Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego |
Rok wyd.: | 2013 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 700 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9788322933275 |
ISBN: | 978-83-229-3327-5 |
Data: | 2013-03-27 |
Opis książki:
Dzieje sceniczne Witkacego to ważny rozdział historii teatru w okresie PRL-u. Rozpoczyna je Mątwa w Teatrze Cricot 2 Tadeusza Kantora (12 maja 1956), a zamyka inscenizacja sztuki ONI w marcu 1989. Odbyło się ponad sto premier w teatrach dramatycznych, muzycznych, lalkowych, eksperymentalnych, studenckich, amatorskich, szkolnych oraz radiowych i w teatrze telewizji. Autor omawia je w porządku chronologicznym, opisując lub rekonstruując ich kształt sceniczny. Witkacy okazał się trudnym wyzwaniem dla teatru i o to, jak grać jego sztuki, spierali się krytycy, a odpowiedzi szukali najwybitniejsi twórcy: Erwin Axer, Jerzy Grzegorzewski, Zygmunt Hübner, Jerzy Jarocki, Krystian Lupa, Maciej Prus, Krzysztof Pankiewicz, Józef Szajna i inni. Nie tylko to było powodem atrakcyjności dramaturgii Witkacego, ale przede wszystkim zawarta w niej wizja społeczeństwa zunifikowanego, która łatwo dawała się aktualizować jako krytyka panującego w Polsce po roku 1945 systemu społeczno-politycznego. Czy udało się znaleźć ?styl Witkiewiczowski" Co to znaczy, że Witkacy został ?przeszajnowany" Kiedy koń zamawiający whisky w barze jest śmieszny Jak się zostaje klasykiem Jaki wpływ miała cenzura na repertuar teatrów w Polsce Co się musi zdarzyć, aby awangardowe dzieło stało się ?przebojem" stanu wojennego Czy Witkacy odniósł sukces, czy był tylko modny Na te i inne pytania odpowiada książka Piotra Rudzkiego.
Książka "Witkacy na scenach PRL-u" - Piotr Rudzki - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Książka posiada 700 stron i została wydana w 2013 r.
Spis treści:
Wprowadzenie
O przedwojennych inscenizacjach sztuk Witkacego w Polsce słów kilka
Część I. Pierwsze powojenne inscenizacje (1956-1963)
Witkacy Tadeusza Kantora
Początek — M ą twa
W ma ł ym dworku
Wariat i zakonnica
Kurka Wodna
Koniec — Nadobnisie i koczkodany
Wariat i zakonnica w małym dworku
Szewcy zawieszeni
W ma ł ym dworku oraz Wariat i zakonnica w Teatrze Dramatycznym w Warszawie
W ma ł ym dworku w Bydgoszczy
W ma ł ym dworku , Szewcy oraz Wariat i zakonnica w teatrach propozycji i na scenach studenckich
W ma ł ym dworku na scenie amatorskiej w Lublinie
W ma ł ym dworku w Koszalinie
Prapremiera ONYCH w Akademickim Teatrze Prób „Centon”
Część II. Trudna stabilizacja (1964-1970)
Witkacy Jerzego Jarockiego
Prapremierowa inscenizacja Matki
Szewcy
Matka w Czystej Formie Jarockiego
Teraz oni
Kurka Wodna w Teatrze Narodowym
ONI Franciszka Starowieyskiego
Szewcy Włodzimierza Hermana w Teatrze Kalambur
Prapremiera Szalonej lokomotywy w Teatrze 38
Mister Price w Katowicach
Prapremiera Sonaty Belzebuba w Białymstoku
M ą twa i W ś cieklica zamiast Szewców w Narodowym
W ś cieklica w Teatrze Wybrzeże
Wrocławscy ONI w Warszawie
Prapremiera Gyubala Wahazara w Poznaniu
W ś cieklica z Zabaw ą Sławomira Mrożka w objeździe
Sonata Belzebuba w Łodzi
Prapremiera Nadobni ś i koczkodanów w Studenckim Teatrze IWG
ONI — Nowe Wyzwolenie Józefa Szajny
Prapremiera Bezimiennego dzie ł a w Krakowie
Wahazar w Kalamburze, Wahazar w Narodowym, Bezimienne dzie ł o w Teatrze Wybrzeże — inscenizacje zatrzymane przez cenzurę
Pragmaty ś ci — W ma ł ym dworku Krzysztofa Pankiewicza
Sonata Belzebuba Włodzimierza Hermana
W ma ł ym dworku Krystyny Meissner
Sonata Belzebuba Wandy Laskowskiej
Witkacy Jerzego Grzegorzewskiego
Demoniczny nadkabaret
Szewcy w bielach i szarościach
Witkacy Macieja Prusa
Jan Maciej Karol W ś cieklica
Szewcy w Kaliszu
Szewcy w Warszawie
Gyubal Wahazar
Szewcy w PWST w Krakowie
Między matkami
Matka Tadeusza Minca
Nowe Wyzwolenie z Pelikanem Augusta Strindberga we Wrocławiu
W ma ł ym dworku Zygmunta Hübnera w Teatrze Telewizji
Sonata Belzebuba w Rzeszowie
Psychologiczna Matka Erwina Axera
Matka Waldemara Krygiera
Część III. Dramatopisarz na usługach (1971-1981)
Festiwal Szewców
Szewcy Wojciecha Boratyńskiego w Bielsku-Białej
Szewcy Stanisława Wieszczyckiego w Białymstoku
Szewcy w Szczecinie
Szewcy Stanisława Wieszczyckiego w Rzeszowie
Szewcy Wojciecha Boratyńskiego w Gnieźnie
Szewcy w Płocku
Szewcy we Wrocławiu
Szewcy w Jeleniej Górze
Szewcy Jacka Bunscha w Wałbrzychu
Szewcy w Sopocie
Szewcy ponownie w Szczecinie
Karuzela z W ś cieklicami
W ś cieklica przypomniany
W ś cieklica „à la manière Prus”
W ś cieklica naturalistyczny
W ś cieklica kontrowersyjny
W ś cieklica powtórzony
W ś cieklica realistyczny
W ś cieklica podwojony
W ś cieklica historyczny
W ś cieklica osamotniony
W ś cieklica autorski
W ś cieklica zniechęcony
W ś cieklica Tadeusza Janczara
W ś cieklica jednorazowy
W ś cieklica ze sławojką w tle
Prapremiera Janulki, córki Fizdejki
Witkacy Krystiana Lupy
Nadobnisie i koczkodany w krakowskiej PWST
Telewizyjny Wariat i zakonnica
Nadobnisie i koczkodany w Jeleniej Górze
Pragmaty ś ci
Bezimienne dzie ł o albo Teatr ujawnienia
Prapremiera Macieja Korbowy i Bellatrix albo Teatr Strefy
Witkiewicz rozrywkowy
Prapremiera Panny Tutli-Putli
Szalona lokomotywa w Teatrze STU
Część IV. Końcówka (1982-1989)
Szewcy na wojnie
Toruńscy Szewcy Jerzego Krasowskiego, czyli wiatr historii
Szewcy w wannie, czyli rewia w Katowicach
Szewcy Jacka Bunscha we Wrocławiu, czyli reaktywacja
Szewcy w Teatrze Powszechnym w Łodzi, czyli wierność
Szalony autor Szewców w Lublinie, czyli optymizm
Warszawscy Szewcy Jerzego Krasowskiego, czyli kabaret
Szewcy w Opolu, czyli rozbrojenie
Kurka wodna z tym jubileuszem
Czas na Gyubala Wahazara
Prapremiera Niepodleg ł o ś ci trójk ą tów
Kurka Wodna Andrzeja Markowicza
Janulka, córka Przegrodzkiego
Tak zwana ludzkość w obłędzie, czyli ostatni performans
Zakończenie
Spis inscenizacji
Bibliografia
Nota bibliograficzna
Summary
Indeks osób
Spis fotografii
Fotografie