Wpływ szkolnictwa ludowego autonomicznej Galicji na kształt polskiej szkoły powszechnej w latach 1918-1922
Edmund Juśko
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 294 s. |
Wymiar: | 165x240 mm |
EAN: | 9788373633834 |
ISBN: | 83-7363-383-9 |
Data: | 2006-07-13 |
Opis książki:
Wykaz skrótów
Wstęp
1. Analiza tematu
2. Stan badań
3. Źródła
4. Konstrukcja pracy
Rozdział I
Charakterystyka i wartość polskiego szkolnictwa ludowego w zaborze pruskim, rosyjskim i austriackim w latach 1868-1918
1. Zabór pruski
2. Zabór rosyjski
3. Zabór austriacki
Rozdział II
Stanowiska galicyjskich stronnictw politycznych wobec polskiego szkolnictwa ludowego oraz powszechnego po uzyskaniu niepodległości
1. Stanowiska stronnictw socjalistycznych
2. Stanowiska stronnictw chłopsko-ludowych
3. Stanowiska stronnictw prawicowych
Rozdział III
Polityka oświatowa Rady Szkolnej Krajowej oraz jej stosunek do unifikacji szkolnictwa powszechnego w Polsce
1. Utworzenie Rady Szkolnej Krajowej
2. Działalność Rady Szkolnej Krajowej w latach 1867-1891
3. Polityka Rady Szkolnej Krajowej w okresie prezydentury Michała Bobrzyńskiego
4. Działania Rady Szkolnej Krajowej w latach 1914-1921
Rozdział IV
Kształcenie kadry pedagogicznej dla szkolnictwa powszechnego
1. Stan kwalifikacji nauczycieli szkół ludowych w zaborach
2. Kwalifikacje kadry pedagogicznej w szkołach powszechnych w pierwszych latach istnienia państwa polskiego
3. Formy doboru i typy zakładów kształcenia nauczycieli szkół powszechnych
3.1. Preaparandy
3.2. Seminaria nauczycielskie
3.3. Iinne formy podnoszenia kwalifikacji
4. Ustalenie kwalifikacji nauczycieli szkół powszechnych
Rozdział V
Założenia programowo-organizacyjne szkolnictwa powszechnego
1. Działalność galicyjskich organizacji oświatowych na rzecz rozwoju szkoły ludowej i powszechnej
2. Koncepcje programowo-organizacyjne szkolnictwa powszechnego po odzyskaniu niepodległości
3. Założenia ideowe pracy wychowawczej
Rozdział VI
Galicyjskie przepisy prawne a pragmatyka nauczycielska w niepodległej Polsce
Rozdział VII
Obowiązek szkolny w Galicji i w początkowym okresie istnienia szkół powszechnych
1. Wykonywanie obowiązku szkolnego w szkołach ludowych zaboru rosyjskiego i pruskiego
2. Realizacja obowiązku szkolnego w zaborze austriackim
3. Wdrażanie powszechności nauczania w pierwszych latach istnienia szkół powszechnych
Rozdział VIII
Baza materialna szkół ludowych i powszechnych
1. Stan bazy materialnej galicyjskich szkół ludowych
2. Baza materialna szkół powszechnych w pierwszych latach niepodległości
3. Stan bibliotek szkolnych
Rozdział IX
Charakterystyka nauczyciela galicyjskiej szkoły ludowej
1. Wymagania ideowe wobec nauczycieli
2. Sytuacja kadrowa w momencie tworzenia się szkolnictwa powszechnego
3. Liczba nauczycieli
4. Warunki pracy i sytuacja materialna
5. Wykształcenie i kwalifikacje pedagogiczne nauczycieli na terenie byłego zaboru austriackiego
6. Stan cywilny
7. Praca związkowa
Rozdział X
Organizacja i działalność władz szkolnych
1. Naczelne władze szkolne
2. Okręgowe władze szkolne
3. Powiatowe władze szkolne
3.1. Rada szkolna powiatowa
3.2. Rady szkolne miejscowe, dozory i opieki
3.3. Inspektorzy szkolni
3.4. Kierownicy szkół
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel i wykresów
Summary
Aneks. Ministrowie wyznań religijnych i oświecenia publicznego w latach 1918-1923
Indeks osobowy
Indeks nazw miejscowych i geograficznych
Książka "Wpływ szkolnictwa ludowego autonomicznej Galicji na kształt polskiej szkoły powszechnej w latach 1918-1922" - Edmund Juśko - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL.