Wielokulturowość - międzykulturowość obszarami edukacyjnych odniesień
Alicja Szerląg
(red.nauk.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 584 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373086326 |
ISBN: | 83-7308-632-3 |
Data: | 2001-02-03 |
Opis książki:
Misją edukacji jest wyposażanie młodego pokolenia w kompetencje umożliwiające mu funkcjonowanie na pograniczach kulturowych, a więc aktywne włączenie w proces kształtowania tożsamości m.in. człowieka pogranicza. Problematyka wielokulturowości i międzykulturowości jest ważnym obszarem edukacyjnych odniesień. Prowokuje bowiem do stawiania pytań zachęcających do pedagogicznego dyskursu.
Prezentowana publikacja jest właśnie takim zaproszeniem. Powstała dzięki wysiłkowi poznawczemu wielu autorów – z Polski, Czech, Słowacji, Ukrainy, Belgii i Niemiec, którzy prezentując swoje stanowiska, odsłaniają nie tylko nowe oblicza wielokulturowości, ale także wskazują drogi wiodące poprzez edukację, ku międzykulturowości. W niej bowiem należy szukać potencjału humanistycznego pozwalającego na podmiotowe i wspólnotowe istnienie w wielości kultur.
Książka "Wielokulturowość - międzykulturowość obszarami edukacyjnych odniesień" - Alicja Szerląg (red.nauk.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.
Spis treści:
Część I
Zintegrowana Europa i skutki globalizacji wyzwaniem współczesnej edukacji
Olena Budnyk, Tetyana Blyznyuk
Ethnic Education of Personality in the Context of European Integration
Martin Žilínek
Multicultural and Transnational Dimension in the Moral-identity-of-a-personality Formation
Krystyna Ferenz
Patriotyzm i europejskość jako fundamentalne wartości w kształtowaniu nowego obywatela
Maria Shved
Wpływ procesów integracyjnych na rozwój akmeologii pedagogicznej
Krystyna Dziubacka
Globalizacyjny kontekst pracy – edukacyjne uwikłania
Justyna Pilarska
Problem uchodźców z Korei Północnej wyzwaniem dla cywilizowanego świata XXI wieku
Adam A. Zych
Etniczność a starzenie się – wyzwania edukacyjne
Mirosława Wawrzak-Chodaczek
Zderzenie kultur w związkach partnerów różnych narodowości
Część II
Edukacja międzykulturowa – jej teoretyczne i praktyczne egzemplifikacje
Alicja Szerląg
Fenomenologia obcego i jej reperkusje dla edukacji międzykulturowej
Dariusz Adamczyk
Znaczenie tolerancji we współczesnym wychowaniu międzykulturowym
Ewa Pająk
Edukacja międzykulturowa w szkole na przykładzie programu Coverdell World Wise Schools (CWWS) – wyzwania wielokulturowości w Stanach Zjednoczonych i Unii Europejskiej
Wiktor Żłobicki
Wielokulturowość a szkoła. O międzykulturowych kompetencjach pedagogów
Wiesława Martyniuk
Pojmowanie godności narodowej przez wychowawców
Jolanta Horyń
Romowie w kontekście edukacji międzykulturowej
Tomasz Koper
Nie tylko z taboru na Uniwersytet
Elżbieta Rewińska
Poczucie tożsamości narodowej i europejskiej studentów pedagogiki
Iwona Maria Strachanowska
Postawy studentów obcokrajowców
Bożena Matusiak
Edukacja międzykulturowa na przykładzie doświadczeń Zespołu Szkół Dwujęzycznych w Oleśnie
Beata Maj
Podstawowe środowiska wychowawcze wobec idei edukacji międzykulturowej
Monika Humeniuk-Walczak
Pogranicze religijne w środowisku lokalnym w opinii liderów religijnych
Stanisława Mihilewicz
Niepełnosprawność obszarem społecznej stereotypizacji i uprzedzeń
Iwona Jagoszewska
Niesłyszący jako grupa mniejszościowa
Część III
Czasoprzestrzenny charakter kształtowania się tożsamości kulturowej
Julia Gorbaniuk
Poczucie przynależności narodowej w międzypokoleniowej transmisji wśród Polaków na Białorusi
Justyna Pilarska
Gotowość do współdziałania w środowiskach zróżnicowanych etnicznie na przykładzie Bośni i Hercegowiny
Monika Humeniuk-Walczak
Kulturotwórcza rola religii – w poszukiwaniu źródeł tożsamości etnicznej Kazachów
Część IV
Oświata w środowiskach zróżnicowanych kulturowo
Edyta Mituła, Aleksander Samek
Szkolnictwo polskie na Zaolziu na przestrzeni XX wieku
Jakub Gwizdalski, Anna Haratyk
Polskie organizacje i towarzystwa oświatowe na Zaolziu jako reprezentanci mniejszości narodowej w Czechach
Ewa Fonfara
Animacje regionalne cieszyńskiego pogranicza kulturowego – wybrane zagadnienia z regiologii i regionalistyki
Małgorzata Franczak
Szkolnictwo ukraińskie w Polsce po 1989 roku – stan, postulaty, perspektywy
Część V
Sztuka w międzykulturowych uwikłaniach
Jarosław Chaciński
Sztuka – tożsamość – międzykulturowość. W stronę edukacji międzyestetycznej
Aleksandra Lipińska, Kris Van Heuckelom
Kultura werbalna i wizualna jako składniki tożsamości Polaków, Belgów i Holendrów w ujęciu porównawczym
Kamila Kamińska
Budować mosty czy wznosić mury? Semantyczny i symboliczny charakter architektury Belfastu nośnikiem kulturowych znaczeń
Joanna Winnicka-Gburek
Krytycyzm i tradycja. Uwagi o roli krytyki artystycznej w kształtowaniu tożsamości narodowej
Wita Szulc, Ilse Wolfram
Terapeutyczne walory bajki „Muzykanci z Bremy” w interpretacji niemieckiej i polskiej
Mirosława Pindór
Dialog teatralnych kultur w Cieszyńskiem. Tradycja i współczesność