pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Władcy wyobraźni - sławni bohaterowie filmowi

Autor książki:

Grażyna Stachówna

Dane szczegółowe:
Wydawca: ZNAK
Rok wyd.: 2006
Oprawa: miękka
Ilość stron: 328 s.
Wymiar: 145x205 mm
EAN: 9788324007110
ISBN: 83-240-0711-3
Data: 2006-08-28
Cena wydawcy: 28.90 złpozycja niedostępna

Opis książki:

James Bond, Dracula, inżynier Mamoń, Batman, Scarlett O’Hara, Lassie, Jurek Kiler, King Kong – w tej książce każdy odnajdzie swojego ulubionego bohatera filmowego. Znana filmoznawczyni z wdziękiem, lekkością i dowcipem kreśli sylwetki pięćdziesięciu jeden charyzmatycznych postaci filmowych. Pod lupą znaleźli się ci, którzy z kinowego ekranu władają wyobraźnią kolejnych pokoleń widzów. Autorka nie tylko pokazuje, jak ucieleśniają nasze tęsknoty czy marzenia i budzą nadzieję, ale również wskazuje na rodowód tych postaci, nie szczędząc informacji o filmach, takich jak Casablanca, Rocky Horror Picture Show i Obywatel Kane. Odkrywa zupełnie nieoczekiwane konteksty i nie stroni od zaskakujących anegdot.
Kanon nie tylko dla filmoznawców, ale też dla wszystkich, których interesuje kultura masowa.

Fragment

James Bond, komandor, agent 007

Już dwadzieścia filmów rozpoczynała sławna "sekwencja pistoletu”: efektowna, dramatyczna muzyka Monty’ego Normana, w okrągłym otworze imitującym wizjer kamery pojawia się mężczyzna w smokingu, przechodzi kilka kroków, nagle odwraca się i strzela w kierunku widzów, nieruchomieje, a na ekran spływa fala czerwieni. Bond. James Bond – tak zwykle przedstawia się agent 007. Poza tak zwaną oficjalną serią filmów bondowskich, wyprodukowaną przez Alberta R. Broccolego i Harry’ego Salmana oraz ich spadkobierców (Barbara Broccoli), zrealizowano jeszcze Nigdy nie mów nigdy (1983) z Seanem Connerym. Powstała również parodia Casino Royale (1967) z Davidem Nivenem oraz kilkoma innymi znanymi aktorami również grającymi agenta 007.
Czterdzieści lat produkcji, pięciu wykonawców głównej roli, miliony widzów, stosy wydanych i zarobionych pieniędzy, kult i snobistyczna moda, tysiące zapisanych stronic – oto bilans bondomanii, jaka ogarnęła świat, odkąd komandor James Bond, brytyjski agent Secret Service, pojawił się po raz pierwszy na ekranie kinowym w 1962 roku z twarzą i ciałem Seana Connery’ego. W istocie jego żywot jest jeszcze dłuższy. Pomysł postaci narodził się w 1953 roku wraz z powieścią Casino Royale Iana Fleminga, byłego pracownika brytyjskiego wywiadu, który napisał potem jeszcze dwa-naście książek przedstawiających perypetie słynnego agenta, osiem ukazało się po polsku. Od samego początku Bond budził skrajne opinie, od zachwytu i podziwu do nienawiści i pogardy, wielbiono go, ale także oskarżano: o maccartyzm, faszyzm, zajadły antykomunizm, rasizm, cynizm, kult wyjątkowej jednostki, kult przemocy, sadyzm, snobizm, erotomanię, zgorszenie moralne i tym podobne. Za żelazną kurtyną, po wschodniej stronie Europy, Bonda nienawidzono, pogardzano nim i zwalczano, do upadku muru berlińskiego w 1989 roku książki i filmy z 007 były w demoludach zakazane, co wypływało z oczywistego lęku przed ideologią i stylem życia, jakie bohater reprezentował.
Ian Fleming w swych powieściach nigdy nie opisał wyglądu Jamesa Bonda. Na ekranie kinowym agent 007 miał twarze pięciu różnych aktorów, których łączyło jednak to, że wszyscy byli przystojni – choć każdy na swój sposób – i znakomicie prezentowali się w dobrze skrojonych garniturach. Zachowując ogólne, niezmienne cechy wyglądu, sposobu bycia i działania Bonda, każdy z nich grał jednak inaczej. Postać Bonda była wyraźnie powiązana ze stanem świadomości politycznej oraz obyczajowością epoki, w której filmy realizowano.
Trzynaście powieści Iana Fleminga miało stały schemat narracyjny, dwadzieścia filmów – zrealizowanych przez różnych reżyserów, ale wyprodukowanych przez tych samych producentów – nie-zmiennie przestrzegało reguł i konwencji filmu szpiegowskiego, ale w efekcie wypracowało własną formułę gatunkową, zwaną "widowiskiem bondowskim”. James Bond niezmiennie pozostaje w nich tajnym agentem brytyjskiego wywiadu, ma kryptonim 007 oznaczający oficjalną licencję na zabijanie, która pozwala mu bezkarnie dokonywać koniecznych zabójstw. Bond podlega rozkazom M, starszego pana, typowego Anglika z fajką w zębach, mającego cechy surowego ojca, od Golden Eye (1995) jego szefem jest kobieta (Judi Dench), dama w wieku dojrzałym, która czule mu matkuje, zachowując pozory oschłej służbistki, księgowej – jak mówią o niej agenci w biurze MI6. Bond niewinnie flirtuje z sekretarką M, panną Moneypenny, która się nim opiekuje i ułatwia mu funkcjonowanie w firmie. Zbrojmistrzem agenta 007 jest Q (Desmond Llewelyn), uroczy starszy pan, dostarczający mu niezwykłych narzędzi do walki: coraz doskonalszych pistoletów, walizek paraliżujących gazem przy otwarciu, wieloczynnościowych samochodów, zegarków z radiostacją, piłą obrotową i magnesem mogącym zmienić tor lotu pocisku, eksplodujących budzików i długopisów, breloczków do kluczy wybuchających na odgłos gwizdania czy aparatów fotograficznych za-bijających wiązką promieni laserowych. Przeciwnikami Bonda są najczęściej niezwykle bogaci, wszechmocni i psychopatyczni złoczyńcy, próbujący przejąć kontrolę nad światem, jak choćby doktor No (pół-Chińczyk, pół-Niemiec), Ernst Stavro Blofeld (z pochodzenia Polak!), miłośnik złota Auric Goldfinger, magnat prasowy Elliot Carver, terrorysta Renard czy poprawiony genetycznie Gustav Graves, oraz zbrodnicze, terrorystyczne organizacje, jak WIDMO, powiązane z totalitarnymi reżimami i współpracujące z agentami rosyjskiego lub chińskiego wywiadu.
James Bond ucieleśnia cztery podstawowe mity: sukcesu, światowca, uwodziciela i Prometeusza. Bond wszystko potrafi, od gry w karty po pilotowanie odrzutowca, i wszystko mu się zawsze uda-je, w dodatku wydaje się, że sukces przychodzi mu bez specjalnego wysiłku. Bez względu na ryzyko i śmiertelne niebezpieczeństwo wykonywanego zawodu superszpiega ze wszystkich opresji wychodzi zawsze obronną ręką, zyskując dodatkową nagrodę w postaci pięknej dziewczyny. Jest przy tym imponująco pewny siebie, zrelaksowany, swobodny i dowcipny, niczym się nie przejmuje, a drobne niepowodzenia nie trapią go długo i zostają sowicie wynagrodzone. Reprezentuje typ angielskiego dżentelmena o nienagannych manierach, przekonanego o naturalnej wyższości Brytyjczyków nad pozostałymi narodami i kultury zachodniej nad innymi stylami życia. Jest zdeklarowanym antykomunistą, skutecznie zwalcza totalitarne systemy polityczne i faszyzujących maniaków.
Bond, odziany w świetnie skrojony smoking, obraca się w elitarnym towarzystwie, którego członkowie mieszkają w luksusowych willach i hotelach, przemierzają świat ekskluzywnymi odrzutowca-mi, bawią się w zamkniętych klubach i grają o wysokie stawki w nad-morskich kasynach. Podróżuje po egzotycznych krajach, jeździ nie-zwykłymi samochodami, je głównie ostrygi i kawior, pije wódkę z martini – wstrząśniętą, nie mieszaną – lub szampana marki Dom Perignon albo Bollinger, i to koniecznie z kryształowych kieliszków. Demonstruje charme prawdziwego światowca, poczucie humoru, obycie towarzyskie i eleganckie maniery zawsze zapewniające mu dobre przyjęcie. Robi wrażenie czarującego playboya, ale w istocie bardzo ciężko pracuje w swym niebezpiecznym zawodzie szpiega i może właśnie dlatego wie, jak używać życia.
Słabość do pięknych (to niezbędny warunek) kobiet została odnotowana nawet w osobistym dossier Bonda w Secret Service. W każdym filmie otacza go rój młodych i powabnych dam, które szybko ulegają jego męskiemu urokowi, nawet gdy należą do obcych systemów politycznych i wrogich siatek wywiadowczych. Wy-niosła Sylvia Trench (Eunice Gayson) i syrenia Honey Rider (Ursula Andres) w filmie Dr No rozpoczynają długi łańcuch kobiet, różnych narodowości i ras, ale zawsze pięknych, które stają się sprzymierzeńcami Bonda, jego wrogami, zabawkami lub ofiarami. Na ogół Bond, typowy macho, nie traktuje ich poważnie, uwodzi, zdobywa i bez żalu porzuca, gdy pojawia się nowa piękność. W swym stosunku do kobiet jest wyraźnie szowinistyczny, lekceważy je i nie szanuje, bywa czuły, ale potrafi także bić je po twarzy (dwukrotnie: w Pozdrowieniach z Rosji, 1963, i w filmie W tajnej służbie Jej Królewskiej Mości, 1968) – wykręcać ręce, popychać, ogłuszać, straszyć pistoletem. Jego wyczyny erotyczne nie są pokazywane na ekranie, rozpoczyna je namiętny pocałunek, a potem eksponuje się płonący kominek, egzotyczny pejzaż, porozrzucane ubrania lub jakiś przedmiot o fallicznym kształcie, na koniec – zadowolonego z siebie Bonda i rozanieloną damę. Męska próżność wytrawnego uwodziciela bywa u agenta 007 mocno irytująca, z nadzieją czeka się więc na kobietę, która choć trochę poskromiłaby rozbuchane ego Don Juana.

Książka "Władcy wyobraźni - sławni bohaterowie filmowi" - Grażyna Stachówna - oprawa miękka - Wydawnictwo ZNAK. Książka posiada 328 stron i została wydana w 2006 r.

Spis treści:

Wprowadzenie Część pierwsza DOMINATORZY Charyzmatyczni liderzy Charles Foster Kane, obywatel milioner Frank-N-Furter, doktor transwestyta z planety Transseks Jańcio Wodnik, cudotwórca Don Vito Corleone, ojciec chrzestny Obrońcy uciśnionych Batman – Bruce Wayne, człowiek nietoperz Conan z Cymerii, barbarzyńca James Bond, komandor, agent 007 Lee – Mały Smok, mistrz kung-fu Robin Hood, banita z lasu Sherwood Terminator, cyborg Zorro – Don Diego de la Vega, jeździec w masce Prawdziwi twardziele Andrzej Kmicic, chorąży orszański Ellen Ripley, bosman astronautka Franz Maurer, porucznik, „pies” Harry Callahan, inspektor John Rambo, komandos Rocky Balboa, bokser Mistrzowie zbrodni i występku Caligari, doktor, hipnotyzer Dracula i Nosferatu, wampiry Fantomas, nieuchwytny złoczyńca Frankenstein, doktor Wiktor i Monstrum, stwórca i jego twór Hannibal Lester, doktor, kanibal Łowcy przygód Indiana Jones – doktor Henry Jones Jr., archeolog Tarzan – John Clayton, lord Greystoke, człowiek małpa Winnetou, wódz Indian Część druga NIEZWYCZAJNIE ZWYCZAJNI Dziewczyny z kabaretu Gilda, femme fatale o złotym sercu Lola-Lola, szansonistka Sally Bowles, artystka kabaretowa Sugar Cane (Kowalczyk), piosenkarka Chłopaki z sąsiedztwa Charlie, wieczny włóczęga Henryk Kwinto, muzyk i kasiarz Jerzy Kiler, taksówkarz Kazimierz Pawlak i Władysław Kargul, swojacy zza Buga Kowalski, mistrz kierownicy Mamoń, inżynier na urlopie Zaplątani w Historię Agnieszka, reżyserka filmowa Franek Dolas, starszy strzelec Jan Piszczyk, kameleon pechowiec Łucja Król, matka Polka Maciek Chełmicki, żołnierz AK Spragnieni miłości Ahmed ben Hassan, szejk arabski Gelsomina, elf na drodze Juliette Hardy, gorszycielka z Saint-Tropez Rick Blaine, romantyczny twardziel z Casablanki Scarlett O’Hara, dziewczyna z Georgii Upiór Opery – Erik, człowiek w masce Ostatni sprawiedliwi Jefferson Smith, kongresman Will Kane, szeryf Zwierzęta z klasą King Kong, wielki goryl Lassie, owczarek colie Lotna, biała klacz