preludium op. 74, ur 4 Orchester-Stücke
Rozdział 8. Programy komputerowe do aiializy zbiorów klas wysokości dźwięku
Rozdział 9. Podsumowanie
Rozdzial A. Słownik terminów
Rozdział B. Właściwości klas zbiorów
Rozdzial C. Kompleksy zbiorów
C.l. Rozmiary kompleksów zbiorów Kh Allena Forte`a
C.2. Liczba inwariantnych podzbiorów kompleksu Kh
C.3. Kompleksy Ki Richarda Kaplana
C.4. Regiony zbiorów Tore Erikssona
Rozdział D. Relacje podobieństwa
Rozdział E. Rodzaje zbiorów
E.l. Rozkład zbiorów w obrębie 12 rodzajów
E.2. Relacje wybranych zbiorów do rodzajów
E.3. Zestawienie rodzajów zbiorów Allena Forte`a
Bibliografia
Indeks osób i utworów
Indeks terminów
Spis tabel i odniesień do materiału źródłowego/właścicieli praw autorskich
Spis rysunków i odniesień do materiału źródłowego/właścicieli praw autorskich