Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2007 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 202 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373088894 |
ISBN: | 978-83-7308-889-4 |
Data: | 2007-11-30 |
Opis książki:
Powszechnie uważa się, że wpływ mediów masowych jest rodzajem oszustwa. Mówiąc o oddziaływaniu mediów używa się zwykle sformułowań w rodzaju: manipulacja, dominacja, władza, ubezwłasnowolnienie, kłamstwo, uprzedmiotowienie, kontrola społeczna i wielu jeszcze innych pojęć – zwykle o pejoratywnym znaczeniu.
Książka próbuje uporządkować zakres zjawisk wpływu mediów, przenosząc problem tego zjawiska z obszaru mediów na osobę wystawioną na ich wpływ. Praca skupia się na tych wątkach, w których odbiorca przekazu jest niemal ubezwłasnowolniony. Książka jest zilustrowana omówieniami filmów reklamowych jako typowych przekazów zawierających figury perswazyjne, co stanowi w niniejszym tekście egzemplifikację realizowanych przez media reguł wpływu. Jest to bardzo istotna publikacja m.in. z tego względu, iż wskazuje na ważną rolę komunikacji medialnej w procesie wychowania.
Książka może zainteresować zarówno osoby zawodowo zajmujące się kształceniem medialnym, jak i osoby interesujące się problematyką komunikacji masowej i jej oddziaływania.
Książka "Wpływ mediów. Konteksty społeczno-edukacyjne" - Bogusław Dziadzia - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 202 stron i została wydana w 2007 r. Cena 21.96 zł. Zapraszamy na zakupy!
Spis treści:
Rozdział I
Pomiędzy wpływem, manipulacją a poznaniem
Poprowadź mnie
Perswazja, kłamstwo, a czasem tylko przemilczenie
Uprawomocnienie wpływu
Poza kompetencją komunikacyjną?
I już nie żyjesz! O roli odbiorcy
Wpływ mediów. Próba definicji
Rozdział II
Medialne ośrodki perswazji
Prasa – pierwsze mediów masowe?
Kontrola i władza
Intymność i bezpośredniość radia
Telewizja – pierwsza pararzeczywistość
Tak naturalnie i wszędzie
Pararzeczywistość dla każdego
Kres wolności
Rozdział III
Elementarne figury perswazji na przykładzie filmu reklamowego
Humor
Radość – emocja podstawowa
Uśpienie racjonalności myślenia
Filozofia absurdu, czyli jak się żyje w Latającym Cyrku Monty Pytona
Śmiech i łzy
Erotyka i seks
Podłoże perswazyjności erotyki i seksu
Konwencje przedstawień kobiety
Naga prawda nie musi być piękna?
Wartość bezpieczeństwa
Niepewność statusu społecznego
Brak intymności
Autoprezentacja
Obietnice magicznego fetysza
Lęk
Wątpliwości związane z podejmowaniem decyzji
Niepewność realizacji potrzeb konsumpcyjnych
Lęk przed agresją
Lęk o przyszłość
Lęk przed utratą zdrowia lub śmiercią
Indywidualizacja
Indywidualizacja w kontekście umasawiania
Role społeczne
Brawura
Prospołeczność
Rodzina
Prospołeczne autorytety medialne
Dziecko
Zwierzęta
Rozdział IV
Uwiedź mnie!
Problemy i złudzenia analizy wpływu mediów
Szkoła uwodzenia
Z tobą, o tobie i dla ciebie
Egzystencjalnie, a więc jestem najważniejszy!
Fantasmagoria rzeczywistości, czyli obszar niepewności
Komunikat neutralny?
Manipulacja konieczna
Podsumowanie
Bibliografia